Tuesday, August 25, 2009

Generasi pertama Mengusahakan, Generasi ketiga Menghabiskan

1. Dalam tulisan terbaharu, menurut Nobisha kekalahan BN di Permatang Pasir kerana tidak dapat keluar dan masih terikat menggunakan pendekatan product-oriented (calon, parti dan idealisme). Sedangkan calon yang mereka tonjol mempunyai masalah. BN juga belum bersedia menggunakan kaedah pemasaran iaitu memberi apa yang dikehendak oleh pengundi.

2. Nobisha juga menyatakan Dato' Seri Anwar Ibrahim adalah jenama politik. Dia sudah lama di situ dan sebati dengan pengundi Permatang Pasir. Ketiadaan jenama daripada BN yang boleh menandingi SDAI.

3. Nobisha juga mengatakan pendekatan Pakatan Rakyat sebelum dan selepas PRU12 ialah pertentangan kelas. Dalam politik pertentangan kelas, golongan bawahan akan sentiasa menang kerana mereka adalah kelompok majoriti

4. Saya menulis kembali beberapa pandangan Nobisah kerana merasakan kupasan pilihan raya beliau lakukan lebih terlihat seni dalam strategi yang memberi memenangkan kepada satu pihak dan kekalahan kepada pihak yang satu lagi.

5. Adakah PR akan terus menggunakan politik pertentangan kelas terutamanya menghidangkan gaya hidup elit BN dengan rumah mereka yang besar, harta yang bertimbun-timbun. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat menyebabkan orang ramai merasa marah, meluat dan merasakan BN tidak lagi bersama-sama merasai kesusahan dan denyut jantung rakyat marhein.

6. Saya merasakan elit BN sukar berubah kerana mereka ini adalah generasi ketiga atau keempat BN. Generasi pertama mengusahakan, generasi kedua memepertahankan dan generasi ketiga menghabiskan. Untuk mengubah cara hidup yang kelihatan mewah kepada yang sederhana bukan mudah.

7.Tambahan pula kebanyakan anak elit BN bukan membesar di dalam negara. Apa yang berlaku sekembali sahaja mereka ke dalam negara bapa mereka akan "parking" mereka sebagai ahli parti dan memberi laluan jawatan kepada mereka ini. Dengan berlalunya masa mereka kelihatan sebagai tokoh.

Monday, August 24, 2009

Apa kata Zulkifli Noordin terhadap YB Mohd Razhi Salleh ADUN Lunas

Salam 2 all.

Semalam sahabat saya YB Mohd. Razhi Salleh (Ahli Dewan Undangan Negeri N.34 Lunas) mengumumkan keluar daripada PKR dan menjadi ADUN Bebas.
Secara rasminya beliau menyatakan tidak dapat lagi menyokong kepimpinan PKR yang "perjuangan nya tidak lagi saperti perjuangan asal".
Bagaimanapun, YB Razhi mengekalkan kedudukan sebagai Ahli Exco Kerajaan Negeri Kedah sebagai Exco Pelancongan dan Sumber Manusia memandangkan perlantikan beliau sebagai Exco dibuat oleh Sultan Kedah dan hanya Baginda yang boleh menentukan kedudukan YB Razhi.

Tindakan YB Razhi telah membawa spekulasi yang pelbagai. Ada yang menuduh beliau mempunyai masalah disiplin, ada yang mendakwa YB Razhi gagal menjalankan tugas portfolio exco beliau, ada yang menyatakan kerana beliau disiasat oleh SPRM, malahan ada yang memfitnah menyatakan YB Razhi menerima sogokan daripada UMNO (tadi saya dimaklum kononnya jumlah sogokan adalah RM4 juta!). Termasuk ada desakan menuntut YB Razhi meletakkan jawatan sebagai ADUN Lunas!

Saya mengambil sikap memahami tindakan YB Razhi yang sejak daripada awal kemenangan pada 08 Mac 2008 telah membangkitkan beberapa isu yang beliau rasakan serius dan perlu tindakan segera. Saya yakin tindakan yang diambil oleh YB Razhi adalah atas dasar prinsip dan bukan kerana masalah disiplin, siasatan SPRM, ataupun sogokan. Apatah lagi fitnah jahat yang menyatakan ianya berkaitan masalah wanita.
Saya ingin menegur rakan-rakan dalam PKR termasuk daripada Pakatan supaya jangan cepat memfitnah, membuat tuduhan liar dan menuding jari. Ingatlah setiap jari yang kita tuding kepada orang, tiga jari lagi menuding kepada kita.

Kalau kita menuduh YB Razhi konon tidak berdisiplin, saya melihat YB Razhi antara Exco yang sangat komited dan berdedikasi dengan amanah yang diberikan. Malahan awal-awal lagi beliau telah memanggil mesyuarat dengan pihak perhotelan yang terlibat di Pulau Langkawi kerana beliau mahu memberi jaminan kepada para penguasaha hotel antarabangsa di Langkawi bahawa Kerajaan pimpinan PAS Kedah tidak akan mengambil tindakan drastik yang boleh menjejaskan industri pelancongan khususnya di Langkawi. Ini kerana beliau menyedari industri perhotelan di Langkawi merupakan permata industri pelancongan bukan sahaja bagi Kedah, malahan bagi negara.

Malah beliau merancang untuk menjadikan Langkawi khususnya dan Kedah amnya sebagai kawasan pelancongan "syariah compliance" dan "halal tourism", demi untuk menarik pelancong khususnya dari Asia Barat yang semakin meningkat dan merupakan "economic tourist". Beliau sendiri telah pergi membuat lawatan kerja ke Dubai dan lain-lain tempat di timur Tengah. Beliau sangat menaruh minat dengan konsep "halal hotel" yang dilaksanakan oleh pengurusan Hotel De Palma, Ampang Selangor yang katanya memenuhi cita-cita beliau untuk melaksanakan "halal tourism" di Kedah. Beberapa pertemuan dan perbincangan telah diadakan dengan pihak pengurusan hotel De Palma untuk mempelajari konsep "syariah compliance hotel" ini.

Satu masalah serius yang difikirkan oleh YB Razhi ialah mengenai perpecahan umat Islam dan orang Melayu di Malaysia, yang semakin ketara sejak pilihanraya 08 Mac 2008. Beliau antara orang paling sedih apabila Kerajaan PAS diugut oleh wakil tunggal DAP dalam DUN Kedah dalam isu penutupan pusat penyembelihan babi di Kg. Berjaya, Alor Setar. Beliau sangat teringin melihat pemimpin-pemimpin Melayu Islam daripada PAS, PKR dan UMNO duduk semeja untuk mencari kata sepakat demi ukhwah Islamiyyah dan maruah agama yang makin tercabar. Malahan beliau pernah memberitahu cita-citanya agar dapat Tuan Guru Haji Hadi, Dato Seri Anwar duduk berbincang dan bermuzakarah bersama dengan Pak Lah (PM masa itu).

