Wednesday, September 10, 2008

Bahasa Power 10/9/2008

1. Tak guna bahasa tempatan di kecam MUMBAI (Berita harian 10/9/08):

Seorang ahli politik negeri mengancam mengganggu tayangan semua filem yang dibintangi keluarga Bollywood terkenal di barat India kecuali aktres yang juga ahli politik Jaya Bachchan memohon maaf kerana tidak bercakap dalam bahasa tempatan. Raj Thakckeray, seorang pengkritik pendatang asing dan juga juara bahasa tempatan Marathi berkata Bachchan menghina penduduk Marathi kerana enggan bercakap dalam bahasa itu pada satu majlis filem.

Sabtu lalu, Jaya Bachchan yang juga isteri aktor terkenal India, Amitabh Bachchan berkata beliau hanya akan bercakap dalam bahasa Hindi ketika satu promosi filem anaknya, Abhishek. Beliau juga adalah seorang ahli Parlimen India. "Kami dari Uttar Pradesh jadi kami hanya akan bercakap dalam bahasa Hindi," kata Jaya Bachchan merujuk kepada negeri asal suaminya di utara India. "Saya harap penduduk Maharashtra akan memaafkan saya tetapi saya akan bercakap dalam bahasa Hindi."

Kenyataan beliau itu menimbulkan kemarahan Thackeray. "Beliau bercakap tanpa alasan dan cara beliau bercakap menghina penduduk Maharshtra," kata Thackeray kepada pemberita di Mumbai. "Beliau perlu meminta maaf. Kami tidak akan membenarkan mana-mana filem keluarga Bachchan ditayangkan di Maharashtra." Beliau memberi amaran bahawa semua poster filem dibintangi keluarga Bachchan dihitamkan dan produk mereka diboikot di Maharashtra di mana ibu kotanya adalah Mumbai.
Sebagai ketua Parti Pemulihan Semula Maharshtra, Thackeray mahukan Marathi dihormati dengan menjadikannya sebagai satu isu politik menjelang pilihan raya negeri tahun depan.
Nota:
Siapa nak marah apabila semua ketua-ketua tak mahu cakap Bahasa. Melayu

2. Muzik Melayu paling manis dan berjiwa
"Saya masih percaya muzik Melayu ialah muzik paling manis dan berjiwa. Jika ada kelemahan sekalipun, ia hanya kelemahan dalam diri dan sifat penggiat seni muzik itu sendiri. Kebanyakannya tidak ada perancangan rapi. Mereka tidak menggunakan fakta atau metodologi sesuai atau tepat untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Ramai di antara kita yang jahil dan senang dibuli serta dipersendakan.
"Semua itu berlaku kerana mereka tidak berilmu. Ramai yang hanya bercakap kosong tanpa bukti kukuh dan fakta. Tiada juga statistik untuk menyokong kata-kata mereka. Jadi, banyak perkara yang dibincang pun sebenarnya kosong belaka.
"Tanyalah pada pengurus artis kita, apakah perancangan yang dilakukan untuk artis mereka, bagi jangka pendek dan jangka panjang. Hanya ada segelintir pihak yang berpandangan jauh seperti KRU dan beberapa artis nasyid. Mereka ini orang yang tekun, sedangkan ramai lagi yang lain tidak tahu pun hujung pangkalnya. Kebanyakannya tidak peka dengan perubahan besar dunia muzik, alat dan cara membeli sudah berubah. Tetapi, kebanyakan kita masih "barking at the wrong tree", bergaduh sesama sendiri, atau menyalahkan tindakan masing-masing. Tidak ada sesiapa yang boleh disalahkan, selain mereka sendiri," kata Roslan Aziz.
Nota:
Rupanya muzik Melayu paling manis dan berjiwa. Jiwang-jiwang.

Tuesday, September 9, 2008

Bahasa Power 9/9/2008

1. Gejala lidah berbisa yang sering mematuk tangkai hati dan jantung orang, pembawaan daripada Abdul Rahim Kajai ini turun kepada muridnya - Ali Bukhari Amir Harakahdaily.net 8/9/2008


2. Satu program yang begitu melucukan, ketika umat Islam mendakap erat bulan penuh keberkatan dan kakitangan kerajaan dilarang mengadakan program di luar negara. Ahmad Lutfi Othman Harakahdaily.net 8/9/2008


3. Karim Raslan 9 september 2008 Sinar Harian

Bagi mereka yang ingin tahu mengenai kesan terhadap meningkatnya peranan raja dan kemungkinan campur tangan tentera, apa yang terjadi di Thailand boleh dijadikan panduan. Pada dasarnya kedua-dua institusi itu mengakui bahawa mereka tidak tahu bagaimana hendak menangani permintaan dan bantahan rakyat. Rakyat sedar bahaya yang mereka hadapi kerana melanggar peraturan istana dan tentera.

