Thursday, January 28, 2010

Amanat Terakhir Pemimpin Umum IM ke 7

From: Wan Ahmad To: isma-net@yahoogroups.com


Assalamualaikum,

Segala puji bagi Allah yang telah memberikan kemuliaan khusus kepada hamba-hamba- Nya yang beriman dengan kesatuan dalam agama dan menganugerahkan mereka untuk memikul amanah risalah reformasi dan pengislahan ke seluruh penjuru dunia serta memberikan janji berupa taufiq dan kemenangan di dunia dan pahala yang berganda di akhirat kelak.

Solawat dan salam serta keberkatan kepada pemimpin para nabi, contoh tauladan bagi para pendakwah dan mujahidin, beserta keluarga dan para sahabatnya serta para pengikutnya yang mengikuti petunjuk dan kebaikan serta orang-orang yang berjalan meneladani mereka hingga hari kiamat. Amma ba’du…

Inilah risalah terakhir saya, semoga dalam setiap patah perkataan terkandung makna yang berharga kerana ini merupakan risalah yang saya tulis dalam kedudukan terakhir saya sebagai “qiyadah" (pemimpin) dalam tubuh jamaah yang penuh berkat ini dan dalam rangka memenuhi prinsip dan komitmen yang telah saya umumkan sejak Jamaah Ikhwanul Muslimin memberikan kehormatan, amanah dan tanggung jawab ini kepada saya sebagai orang pertama dalam jamaah dakwah yang sentiasa dinaungi Allah berupa kemenangan dan agar diketahui oleh mereka yang jauh dan dekat bahwa Ikhwanul Muslimin tidak terjejas dan tidak berubah serta mereka tidak berkata kecuali dengan apa yang mereka lakukan.

Keperluan Dunia Pada Dakwah Ikhwanul Muslimin

Wahai Ikhwan yang tercinta…

Wahai para pemilik ruh yang mulia, pendamping liku-liku perjalanan dan rakan kongsi dalam berbagai aspirasi dan inspirasi…

Sungguh dengan berkat taufiq Allah yang telah dianugerahkan kepada saya sejak awal dalam hidupku sebagai qiyadah dan hampir tujuh puluh tahun berlalu; yang telah memperkenalkan saya dengan dakwah yang penuh berkat ini, memberikan kehormatan kepada saya untuk dapat bertemu dengan seorang mursyid dan pengasas jamaah Ikhwanul Muslimin iaitu Imam Syahid Hasan Al-Banna (semoga Allah merahmatinya) dan hidup bersama para generasi pertama dari orang-orang besar yang dikenali dalam sejarah moden samada mereka itu dari Mesir atau negara lainnya.

Begitu pula dengan berkat taufiq Allah jua yang telah menganugerahkan kepada saya keteguhan sekalipun berada dalam tekanan dan ancaman serta memohon kepada Allah semoga sentiasa menganugerahkan keteguhan berada dalam hidayah-Nya sehingga kelak dapat dipersatukan dan dipertemukan dengan Rasulullah saw dan para pendakwah selepasnya hingga hari kiamat….!!

Saya sangat menyedari dan yakin bahwa dakwah merupakan keperluan utama bagi warga Mesir, keperluan bagi warga Arab dan umat Islam seluruhnya, bahkan keperluan bagi umat manusia di seluruh dunia.

Ini adalah kerana yang dipikul oleh dakwah adalah :

1. Prinsip-prinsip pembaharuan Islam yang mulia.

2. Petunjuk terhadap kemuliaan dan keagungannya.

3. Memperbaiki pemahaman terhadap risalahnya.

4. Risalah pembaharuan menyeluruh terhadap semua aspek kehidupan.



Ini bersesuaian sepertimana firman Allah swt :

“Katakanlah sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan semesta alam”. (QS Al-An’am : 162)

Setelah tersebar banyak kekeliruan dan kesalahan yang menganggap bahwa Islam hanya terbatas kepada bentuk-bentuk ibadah dan amalan kerohanian semata-mata, maka dakwah Ikhwanul Muslimin datang untuk menyatakan bahwa :

1. Islam adalah agama yang komprehensif.

2. Islam menyelesaikan dan mengatur berbagai urusan hidup.

3. Islam memberikan jalan penyelesaian kepada setiap permasalahan yang dihadapi oleh manusia.

4. Islam menempatkan sistem yang ketat dan berhati-hati padanya serta tidak terbelenggu di hadapan berbagai masalah dan sistem yang mesti dihadapi dan diperbaiki untuk kemaslahatan manusia.