Selain itu, YB Razhi juga menghadapi masalah untuk menyelenggara dan memantau kawasan DUN Lunas. Ini adalah kerana kami ADUN dan MP daripada Pakatan di Kedah, khususnya daripada PKR tidak mendapat sebarang bantuan atau peruntukkan kewangan untuk menjaga kawasan masing-masing. Kami bergantung sepenuhnya kepada elaun dan pendapatan sebagai ADUN dan MP. Ini ditambah pulak dengan masalah dalaman, jentera dan cabang PKR di Padang Serai yang tak habis-habis dilanda masalah dalaman. Termasuk ketiadaan kerjasama daripada beberapa orang pimpinan tempatan.
Walaupun YB Razhi menerima sokongan penuh Ketua Bahagian dan AJK PKR kawasan, namun terdapat segelintir pimpinan tempatan yang kerana keangkuhan dan ego masing-masing enggan mengiktiraf kepimpinan kawasan. Sebab itu saya tidak hairan apabila Pemangku Ketua Bahagian Sdr. Jamaluddin Abu Hassan berserta beberapa ratus ahli PKR cabang Padang Serai menyokong tindakan YB Razhi dan turut bersama beliau mengisytiharkan keluar daripada PKR.

Seperkara yang akhir-akhir ini sangat merisaukan YB Razhi ialah apabila ada persepsi timbul seolah-olah PKR khususnya, dan Pakatan Rakyat amnya sudah mula dikongkong oleh sekumpulan mereka yang mempunyai agenda tersendiri yang boleh menghakis dan mencabar kedudukan Islam dan bangsa Melayu. Mungkin persepsi beliau silap atau tidak, namun itulah yang beliau rasakan.

Apapun, saya menghormati keputusan sahabat saya YB Razhi. Saya seru rakan-rakan lain dalam PKR dan Pakatan supaya menghormati pendirian beliau. Sebagai pejuang hak asasi manusia, sepatutnya kita menjadi orang pertama menmghormati keputusan beliau kerana itu adalah hak asasi beliau untuk memilih dan menentukan parti mana yang beliau mahu sertai. Saya berpendapat desakan menyuruh beliau mengosongkan kerusi DUN Lunas hanya kerana beliau memilih untuk tidak bersama dengan PKR adalah satu desakan yang bercanggah dengan pendirian Pakatan Rakyat yang menghormati, malahan kekadang sampai mempertuhankan prinsip hak asasi manusia. Ini jelas apabila YB Dato Nasaruddin (BN-Parit) memilih meninggalkan UMNO dan menyertai PKR, tapi lepas tu buat u-turn balik), kita tidak pulak mendesak beliau mengosongkan kerusi DUN Parit, sebaliknya kita telah berkompang sakan menyambut "penghijrahan" beliau. Jangan kerana terkena batang hidung kita sendiri maka kita kata ianya salah, tapi bila membawa faedah kepada kita baru jadi betul. Call a spade a spade-yang benar tetap benar walaupun pahit bagi kita.

Melainkan kita ini pengamal fahaman double-standard, saya berpendapat pendirian kita mesti istiqamah dan konsisten. Kalau kita boleh terima YB Dato Nasaruddin dahulu, mengapa kita tidak boleh menghormati keputusan YB Razhi. Jangan kerana terkena batang hidung kita sendiri maka kita kata ianya salah dan tidak betul, tetapi bila membawa menafaat dan faedah kepada kita baru jadi betul. "Call a spade a spade". Yang hak tetap hak walaupun pahit untuk kita menerimanya. Pada saya, sepatutnya apa yang terjadi memberikan kita peluang dan ruang untuk mencerminkan diri kita dan memperbaiki kelemahan yang ada.

Saya mengucapkan selamat maju jaya kepada YB Razhi. Semoga ALLAH memberikan beliau petunjuk dan kekuatan dalam perjuangan beliau untuk Islam dan ummatnya, insyallah. Kepada YB Sdr. Razhi, mungkin beliau perlu menimbang untuk menyertai jemaah yang ada, dan dalam pertimbangan itu, jangan lupa kepada PAS, insyallah!
Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
03 Ramadhan 1430
24 Ogos 2009

MITOS DAN PENIPUAN

Artikel in keseluruhannya diambil daripada Tukar Tiub http://tukartiub.blogspot.com/

TUJUH MITOS TUJUH PENIPUAN


Mitos ialah naratif yang dibuat bertujuan untuk memesongkan hakikat.

Contoh mitos : Raja di katakan jelmaan tuhan. Ini adalah mitos bertujuan untuk membodohkan kaum tani agar mereka memberikan tanaman mereka pada satu kumpulan manusia yang malas bekerja. Mitos ini berpanjangan dan ditokok tambah lepas satu – satu lagi ditambah. Hakikatnya mitos raja dari muntah lembu atau raja jelmaan tuhan bertujuan untuk menipu. Walhal antara raja dengan sesiapa sahaja tidak ada bezanya. Yang melahirkan perbezaan hanyalah mitos.

Contoh mitos : Pokok itu berhantu. Pokok itu wujud dan dapat dilihat dan dibuktikan. Tetapi hantu itu tidak wujud. Mitos hantu diwujudkan untuk menakut-nakut. Apabila kita takut maka kita akan mencari perlindungan. Peranan untuk melindungi kita dari hantu ialah bomoh dan dukun. Akhirnya kita tunduk pada kuasa bomoh dan dukun.

Mitos diwujudkan untuk tujuan baik dan tujuan jahat. Jangan pergi di dalam gua ini ada hantu - adalah nasehat yang bersalurkan penakutan. Nasehat ini baiak kerana cuba menjaga keselamatan. Ianya juga tidak baiak kerana asasnya satu pembohongan.

Hari ini mitos masih cuba di wujudkan – tetapi agak susah. Dengan kemajuan ilmu tidak ramai yang akan mempercayai mitos-mitos baru yang hendak direka. Mitos seperti angkasawan Neil Armstrong turun ke bulan terdengar suara azan. Atau mitos Bruce Lee mati kerana bersilat dengan Dicky Zulkarnain – semua ini cuba disebarkan untuk menjadi bahan lawak jenaka.

Tujuan asal mitos ialah untuk membodohkan dalam masa yang sama menakut-nakutkan orang ramai. Kalau Raja Jepun berasal Tuhan maka diharapkan rakyat Jepun akan tunduk – walhal kalau Raja Jepun ini makan petai – kencing dia tetap haring. Kalau Prince Charles tercirit baunya tetap busuk.

Lawan mitos ialah fakta. Fakta dapat dibuktikan melalui pengkajian. Ilmu pengetahuan manusia datang dari fakta dan pemikiran manusia. Semua ilmu dalam dunia ini berpunca dari tiga sumber. Pertama : Pengumpulan pengalamnan. Kedua: Kaji selidik. Ketiga : Ujian dalam bilik makmal.

Mitos ini akan pecah jika kita berfikir secara rasional. Kajian ilmiah akan dapat membuktikan sama ada ianya mitos atau fakta. Jika sesutu masih dalam kajian dan belum dapat dibuktikan betul atau slah maka ianya masih di tahap teori. Satu ketika dahulu Letupan Besar/ Bing Bang hanya satu teori – hari ini telah diterima sebagai fakta. Teori menjadi fakta apabila kajian dapat dibuktikan teori ini.

Ilmu pengetahuan adalah pengumpulan pengalaman manusia dari satu zaman ke satu zaman. Buruk atau baik pengalaman ini akan menjadi panduan. Panduan ini adalah ilmu pengetahuan. Ada ilmu pengetahuan yang turun dari mulut ke mulut. Ada yang dibukukan.

Dalam negara kita ada beberapa mitos yang disebarkan. Pada ketika mitos ini disebarkan ramai warga negara kita belum bersekolah. Maka mitos ini di terima bulat-bulat. Penyebaran mitos ini memang bertujuan untuk membodohkan kita semua. Tetapi dengan adanya internet kita dapat memecahkan mitos-mitos ini melaui pengkajian berdasarkan fakta-fakta..