Bagaimanapun, apa yang jelas ialah Raja Bhumibol dan tentera Thai akan memainkan peranan penting dalam menentukan pihak mana yang betul. Bagaimana pun Ketua Turus Angkatan Tentera, Jeneral Anupong Paochina telah mengistiharkan bahawa pasukannya, juga polis, hanya akan bertindak ‘untuk menyuraikan penunjuk perasaan secara aman” dan tidak mahu “menjadikan keadaan lebih buruk”.

Pendek kata, walaupun Samak telah menyerahkan kepada pihak tentera dalam hal yang terjadi sekarang, adalah jelas bahawa dalam jangka panjang hanya orang politik yang dapat menyelesaikan masalah di Thailand. Walaupun ada raja dan tentera, kedua institusi ini tidak bersedia menangani jurang perbezaan yang besar dalam kerajaan. Krisis ini akan menyaksikan sama ada kelahiran semua demokrasi Thai atau tidak ada demokrasi selamanya.

Sementara istana dan tentera adalah sesuatu yang diperlukan dan dihormati di negara kita, mereka tidak mempunyai kunci untuk masa depan kita.

4. Rahman Shaari 9 september 2008 Sinar Harian


Sarjana Media, J. Habermas agak kerap menyebut istilah ruang awam (public sphere). Ruang awam ialah ruang perbincangan dan penyuaraan pendapat umum tanpa kawalan pemerintah.


Pertimbangan awam ialah pertimbangan yang bersandarkan timbang asa yang penuh hati-hati untuk mendapatkan penyelesaian.


Apabila rakyat berupaya memasuki ruang awam, pembangkang atau kerajaan hendaklah bersuara dengan cermat, tidak emosional dan tidak perlu mutak. Kedua-dua pihak hanya perlu berkata yang benar. Kita sudah menemukan ahli UMNO berjalan sekali dengan ahli PKR dan lebih hebat lagi ahli Pas berbual-bual mesra dengan ahli DAP. Memang itu tidak mustahil sejak dulu, tetapi yang mahu ditegaskan di sini ialah bahawa rakyat kian memahami hakikat "political animals”; atau lebih lembut lagi di sebut pelakon politik.


Tidaklah terlalu sukar untuk memahami dunia politik, tetapi bagi yang merasakan politik itu memeningkan, berjaraklah saja, atau ikutlah nasihat Dr. Zakaria Ali: leave politics to the politicians.

Monday, September 8, 2008

Legasi A Samad Ismail

(Cabutan daripada tulisan Abdul Shukur Harun, HARAKAH 8-11 September, 2008 bil 1373.)

Tan Sri A. Samad Ismail meninggalkan dunia pada 5.58 petang 4 September 2008.
Beliau dilahirkan di Singapura pada 18 April 1924. Mendapat kelulusan Senior Cambridge lalu terus bekerja sebagai pemberita di Utusan Melayu Singapura sehinggalah memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarang Utusan membantu Almarhum Tun Yusuf Ishak (Presiden Republik Singapura yang pertama). Apabila berlaku krisis di Utusan beliau ditukarkan ke Jakarta pada tahun 1957, sebagai wakil Utusan di sana.
Beliau hanya pulang ke Malaya pada 1958 dan tidak bertugas dengan Utusan kemudian beliau dipanggil untuk memimpin Berita Harian Singapura. Beliau kemudiannya berpindah ke Kuala Lumpur dan menjadi Pengarang Berita Harian Malaysia disamping menjadi penolong kanan kepada Ketua Pengarang NST, Tan Si Lee Siew Yee, sehinggalah beliau kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Ketua Pengarang NST merangkap Managing Editornya.
Almarhum juga pernah disumbat ke dalam penjara. Pertama pada tahun 1945 ketika British kembali berkuasa di Singapura kerana pejuangannya menentang penjajah British. Kedua daripada tahun 1951 sehingga 1953 oleh penjajah British juga. Selepas merdeka pada tahun 1976 sehingga 1981 di tahan di bawah ISA kerana di dituduh bersubahat dengan kegiatan komunis walaupun beliau menafikan sekeras-kerasnya. Tangkap ini lebih terkenal sebagai tangkapan tiga Abdul.
Bersama-sama dengan Ishak Haji Muhammad (Pak Sako), Dr. Burhanudin Al-Helmy, Ahmad boestamam, Ibrahim Yakub dan lain-lain pejuang yang gigih telah menentang penjajahan British dan Jepun.
Bersama-sama dengan Keris Mas, Uthman Awang, Asaf, Cikgu Arif (Mas), Masuri SN dan lain-lain mengasaskan Angkatan Sasterawan '50 (Asas 50) berslogankan 'Seni Untuk Masyarakat" sebuah organisasi sastera yang telah dengan jayanya melakar sejarah penting, di mana secara aktif, melalui karya mereka telah meniupkan semangat perjuangan kemerdekaan, di samping membela kaum tertindas dan berjuang menegakkan keadilan sosial.