MITOS PERTAMA:

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. BOHONG. Sabah , Serawak, Singapura dan Pesekutuan Tanah Melayu menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya sila tanya orang Sabah dan Serawak.

MITOS KE DUA :

Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. BOHONG. Parti yang awal memperjuangan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda di tubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA !

MITOS KE TIGA :

Kemerdekaan didapati tanpa tumpah darah. BOHONG. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insap, Anakatan Wanita Sedar, Hisbul Musliman, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata – pada mulanya melawan Jepun – kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata British tidak akan undur.

MITOS KE EMPAT :

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

MITOS KE LIMA :

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Nama jalur gemilang pun di ciplak dari nama bendera Amerika. Buktinya : lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh adalah motif Nusantara - merah darah rakyat - puteh hati rakyat.Motif Nusantara ini wujud dalam bendera Singapura dan Indonesia.

MITOS KE ENAM :

Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

MITOS KE TUJUH:

Malaysia negara unik. BOHONG. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar. Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik – bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang kaum , yang berbilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolith dalam dunia ini – semua ada kepelbagian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

TEKNOLOJI PECAHKAN MITOS

Lihatlah betapa teknoloji dan ilmu pengetahuan telah memecahkan mitos-mitos ini. Betapa internet telah membolehkan kita bersama-sama mencari fakta dan menilai dokumen sejarah.

Kalau dulu kita tidak tahu asal usul lagu Negara-ku – hari ini gambar dan riwayat hidup pembuat lagi ini kita kenali. Kalau dulu ada yang menerima mitos tentang kemedekaan dicapai tanpa tumpah darah. Hari ini mitos ini telah terbarai pecah. Dokument-dokumen sejarah semuanya boleh kita baca melaui internet.

Kemajuan manusia akan terus memecahkan mitos mitos yang lapuk dan berkarat ini. Teknoloji akan membebaskan manusia dari di perangkap dan di belenggu oleh mitos-mitos. Tanpa mitos manusia akan jadi berani. Insan yang berani bebas adalah insan yang berfikir. Manusia yang berfikir tidak akan tunduk kepada sesipa kecuali fikrahnya yang rasional. (TT)

Wednesday, August 19, 2009

CIA guna kontraktor untuk buat kerja membunuh

Inilah teknik USA dalam melakukan kerja-kerja pembunuhan. Mereka tidak menggunakan CIA nanti dikatakan kerajaan Amerika terlibat dalam pembunuhan. Mereka menggunakan syarikat kontrektor untuk melakukan kerja-kerja kotor mereka.

Untuk mengetahui secara detail bagaimana Amerika lakukan sila baca buku "Confessions of an Economic Hit Man" oleh John Perkins.

By PAMELA HESS, Associated Press Writer

WASHINGTON – The CIA hired private contractors at Blackwater USA in 2004 as part of a secret program to kill top-level members of al-Qaida, a person familiar with the program said Wednesday.

The contracts, which were unsuccessful, were canceled several years ago, the person told The Associated Press. He spoke on condition of anonymity because the program remains classified.

The New York Times, first reported the program late Wednesday on its Web site.

The Times, citing unidentified current and former government officials, said Blackwater executives helped with planning, training and surveillance for the program. The program never resulted in the capture or killing of any terrorists suspects, according to current and former U.S. intelligence officials. It was never fully operational, and has been canceled twice: once by then-CIA Director George Tenet, restarted by Porter Goss, and finally by CIA Director Leon Panetta in June.

Panetta then informed the congressional intelligence committees about the program for the first time the next day.

The officials told the Times that the CIA's use of an outside company for a potentially lethal program was a major reason Panetta called the emergency congressional briefing. The House Intelligence Committee last month launched an investigation to determine whether the CIA broke the law by not informing Congress about the secret program as soon as it was begun.

Blackwater, a North Carolina company now known as Xe Services, has come under heavy criticism for its alleged role in a September 2007 shooting in Baghdad's Nisoor Square that left 17 Iraqi civilians dead.

It was unclear whether the CIA had planned to use the contractors to capture or kill al-Qaida operatives or just to help with training and surveillance. Government officials said bringing outsiders into a program with lethal authority raised deep concerns about accountability in covert operations, the Times reported.

The CIA has regularly used contractors for intelligence analysis and operations, former CIA Director Michael Hayden told Congress last year. Contractors participated in the secret harsh interrogations of terrorist suspects, he said. Contractors are no longer allowed to conduct interrogations, Panetta told Congress in April.

The Times reported that the CIA did not have a formal contract with Blackwater for this program but instead had individual agreements with top company officials, including the founder, Erik D. Prince. Blackwater's work on the program ended years before Panetta took over the agency after senior CIA officials questioned the wisdom of using outsiders in a targeted killing program, the Times said.

"Director Panetta thought this effort should be briefed to Congress, and he did so. He also knew it hadn't been successful, so he ended it. Neither decision was difficult. This was clear and straightforward," CIA spokesman George Little told the AP. "Director Panetta did not tell the (congressional) committees that the agency had misled the Congress or had broken the law. He decided that the time had come to brief Congress on a counterterrorism effort that was, in fact, much more than a PowerPoint presentation."

A message left on Xe spokeswoman Anne Tyrrell's cell phone and an e-mail message were not immediately returned late Wednesday.

Republicans who had been supporters of the Bush administration's interrogation and other war-on-terror tactics have dismissed the controversy over the program as much ado about little, suggesting it was an attempt by Democrats to provide political cover to House Speaker Nancy Pelosi, D-Calif., who has accused the CIA of lying to her in 2002 about its use of waterboarding, or simulated drowning, which many people, including President Barack Obama, consider torture.

Pelosi has said the House and Senate intelligence committees should "take whatever actions they believe are necessary to get more information on the subject," including whether former Vice President Dick Cheney played a direct role in proposing the secret program and withholding information from Congress.

Rep. Peter Hoekstra, R-Mich., the senior Republican on the House Intelligence Committee, has criticized the panel's investigation as "partisan, political theater." He said he would support a "balanced review," but contended Democrats were prematurely accusing the CIA of breaking the law.

Monday, August 17, 2009

Nak Kahwin Susah Nak cerai pun susah

Bukan cerita baharu. Bahkan telah berkali-kali dibahaskan. Sejak dulu hingga sekarang. Ramai lelaki tidak berkahwin. Akibatnya ramai jugalah anak-anak dara yang tidak berkahwin. Apabila ditanya kebanyakan daripada mereka akan menjawab belum mendapat jodoh. Belum sampai seru. Belum mendapat rezeki. Apabila diselideki jawapan yang mudah ramai daripada mereka itu tidak berkemampuan daripada segi kewangan. Wanglah yang menghalang mereka daripada berkahwin. Wanglah juga yang menghalang mereka daripada membuat salah satu daripada Sunnah Nabi dan menjawab panggilan biologi secara sah.

Berbagai-bagai cadangan bagi memudahkan perkahwinan telah diajukan tetapi peratus yang boleh berkahwin tetapi tidak berkahwin kian bertambah.

Untuk menyimpan wang pada waktu sekarang ini bukan mudah. Perbelanjaan hidup sangat tinggi. Semua perkara memerlukan wang. Hantaran perkahwin juga turut naik mengikut perkembangan masa. Cuma yang sedihnya pendapatan tidaklah naik seperti naiknya harga barang dan bil-bil perkhidmatan. Gaji permulaan kerja juga sangat rendah. Maklumlah menurut pengusaha-pengusaha ini zaman meleset.

Perbelanjaan yang tinggi ini memberi beban kepada pemuda dan mereka memandang perkahwinan sebagai suatu mimpi yang indah tetapi bilakah ianya boleh terjadi. Menyimpan wang bukan mudah. Bagi menyelamatkan dan mencepatkan perkahwinan ramai daripada mereka terlibat dalam urusan pinjaman. Urusan pinjaman inilah yang akan membelenggu mereka selama-lamanya.

Tup-tup keluar dalam surat-surat khabar kisah-kisah perceraian. Tuntutan berjuta-juta ringgit daripada bekas isteri kepada bekas suami. Contohnya Siti Aishah Chou Abdullah telah menuntut bayaran mutaah sebanyak RM 3 Juta, Noraini Md Dom meminta RM 2 juta.

Menurut Timbalan Presiden, Persatuan peguam-peguam Syariah malaysia, Musa Awang tuntutan berjut-juta ringgit bukanlah sesuatu yang asing.

Timbalan Pengerusi Majlis Perunding Wanita Islam,Yayasan Dakwah islamiah, Noor Aziah berkata mutaah yang dibayar suami perlu seimbang dengan pengorbanan isteri.

"Ini termasuklah berapa lama mereka hidup bersama dengan tanggungan anak, semua kena seimbang supaya isteri yang diceraikan mampu memulakan hidup baru dengan lebih baik berdasarkan wang mutaah itu. Perundangan Malaysia tidak menetapkan berapa wajib dikenakan mutaah."

Terdapat kes-kes suami bukan tidak mahu lepaskan isterinya tetapi masih bersama kerana takut permintaan yang tinggi daripada bekas isteri nanti.

Banyak kes-kes suami tidak mahu membayar mutaah walaupun telah diputuskan oleh mahkamah.

Zaman sekarang ini bukan sahaja nak kahwin sukar. Nak bercerai juga sukar. Yang mudahnya mengikuti kehendak biologi secara tidak sah. Murah dan resikonya hanya sekiranya ditangkap oleh pihak Penguatkuasa Islam negeri.

Sudahlah lebih banyak saluran-saluran yang dibuka untuk mengikuti kehendak biologi secara tidak sah daripada yang sah. Nak melakukan yang sah itu pula sangat tinggi harga yang terpaksa diibayar. berkahwin dan bercerai itu disukarkan dengan peraturan demi peraturan. Demi menjaga satu muslihah dibuat suatu peraturan. Untuk menjaga muslihat yang lain dibuatlah peraturan. Akhirnya saya melihat peraturan demi peraturan dibuat bukan menyenangkan perkahwinan dan perceraian tetapi menyukarkannya.

Kasihan pemuda-pemuda kita nak kahwin pun susah.

Monday, August 10, 2009

Ucapan Ku Li di Kelab UMNO Melbourne, Australia 9/8/09, Mel

RACE: TIME FOR A NEW BEGINNING
posted on Sunday, August 9th, 2009 12:34 pm

by Tengku Razaleigh

(Speech at Kelab Umno Australia Seminar "Racial Integration and its Challenges" in Melbourne on Sunday 9th August 2009)

RACE: TIME FOR A NEW BEGINNING

Distance, home and reflection

1) The opportunity to study abroad is gift. I remember my days as a student in Belfast so long ago. Now as then, overseas study gives us the chance to be educated at some of the finest, best established institutions of higher learning anywhere, and to be exposed to the best that has been thought and done, and to measure ourselves againstthe highest standards. It is an opportunity to see the world.

2) Travel and living abroad takes us far away from home, but in doing so it also brings us closer to ourselves, and closer to home. Have you experienced this? Have you felt time and distance making you more conscious of how unique and precious the places, relationships, colours, smells and yes, tastes, of home are? Distance can help us see things more clearly. Home is such an immediate, dense and total experience that we often need to go away to see its contours. Home is such an emotional experience that we often understand it better in the coolness of distance. We sometimes need the elevation of distance to see the map of our own country.

3) I want to use this privileged distance that we now share, here in Melbourne, to speak frankly with you today about a matter that is usually so tightly wound up, so emotional, that at a national level we have not been able to have a rational discussion about it.

4) I want to invite you to look across this distance at the map of the life in common that we call our country. I want to look across the distance of fifty two years of independence, across changes over my own lifetime, to understand where we have come from as a nation and where we are going. My topic is race and racial consciousness in Malaysian life, and especially in our politics.

Race in the political life of Malaysia

5) Our social and political life is racialised to a degree seen in few other countries in the world. There are historical reasons for this. Malaysia was, at its birth, a country deeply divided along communal lines. We negotiated and attained independence with a power-sharing arrangement between the leaders of the three major racial communities as represented by the Alliance coalition. The agreement and
cooperation of these leaders ensured peace and stability while we modernised our economy. The skill and integrity of these leaders, and their clear authority among their own communities was key to the success of this model, which is sometimes described by political scientists as consociational democracy.

6) This arrangement lasted only twelve years. After the traumatic riots of May 1969, we underwent a period of rule under the National Operations Council before Parliament was restored. The New Economic Policy was drafted and put into action. A new coalition, the Barisan Nasional, was put together to ensure that every community had a place at the table. Once more, the idea was to resolve conflict within a
consociational power-sharing arrangement. Each community was to have a place at the table. Conflicts were to be solved between the leaders of these communities, behind closed doors. This arrangement was useful and effective for its time, but we have to wake up to the fact that it no longer works.

It is important to understand why:

7) It was never meant to be a permanent solution. Our method of racial power-sharing is primarily a system for resolving conflict in a deeply divided society. It was designed as an interim work-around, an early stage on the way to "a more perfect union" and not as the desired end-state. Over the years, however, we have put up barricades around our system as if it were a fore-ordained and permanent ideal. In doing so, we have turned a half-way house into our destination, as if we must forever remain a racially divided and racially governed society.

8) Instead, our ideal must be to become a free and united society in which individuals can express their ethnic and religious identities without being imprisoned in them. We must aim for a society in which public reasoning and not backroom dealing determines our collective decisions.

9) The power-sharing model that we started life with is an elite style of government justified by the virtue and competence of natural leaders of their communities. It needs special conditions. It does not work when political parties are led by the ignorant and the corrupt who have no standing in the communities they claim to represent.

10) It needs genuine agreement and cooperation between leaders who command support in their own communities and are universally respected. It will not work if the power-sharing coalition is overly dominated by one person and the others are there as token representatives. Our founding fathers negotiated, cooperated and shared responsibility as equals and as friends within a power-sharing framework. The communal interests they represented were articulated within the overarching vision of a united Malaysia. In the intervening years, as power came to be concentrated in the Executive, we preserved only the outward appearance of power-sharing. In reality we have had top-down rule and power has become increasingly unaccountable. Each of
our political parties has also become more top-down, ruled by eternal incumbents who protect their position with elaborate restrictions on contests. Umno itself has become beholden to the Executive.

11) Our decades under highly-centralised government undermined our power-sharing formula, just as it undermined key institutions such as the judiciary, the police and the rule of law. Our major institutions have survived in appearance while their substance has eroded. Seen in this light, the election results of March 8, which saw the Barisan Nasional handed its worst defeat since 1969, was just the beginning of
the collapse of a structure which has long been hollowed out.