Bahasa Power

8/9/08

1. - biar betul….bukan saja ngok tetapi bodoh pulak.. bukan saja bodoh, bangang pulak bukan saja bangang… biol pulak… bukan saja biol… tres imbiciles… le grand fou… beatles ada lagu dream ??? kah kah kah.

2. Aku masih tidak dapat membuka simpul kusut fikir tentang ini

Saturday, September 6, 2008

Sunday, September 07, 2008

HORMATILAH SUARA HATI MELAYU DAN ISLAM
Ruhanie Ahmad

Kali ini kita berpuasa dalam suasana maruah orang Melayu dan umat Islam sedang diperkotak-katikkan oleh sesetengah pihak tertentu akibat mainan politik segelintir pembesar Melayu sendiri, khususnya pembesar utama UMNO.

Akibat pendirian yang takut kehilangan sokongan bukan Melayu di era pasca PRU12, segelintir pembesar Melayu ini seolah-olah lupa bahawa power-base mereka adalah Melayu, terutamanya UMNO.

Bila orang Melayu, umat Islam dan UMNO menyuara dan membicarakan hakikat dan kebenaran sejarah yang menyentuh entik lain di negara ini, kelompok pembesar ini pun memaksa orang Melayu, umat Islam dan UMNO memohon maaf.

Tapi, bila entik lain melemparkan tuduhan semberono terhadap orang Melayu, umat Islam dan UMNO, pembesar ini pula tidak menuntut mereka memohon maaf.

Kita ambil contoh Hindraf. Akhir tahun 2007, NGO tidak berdaftar ini mengheret Malaysia dan UMNO ke pelantar antarabangsa dengan tuduhan amat serius – kononnya UMNO melakukan pembersihan etnik keturunan India dan Perlembagaan Persekutuan kononnya menindas entik bukan Melayu di Malaysia.

Pemimpin nombor satu Malaysia pun memberikan reaksinya – ini pengkhianatan of the highest order, katanya. Setakat itu saja. Lepas itu, apa yang telah terjadi kita semua pun tau. Kalau saya ulangi di sini, tentu saya akan dituduh sebagai menghasut.

Jiwa Nurani Melayu

Tapi, perlu saya tegaskan di sini bahawa apa yang terjadi selepas demonstrasi Hindraf itu memang amat menghiris sebilangan besar jiwa orang Melayu dan nurani umat Islam. Adakah pemimpin nombor satu Malaysia insaf akan hakikat ini?

Adakah pemimpin nombor satu Malaysia sedar bahawa cara dan tindakan kerajaan menangani Hindraf amat berbeza dengan cara kerajaan menangani demonstrasi umat Islam di Kuala Terengganu menjelang Ramadhan 2007?

Adakah beliau sedar, cara dan tindakan kerajaan menangani demonstrasi umat Islam di Kuala Terengganu tahun lalu, amat berbeza dengan cara kerajaan menangani bangkangan sekumpulan penternak babi di Melaka yang tergamak menginjak-injak bendera Malaysia dan melemparkan bom molotov kepada pihak penguatkuasa undang-undang kerajaan?

Mengapakah penternak babi yang terang-terang menginjak-injak bendera Malaysia di hadapan mata para pegawai kerajaan tidak di heret ke muka poengadilan? Mengapa pula sekumpulan anak muda Melayu yang hanya dituduh kononnya menginjak-injak dan membakar jalur gemilang di Kuala Terengganu diburu hingga ke lubang cacing?

Mengapakah penternak babi yang membaling molotov kepada pihak berkuasa kerajaan tidak diapa-apakan oleh pihak polis? Mengapakah polis tergamak melepaskan dua das tembakan dengan peluru hidup terhadap pendemonstrasi di Kuala Terengganu? Bagaimana agaknya jika tembakan itu mengakibatkan dua pemuda terbabit itu terbunuh?