The end of the old, but not quite the new

12) The racial power-sharing model now practiced by Barisan is broken. It takes more honesty than we are used to in public life to observe that this is not a temporary but a terminal crisis. An old order is ending. Our problem is that while this past winds down, smoothly or otherwise, the future is not yet here. We are caught in between. Despite our having become a more economically advanced society, with many opportunities for our citizens to express richly plural identities, our races have become increasingly polarised. Large numbers of our electorate still vote along ethnic and religious lines. Much of our political ground is still racially demarcated. Although we have made some progress towards truly multiracial politics, both the Government and the Opposition are largely mobilised along racial lines. It is not yet time to herald a new dawn. Instead, we are in a transition full of perils and possibilities.

13) You are this generation caught between. You are the generation of transition. You will play a key role in determining its outcome. However well a certain kind of politics of racial identity may have served to reduce conflict in the past, it has come to the end of its useful life. We need a new beginning to racial relations in Malaysia, and you must pioneer that beginning. We need to re-design race relations in Malaysia, and you must be the architects and builders of that design.

14) In coming to that new design I hope you take advantage of the perspective of distance that your overseas education has given you to not take as your starting point the tired answers that are passed on as conventional wisdom. You must reformulate the questions and come up with your own answers. When it is clear that one generation may have run out of steam, it is time to generate your own. Where do you begin? May I suggest some perspectives and principles. Whatever the answers
we come up with, I think the following elements are important:

I. Begin with our common humanity. Respect our common humanity must override all lesser affiliations, including race. One of Islam's most powerful contributions to human civilisation has been its insistence on the equality of all human beings. Islam tolerates no notions of racial superiority or inferiority. All human beings are equal before God. That same principle of equality is absolutely fundamental to
democracy, and democracy is a foundational principle of our Constitution. Democracy is part of what makes us who we are as a nation. Even if we might still gravitate towards racial groupings, our allegiance to these groups must never overshadow our allegiance to the Constitution, and to the claims of equal dignity that it establishes firmly and permanently. Political parties based on race or religion
must never be allowed to do or say anything contrary to justice and equality.

II. We must anchor ourselves in the Constitution and restore its primacy. This founding document of our country establishes definitively the equality of citizenship that is the bedrock of democracy. It gives us the framework of law and order within which we become a nation. It establishes the primacy of the rule of law, the sovereignty of Parliament, the independence of the judiciary and civil
service and of our law enforcement agencies. These are the institutions which guarantee the freedom and sovereignty of the people.

III. We should acknowledge that while race is a category that unites people in common feeling, it can also divide, and divide disastrously. While it unites people who possess a set of social markers it often divides the same people from other communities. We should appreciate not just the fact that we are diverse but diverse in different ways. What I mean by this is that we are not diverse in the sense of being merely Malay, a Chinese, an Indian, a Kadazan, Iban and so forth. Each of us inhabits these particular identities in different ways. Each of us is not just a member of a race. There are other classifications which matter to us, such as location, class, social status, occupation, language, politics and others.

We would be terribly impoverished as persons if our identity was given ahead of time and once and for all merely by our membership of a fixed racial category. I would be a very dull person if you could tell who I was simply by looking up my race. We would never have unity if that is primarily how we regard one another. If you reflect on yourselves, you might find that all kinds of identity matter to you: that you are a graduate of such and such a university, that you speak these languages, support this football team, enjoy certain food or music, love to travel, can write computer code, have read such and such books, and have so-and-so as friends. Just reflect on how you identify yourselves in your facebook profiles. Is race the only thing you regard as important about yourselves? Is it the most important thing???

To expect our politics to be given by our race is to make cardboard images of ourselves, it is to retard our growth as individuals and hence as a society. Similarly to see no more of others than their race is to turn them into stereotypes and maintain a view of the world bordering on racist. I want to urge you, as the makers of the new social landscape we need in Malaysia, to reject taking race to be a
unique and fixed categorisation, to reject race as a central category of social and political life.

a) Race is a constructed category, in the sense that people shape what they count as a "race" according to time, place and purpose. There is no unique and rigid concept of it the way there is a rigid concept of buoyancy, double-entry book-keeping, equilateral triangles and photosynthesis. I would be offended if you tried to measure and determine my racial identity, and it would tell me that there was
something deeply wrong with your worldview. I am not Malay in the sense in which water is H2O.

b) Race is merely one among many identities we take up in life. We may not have much choice over how others categorise us, but we certainly have a choice about the relative importance to place on our own and therefore on the others' racial identity. We have a choice in how much weight we put on it, and in how high in our scheme of values we put it. The contrast I want to draw is between the view that makes race out to be a unique and fundamental category, and a view that sees race
as one out of many kinds of identification we could prioritise. If we see race as a watertight category, then you are either of race X or not, and everything else: your habits, thought-patterns, loyalties and politics must all follow from that. Then race becomes destiny. The politics of this kind of conception of race will always divide, and the ultimate solution to intra-racial problems it leads us to is, in
the end, violence. It is easy to identify the practitioners of this kind of racial politics. They will rely on veiled threats of communal violence even as they take part in democratic politics.

However, if we understand that racial identity is just one of many identities we have to balance, then it becomes our duty as thinking persons to set relative priorities on all these identifications. We need to ask ourselves whether we want to draw our moral values and perspective from our common humanity or from our racial identity. As educated, reasoning people, we cannot but find our common humanity the
more fundamental value. We cannot but find rationally chosen universal values more important than inherited tribal affiliations.

c) The ability to root ourselves in our common humanity first and foremost is the prerequisite for the development of a democratic society in which policies are decided by public reasoning rather than determined by violence and manipulation. This is because open public reasoning can only be carried out where there is equal respect for the dignity and rights of all citizens, and such respect must be firmly
rooted in an understanding that despite sometimes clashing interests and identities, we are united by a more fundamental common identity: that of a shared humanity created by God. Our common humanity gives us moral obligations to one another, regardless of our lesser affiliations in a way that racial identity does not.?

IV. We need to arrive at new ways of mediating conflicting claims between the races, new ways of bringing people to the table, of including everyone in the decisionmaking process.

V. These new ways must be based on more open conceptions of who we are. Malaysia's major races have lived together not just for decades but for centuries. Their cultures have interacted for millenia. In that time there has been mutual influence, admixture and cross-pollination at a depth and on a scale that our politics, popular
culture and educational curriculum has largely pretended does not exist.

In my own parliamentary constituency, jungle covered, far inland and one of the most remote in the peninsula (it used to be known as Ulu Kelantan and covered half the state, and when I started there I had to travel to it by boat), is a six hundred year old Chinese community, perhaps the oldest in the peninsula, living in peace with their Malay and Orang Asli neighbours. Why pretend that we do not owe so much to
each other that we would not be ourselves without each other? At the level at which people actually live we are already inextricably linked to each other.

It is time to embrace this real diversity in our political and personal lives. Our racial identities are not silos in a cornfield, forever separate, encased in steel, but trees in our rainforest: standing distinct but inexplicable without each other and constantly co-evolving.

16) While giving room to whoever wants to organise and advocate political interests according to our ethnic and religious affinities, we must now, very firmly, assert that such affinities must always recognise the priority and primacy of our common citizenship, our equal dignity, and above all, our common humanity before each other
and before God. First we are human beings who are open to one another.

17) My young friends, I am not recommending anything novel. These are cardinal principle of our Constitution and the faiths we profess, most especially of Islam, and of reason itself. Let us have the sense of perspective to see our ethnic identities against these cornerstone principles of religion and ethics, and let us now educate our young, apprentice our youth, and conduct ourselves according to these
principles. And then let us have a new beginning for Malaysia.

Kenyataan Akhbar - YB Zulkifli bin Nordin

KENYATAAN AKHBAR
ZULKIFLI BIN NOORDIN
Khamis 15 Sya'ban 1430 / 06 Ogos 2009

Saya merujuk kepada kenyataan Ketua Pemuda Kebangsaan Parti DAPSY YB Loke Siew Fook, merangkap Ahli Parlimen Rasah yang disiarkan dilaman blog http://sjsandteam.wordpress.com yang mengutuk keras Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah, Pengerusi Malaysian Chinese Muslim Associattion (MACMA) mengenai isu anak luar nikah mendiang Teoh Beng Hock.

Disaat umat Islam menyambut hari mulia Nisfu Sya'ban, Ketua Pemuda DAP ini memilih untuk berkonfrontasi dan menyerang seorang tokoh pendakwah Islam. Dr. Mohd. Ridhuan Tee dalam tulisannya mempertikaikan langkah menghalalkan "anak luar nikah" yang didakwa kepunyaan mendiang Teoh Beng Hock dengan tunangnya.

Saya tidak pasti apakah menjadi dasar DAP menghalalkan perhubungan luar nikah dan "menghalalkan" anak luar nikah. Kita memang bersimpati dengan nasib yang menimpa mendiang Teoh, malahan ahli PAS dan juga PKR yang beragama Islam antara kumpulan yang banyak terlibat dalam demo atau bantahan terhadap kematian mendiang Teoh. Saya sendiri antara Ahli Parlimen beragama Islam yang paling awal yang mendesak supaya siasatan segera dibuat atas kematian mendiang Teoh. Malahan Naib Presiden PAS YB Dato' Seri Nizar sehingga sanggup bersama menyalakan lilin dalam "candlelite vigil" memperingati mendiang Teoh.

Tetapi isu menghalalkan anak luar nikah adalah satu isu lain. Ramai dikalangan masyarakat Cina yang ditemui menyatakan tidak bersetuju dengan cadangan itu, kerana seolah-olah memberi gambaran masyarakat Cina yang ramainya penganut agama Buddha dan Kristian meredhai perbuatan mengadakan seks dan mengandung sebelum berkahwin.
Pemuda DAP sepatutnya tidak bertindak menurut emosi dan kelabu dengan isu dihadapan kita. Dalam isu kematian mendiang Teoh, kita semua bersetuju satu siasatan telus dan adil perlu dibuat untuk mencari sebab-musabab kematiannya. Malahan satu inkues perundangan sudah pun dimulakan di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur, dengan Suruhanjaya DiRaja akan ditubuhkan sebaik sahaja inkues tersebut selesai dijalankan. Tetapi dalam isu beliau menjalin hubungan seks sebelum berkahwin dan mengandungkan tunangnya, itu satu isu yang lain.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah berhak untuk menyatakan pendapatnya. Beliau adalah seorang berbangsa Cina, sudah tentu beliau juga tahu adat resam dan budaya masyarakat Cina.
Apakah Pemuda DAP tidak boleh menerima perbezaan pendapat? Apakah kita semua mesti sentiasa menari gendang yang dipalu oleh DAP? Sesiapa yang tidak bersetuju dengan DAP menjadi musuh yang mesti dikutuk dan diserang?

Apa yang kesal laman tersebut menyiarkan komen yang menggunakan bahasa kesat, cabul, mencarut dan biadap terhadap Dr. Mohd. Ridhuan. Apa yang lebih biadap dan kurang ajar ialah mereka juga menyerang agama Islam, bangsa Melayu dan mereka yang convert atau memeluk agama Islam. (Untuk membaca lebih terperinci sila layari laman web tersebut). Berikut adalah contoh bahasa yang diguna saperti:

"Who is this bastard of a Mohd. Ridhuan"
(siapa anak haram Mohd. Ridhuan ini);
"What sort of fucking Dr. r u"
(Dr pu... apa awak ni);
"Has everything be reduced to your fucking religion (iaitu Islam)"
(Apakah semua mesti menurut agama (iaitu Islam) pu... awak itu);

"R your parents still alive mohd ? If they r not, their bones must be rattling in their graves,if they r they must be hiding in shame to know that a son they brought into the world is now considered a bastard by every non muslim n also by real muslims"

(Apakah ibubapa kamu masih hidup Muhammad? Kalau sudah mati, sudah tentu tulang mereka berantakan didalam kubor, kalau masih hidup, tentu mereka bersembunyi dengan penuh malu yang anak lelaki yang mereka lahirkan dianggap anak haram oleh setiap bukan Islam dan Muslim);

"They would b happier now if they had flushed u down the toilet when u were born".
(Sudah tentu mereka (iaitu ibubapa Dr. Ridhuan) akan bergembira kini jika mereka mengepam awak (Dr. Ridhuan) kedalam lubang tandas semasa dilahirkan);

"U have tainted your family with your stupidity for monetary gain. Your conversion was not through conviction, it was with an ulterior motive".

(Awak telah mencemar nama keluarga awak kerana kebodohan mendapatkan habuan duniawi. Kemasukan awak kepada Islam bukan kerana keyakinan, tetapi kerana niat tidak baik);
"As for your children they won’t be carrying your name. They will be ahmad bin abdullah or something akin to that. 2 generations down they will be saying “I don’t know who the fuck my grandfather is. He was an arsehole who brought shame to the family”. They will be like bastards who can’t trace a family history".

(Bagi anak-anak awak pula, mereka tidak akan mewarisi nama awak. Mereka akan menjadi ahmad bin abdullah atau yang sewaktu dengannya. Dua generasi lepas itu mereka akan berkata, "saya tidak tahu siapa pu... datuk saya. Beliau adalah pu... yang telah memalukan keluarga". Mereka akan menjadi saperti anak haram yang tidak dapat mengesan salasilah keluarga mereka).

"If u can be the president of the chinese muslim association I shudder to think what the other chinese muslims r like………? Thieves, robbers, criminals or some other unsavoury characters".
(Kalau awak (Dr. Ridhuan) boleh menjadi presiden Persatuan Muslim Cina, saya tidak tahu apa jenis cina muslim yang ada......?Pencuri, perompak, penjenayah atau penyangak).

Adalah jelas laman web yang menyiarkan kenyataan Ketua Pemuda Kebangsaan DAPSY ini bertindak melampau, kurang ajar, biadap dan keterlaluan. Penyiaran yang dibuat:

1. menyerang peribadi seorang pendakwah Cina beragama Islam yang sangat dihormati iaitu Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah dengan menggunakan bahasa lucah, kesat, biadap dan melampau;
2. menghina agama Islam dengan bahasa kesat, lucah, biadap dan melampau;
3. menghina ibu bapa, keluarga dan anak-anak Dr. Mohd. Ridhuan Tee dengan bahasa kesat, lucah, biadap dan melampau;
4. menghina agama Islam dan mereka yang memilihIslam seolah-olah keturunan semua mereka yang memeluk Islam saperti anak haram yang tidak mengenal salasilah dan keturunan keluarganya;
5. menghina kaum Cina yang memilih memeluk Islam sebagai pencuri, penjenayah, perompak dan penyangak.

Saya mengutuk dengan kutukan yang paling keras dan dengan bahasa yang paling tegas terhadap laman web tersebut. Apakah mereka berasa saperti cengkadak naik ke junjong; sudah tidak mengerti adab susila dan kesopanan ketimuran? Apakah mereka merasakan mereka golongan yang hebat dan "untouchables", sehingga orang lain tidak boleh berbeza pendapat dengan mereka.