Double Standard

Adakah beliau sedar bahawa cara dan tindakan kerajaan mengangi demonstrasi umat Islam di Kuala Terengganu pada September 2007 juga amat berbeza dengan cara dan tindakan kerajaan menangani demonstrasi membabitkan beribu-ribu kaum India di hadapan Pejabat PM di Putrajaya juga tahun lalu?

Mengapa jadi begini? Adakah bila umat Islam dan orang Melayu yang bertindak menyuarakan isi hati mereka terhadap kerajaan maka mereka boleh dilayani secara kasar dan diluar batas undang-undang?Adakah bila rakyat bukan Melayu bertindak menyuarakan isi hati mereka yang mengguris jiwa orang Melayu dan umat Islam perlu dilayani secara lembut kerana takut tindakan keras akan menjejaskan status quo sokongan mereka terhadap kerajaan?

Saya imbas semula insiden-insiden di atas untuk membangkitkan soal pokok dan prinsip, iaitu mengapakah kerajaan seolah-olah tidak adil terhadap orang Melayu dan umat Islam di bumi ini mutakhir ini? Dan, mengapakah kerajaan mutakhir ini amat berlembut dan cukup bertoleransi terhadap bukan Melayu yang mempertikaikan peruntukan Perlembagaan Persekutuan?

Apa yang saya tegaskan di atas bukan mempersoalkan tindakan polis. Ini kerana polis hanya ikut arahan kerajaan. Apa yang saya persoalkan ialah tindakan kerajaan yang double standard terhadap Melayu dan bukan Melayu kebelakangan ini.

Bukan Hasutan

Jadi, ini bukan suara hasutan. Ini suara yang mencari kedailan dan kebenaran bagi pihak orang Melayu dan umat Islam yang kebelakangan ini seolah-olah jadi warganegara kelas ketiga di tanahairnya sendiri.

Soal ini juga saya lahirkan sewaktu kita menjalani ibadat puasa kerana ibadat ini juga yang mendorong saya untuk terus mencari kebenaran dan keadilan untuk orang Melayu dan umat Islam.

Bagaimanapun, orang Melayu dan umat Islam tidak tergamak membawa kemarahan mereka ke jalanraya seperti warga Thailand mutakhir ini. Sebab itulah mereka rela membekam kemarahan itu di jiwa masing-masing secara senyap. Tetapi, bukankah akhirnya terbukti bahawa segolongan orang Melayu dan umat Islam telah meleraikan kemarahan itu secara demokratik menerusi peti undi baru-baru ini?

Mingguan Malaysia 7 September 2008, memetik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai berkata di Pulau Pinang pada 6 September 2008, bahawa “semua pihak” tidak wajar mensensasikan isu sensitif sehingga menimbulkan rasa marah dan tidak senang hati di kalangan kaum di negara ini.

Menurut Abdullah, perkara yang berkaitan dengan agama, kontrak sosial atau melibatkan perkauman tidak sepatutnya ditimbulkan kerana ia akan menyebabkan kaum-kaum berkenaan berasa bahawa sensitiviti mereka diketepikan.

Punca Keresahan

“Saya ingin menyatakan bahawa kebelakangan ini saya lihat perkara berkaitan dengan kaum sudah menjadi perkara yang menimbulkan keresahan dan rasa tidak senang hati di antara kaum-kaum yang ada di negara kita sama ada orang Melayu atau bukan Melayu.

“Apa yang berlaku itu kononnya adalah kebebasan untuk bercakap dan menyuarakan pandangan sesuka hati mengikut apa yang dirasai oleh orang berkenaan, ini adalah perkara yang tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

Saya ucapkan syabas kepada Abdullah kerana akhirnya beliau seolah-olah jadi insaf dan tegas. Tapi, bukankah ini sudah terlambat? Bukankah kelambatan ini menjadi sebahagian punca keresahan orang Melayu dan umat Islam mutakhir ini?

Saya desak Abdullah berterus-terang, pihak manakah yang kebelakangan ini banyak mempersoalkan isu “agama, kontrak sosial atau melibatkan perkauman”?

Saya juga desak Abdullah berikan jawapan, tidak adilkah jika orang Melayu dan umat Islam menangkis seluruh suara yang membabitkan “agama, kontrak sosial atau perkauman”? Mengapa tidak boleh? Kerana kerajaan takut hilang sokongan pihak berkenaan walaupun mereka sudah gagal memelihara sensitiviti Malaysia?

Jika inilah hakikatnya, di manakah keadilannya kepada orang Melayu dan umat Islam? Adakah adil bila hanya orang Melayu dan umat Islam sahaja yang diminta untuk membisukan suara, hati dan perasaan mereka buat selama-lamanya?

Posted by kudakepang at 3:23 AM