Tindakan laman web tersebut sudah pasti akan menimbulkan kemarahan umat Islam dan akan mencetuskan ketegangan agama.

Saya dengan ini mendesak:
1. Ketua Pemuda DAPSY YB Loke Siew Foke dan Pemuda DAP meminta maaf kepada Dr. Mohd. Ridhuan Tee khususnya dan umat Islam umumnya;
2. pengendali laman web www.sjsandteam.wordpress hendaklah meminta maaf secara terbuka kepada Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah khususnya dan umat Islam umumnya;
3. penulisan dan komen bertajuk"Ridhuan Tee must apologize to Teoh Beng Hock's family" hendaklah ditarik balik;
4. Pihak polis hendaklah menyiasat segera kenyataan tersebut serta pengendali web berkenaan menurut peruntukkan undang-undang sedia ada saperti Akta Hasutan dan Seksyen 298A Kanun Kesiksaan;
5. Jika didapati ada kes, pihak Peguam Negara hendaklah dengan segera mengenakan pendakwaan jenayah terhadap mereka yang berkaitan;
6. Suruhanjaya Multimedia dan pihak berkuasa yang berkaitan hendaklah membatalkan laman web tersebut;

Sekian wassalam.
ZULKIFLI BIN NOORDIN
Khamis
15 Sya'ban 1430 / 06 Ogos 2009

Wednesday, August 5, 2009

DAP konsisten

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng didesak supaya menuntut peletakan ketua kakitangannya, Jeff Ooi yang menuduh Jemaah Islah Malaysia (JIM) sebuah sebuah kumpulan pelampau.

Desakan tersebut dibuat oleh gabungan yang mewakili 27 pertubuhan Islam. Mereka cuba menyerahkan memorandum tersebut ke pejabat ketua menteri.

Bagaimanapun, Setiausaha Politiknya, Ng Wei Aik meminta mereka menyerahkan memorandum tersebut kepada beliau.

Berlaku sedikit ketegangan apabila mereka berkeras untuk menemui Lim, sedangkan Ng mahukan mereka menyerahkan memorandum kepadanya.

Apabila mereka enggan berbuat demikian, Ng memanggil pengawal keselamatan untuk membawa mereka keluar dari pejabat ketua menteri.

Berikutan itu, mereka kemudiannya menyerahkan memorandum tersebut kepada Timbalan Menteri Ketua Menteri, Mansor Othman.

Selain menuntut peletakan jawatan Jeff, mereka juga menuntut beliau yang juga ahli parlimen Jelutong, memohon maaf.

Manakala di luar kompleks kerajaan negeri itu, kira-kira 300 anggota gabungan berkenaan berhimpun untuk memberi sokongan kepada wakil mereka.

Delegasi tersebut kesal dengan kenyataan Jeff itu, yang dianggap mereka sebagai mendedahkan "kejahilannya mengenai masyarakat Islam". Baca berita penuh

Reaksi presiden JIMSementara itu, Presiden JIM, Zaid Kamaruddin menafikan tuduhan Jeff yang menggelarkan JIM sebuah pertubuhan pelampau.

"Jeff Ooi bermaksud demikian ekoran desakannya supaya seorang ahli jawatankuasa Pusat Khidmad Krisis Sehenti (OSCC) di bawah Dewan Bandaraya Pulau Pinang, Mohd Razali Abdullah diberhentikan daripada menganggotai jawatankuasa berkenaan.

"Mohd Razali, menurut Jeff Ooi merupakan 'ekstremis agama' kerana beliau merupakan ahli JIM, dan JIM pula meletakkan visinya untuk membangun sebuah negara yang melaksanakan syariat Islam sepenuhnya menjelang tahun 2020," kata Zaid dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, Zaid menegaskan, mengamalkan syariat Islam dalam kehidupan merupakan aspirasi setiap umat Islam - bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di seluruh dunia.

"Bahkan beliau percaya rahmat kebaikan Islam di Malaysia nanti akan turut dinikmati oleh seluruh rakyat. JIM yakin pegangan Islam Mohd Razali dan pengalaman profesionalnya akan menjadikan beliau lebih berkemampuan dalam menjalankan tanggungjawabnya," tambahnya.

Zaid turut menyuarakan rasa hairan bagaimana pelantikan seorang Muslim yang baik, boleh mengundang bahaya.

"Agama Islam telah berdiri teguh sejak sekian lama. Jadi, sebarang kekeliruan dan sikap prejudis orang ramai terhadap Islam yang timbul akhir-akhir ini tidak akan mengubah kesucian dan kerelevanan agama ini dalam masyarakat.

"Sebagai sebuah NGO yang bertanggungjawab, JIM berpegang kepada prinsip keamanan, kedaulatan undang-undang dan keadilan untuk semua.

"JIM juga akan terus berkempen agar hak dan maruah rakyat dipertahankan, kerajaan lebih telus dalam pentadbirannya dan pemerkasaan individu dan komuniti dapat direalisasikan melalui penglibatan rakyat dalam proses demokrasi," tambah Zaid.

Monday, August 3, 2009

Apa yang FIC gagal lakukan Ekuinas akan jayakan ?

Semalam 3 Ogos 2009, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelantikan Tan Sri Raja Arshad Raja Tun Uda sebagai Pengerusi Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas).Abdul Rahman Ahmad bagi jawatan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Ekuinas berkuat kuasa 1 September ini. Turut dilantik ialah Datuk Azman Yahya, Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan dan Datuk Noriyah Ahmad sebagai ahli Lembaga Pengarah Ekuinas.

Raja Arshad adalah bekas Pengerusi Eksekutif PriceWaterhouseCoopers manakala Abdul Rahman merupakan Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Media Prima Berhad.

Azman pula adalah Ketua Eksekutif Kumpulan Symphony House Berhad dan bekas Pengarah Urusan Pengurusan Danaharta Nasional Berhad; Mohamed Jawhar (Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia) manakala Noriyah merupakan Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU).

Pada 30 Jun lalu, Perdana Menteri mengumumkan penubuhan Ekuinas sebagai salah satu langkah untuk meningkatkan persaingan ekonomi negara dan pada masa sama mengekalkan komitmen kerajaan dalam memastikan pembabitan bumiputera secara berterusan, bermakna serta berkesan menerusi perkongsian tulen dan meritokrasi.

Ekuinas akan mengurus dana awal sebanyak RM500 juta dan akan ditambah secara berperingkat sehingga RM10 bilion.

Institusi pelaburan ekuiti swasta yang baru ditubuhkan ini akan memberi tumpuan kepada syarikat-syarikat tempatan kukuh yang berpotensi berkembang pesat dan mampu menarik penyertaan syarikat-syarikat pelaburan.

Ekuinas juga akan bekerjasama dengan modal persendirian dan menyerap amalan terbaik yang dilaksanakan firma-firma ekuiti persendirian global.Ia akan menjadi satu instrumen untuk meningkatkan pegangan ekuiti bumiputera, fungsi yang gagal dilaksanakan oleh Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) sehingga menyebabkan ia tidak berganjak daripada paras 19 peratus selama 19 tahun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagaimanapun berkata, Ekuinas berbeza dengan Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang memberi tumpuan kepada pelaburan saham amanah.

Sebaliknya, kata beliau, ia adalah dana ekuiti swasta yang akan menumpukan pelaburan di dalam sektor-sektor berpotensi mengalami pertumbuhan tinggi – pelancongan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), perubatan, minyak dan gas serta bioteknologi.

Perdana Menteri berkata, penubuhan Ekuinas adalah sebahagian daripada pendekatan baru kerajaan untuk memastikan penyertaan bumiputera yang bermakna dan efektif.
“Pada 1990, ekuiti bumiputera berada pada tahap 19.3 peratus dan ia hanya meningkat kepada 19.4 peratus pada 2006 yang kekal sehinggalah ke hari ini. Masih jauh ketinggalan berbanding sasaran awal sebanyak 30 peratus.

“Jadi kita ganti FIC dengan satu instrumen baru iaitu Ekuinas yang akan memberi tumpuan untuk meningkatkan pelaburan syarikat bumiputera yang berpotensi,” katanya.
Terdahulu dalam ucapannya, Najib berkata, Ekuinas akan melabur secara bersama dengan dana swasta lain bagi menggalakkan perkongsian tulen dan pendekatan komersial sepenuhnya.

“Justeru penyertaan bumiputera menerusi Ekuinas akan dibuat berasaskan merit,” tegasnya.

Sunday, August 2, 2009

Beras Kena Serang II catatan A. Kadir Jasin

Pemilikan Asing Manifestasi Dasar Liberalisasi
A Kadir Jasin

PEMILIKAN senyap-senyap oleh syarikat pelaburan Hong Kong, Wang Tak Company Limited, ke atas 31 peratus saham Bernas adalah realiti pasaran bebas.

Inilah contoh liberalisasi dan globalisasi yang sangat-sangat diraikan sekarang. Sesiapa pun yang ada wang -- macam Wang Tak -- boleh membeli saham syarikat di negara kita. Malah menguasainya terus atau membawanya keluar daripada bumi kita ini.

Sama ada pembelian diam-diam oleh Wang Tak itu berlaku sebelum atau selepas Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak mengumumkan langkah-langkah liberalisasi pasaran modal dan pemilikan saham bukanlah soalnya.

Pada Era Abdullah Ahmad Badawi beberapa buah syarikat raksasa di Bursa Malaysia “dipersendiriankan” (taken private) dan dipindahkan ke luar negara. Ini termasuklah Maxis Communications Berhad dan Perlis Plantations Berhad. Atau dibeli oleh pelabur asing seperti Pantai Holdings Berhad.

Kita tentu masih ingat bagaimana Abdullah mendakwa tidak ada syarikat Malaysia yang jatuh ke tangan orang asing tetapi terpaksa mengakui bahawa Pantai Holdings sudah dibeli dan dimiliki oleh Parkway Holdings Singapura.

Akhirnya Khazanah Nasional dikerah membeli balik operasi Pantai Holdings di Malaysia dengan harga yang berganda tingginya daripada harga yang dibayar oleh Parkway untuk menguasai Pantai Holdings.

Nampak-nampaknya inilah yang mungkin terjadi kepada Bernas yang terpaksa dibeli balik dengan harga yang lebih tinggi daripada yang dibayar oleh Wang Tak.

Itulah yang dibayangkan oleh Menteri Perdagangan Antara dan Perindustrian, Mustapa Mohamed, apabila beliau berkata Bernas merancang membeli balik sebahagian daripada saham yang dipegang oleh Wang Tak itu.

Tetapi apa atau siapakah Wang Tak ini? Menurut laporan akhbar The Star pada tahun 2007, Wang Tak adalah syarikat milik penuh Lee Hing Development Ltd (LHD). LHD disenaraikan di Bursa Saham Hong Kong.

Dua orang pengarah LHD adalah Tan Boon Seng dan Ang Guan Seng yang terkenal dalam dunia korporat Malaysia. Tan adalah pengarah eksekutif IGB Berhad dan Ang pengarah urusan Petaling Garden Berhad.

Mengikut laporan-laporan media massa, selain Wang Tak, pemegang saham utama Bernas adalah Budaya Generasi yang memiliki 30.8 peratus dan Serba Etika 6.46 peratus. Budaya Generasi dikaitkan dengan usahawan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

Persoalannya sekarang adalah bagaimana Wang Tak boleh mengumpul dan menaikkan pemilikannya daripada sekitar 18 peratus pada tahun 2007 kepada 31 peratus sekarang tanpa dikesan oleh agensi-agensi kawal selaras seperti Bursa Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti, Bank Negara hatta Kementerian Kewangan.

Apatah lagi kerajaan pusat melalui Kementerian Kewangan Diperbadankan memegang saham pilihan yang boleh ditebus (redeemable preference share) atau lebih kenali sebagai saham emas di dalam Bernas. Saham istimewa itu memberikannya kuasa pembatal bagi melindungi kepentingan awam. Lazimnya kerajaan mempunyai dua orang wakil dalam Lembaga Pengarah Bernas.

Atau mengapakah Bursa Malaysia tidak tahu atau tidak dimaklumkan sedangkan semua jual-beli saham yang melebihi lima peratus saham berbayar sesebuah syarikat wajib dimaklumkan kepadanya?

Kalau bursa tidak dimaklumkan, penyiasatan perlu dibuat kerana perbuatan itu melanggar peraturan penyenaraian. Adalah juga kesalahan jika beberapa pihak berpakat (acting in concert) membeli saham Bernas bagi pihak Wang Tak.

Bank Negara pula boleh menyiasat peristiwa ini di bawah Akta Tukaran Asing dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (Anti-Money Laundering Act ).

Dalam dunia tanpa sempadan, wang Malaysia boleh mengalir ke Hong Kong atau Singapura dan kembali semula bertopengkan pelaburan asing. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini banyak syarikat raksasa tempatan membawa keluar berbilion ringgit atas alasan melabur di luar negara.

Kesimpulannya, jika urus niaga ini tidak melanggar undang-undang dan peraturan negara, ia bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana kerajaan kita sendiri menggalakkan kemasukan wang asing ke Bursa Malaysia.

Tidak guna kita menjadi emosional atau mengungkit kononnya Bernas strategik kepada keselamatan negara kerana inilah implikasi muktamad dasar liberalisasi yang diuar-uarkan itu.

Dalam erti kata yang lain, kita tidak boleh menyekat kemasukan modal asing atau kepulangan modal tempatan bertopengkan pelaburan asing. Inilah yang dipanggil globalisasi ekonomi dan modal tanpa sempadan.

Apabila kerajaan kita sendiri melaksanakan liberalisasi pemilikan ekuiti, pasaran saham dan perbankan, kita kenalah terima kemungkinan akan ada syarikat tempatan yang jatuh ke tangan pelabur asing.

Bagi pelabur asing ini adalah amalan biasa. Mereka suka melabur dalam syarikat-syarikat strategik seperti makanan dan pertanian, infrastruktur, telekomunikasi dan tenaga.

Mereka tahu kerajaan tidak akan membenarkan syarikat strategik ini muflis. Jadi pelaburan mereka selamat dan mereka mempunyai kedudukan yang istimewa dalam ekonomi negara tuan rumah.

Inilah erti sebenar dan nyata liberalisasi dan globalisasi ekonomi.

Maklumat Mutakhir: Mengikut Laporan Tahunan Bernas, pada 22 April pemegang utama saham Bernas adalah Budaya Generasi 30.79 peratus, Wang Tak 29.56 peratus, Serba Etika 6.39 peratus, Lembaga Tabung Haji 6.24 peratus dan Batu Bara 4.69 peratus.