“Islam adalah negara dan bangsa atau pemerintah dan rakyat, akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan, kebudayaan dan undang-undang atau ilmu pengetahuan dan kehakiman, material dan harta atau keuntungan dan kekayaan, jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah, sebagaimana ia merupakan aqidah yang benar dan ibadah yang sahih secara bersamaan”.

Dunia ketika ini sangat memerlukan pemahaman Islam yang seperti ini sehingga dengan demikian akan mampu :

1. Mewujudkan harapan ramai orang.

2. Menghadapi berbagai kerosakan.

3. Memberikan jalan penyelesaian terhadap perdamaian yang sempurna dan kesejahteraan yang mententeramkan.


Alangkah indahnya, sekiranya umat Islam secara keseluruhan mahu menyedarinya! .

Manhaj Perubahan Menurut Ikhwanul Muslimin

Ikhwanul Muslimin menyedari bahwa cara untuk mencapai pemahaman yang benar terhadap Islam di tengah realiti kehidupan ini adalah dengan menghilangkan terlebih dahulu dalam realiti kehidupan bangsa tersebut berupa :

1. Perasaan yang terabai.
2. Akhlak yang rosak.
3. Kekikiran yang ditaati.

Oleh kerana itu perkara pertama yang mereka arahkan adalah “tarbiyah ruhiyah” iaitu :

1. Pembinaan terhadap jiwa.
2. Memperbaharui ruh.
3. Memperkukuhkan akhlak dan perilaku.

yang disasarkan tepat ke dalam hati setiap bangsa berdasarkan beberapa perkara berikut :

1 – Meletakkan “manhaj al-aqdi” (sistem aqidah) bagi Ikhwanul Muslimin yang berasal dari Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya saw yang sahih, tidak terkeluar darinya barang sedikit pun sehingga membuatkan Islam hidup di setiap persendian umatnya; memiliki kesedaran pada akal dan hati nuraninya dalam setiap gerakan dan perilakunya.

2 – Meletakkan “manhaj tarbawi” (sistem tarbiyah) untuk Ikhwanul Muslimin sehingga dengannya akan mampu mewujudkan komitmen yang benar dalam berbagai aspek Ibadah Islam dan syiar-syiarnya; di mana perkara tersebut berperanan sebagai cara yang efektif dalam membersihkan jiwa dan mensucikan hati.

3 – Meletakkan “manhaj tsaqafi al-mutakaamil” (sistem budaya yang bersepadu dan sempurna) yang mampu memberikan pemahaman Islam yang benar dan sederhana sesuai dengan realiti Islam tanpa berlebihan dan tidak ada kekurangan, melindunginya dari salah faham dan penghinaan serta membentuk landasan yang kuat dan bersih untuk kesatuan dunia Arab dan Islam sejagat.

4 – Meletakkan “manhaj al-ilmi” (sistem ilmiah); agar dapat diterapkan prinsip-prinsip Islam dan etika-etikanya dalam berinteraksi, berperilaku dan bersosial. Ikhwanul Muslimin menghadirkan (walau di manapun mereka berada) contoh tauladan yang baik dalam segala bidang profesional dan sosial yang bermanfaat dan produktif.

5 – Meletakkan “manhaj haraki wa as-siyasi” (sistem harakah dan politik) yang diilham dan bersumber dari Islam. Oleh kerana itu, Ikhwanul Muslimin sentiasa menyeru untuk melakukan pengislahan atau reformasi yang komprehensif dan bersepadu, bekerjasama dengan berbagai komponen dan kekuatan bangsa tanpa terkecuali dengan menarik penyertaan rakyat dalam berbagai bentuknya, mencakupi berbagai keadaan yang merosakkan untuk dilakukan perubahan dan pembaikan atas dasar agama, bangsa dan identiti budaya serta peradabannya di mana mereka akan sentiasa turut serta dan terus aktif berperanan secara positif dalam setiap tindakan atau bertujuan untuk mengangkat kehormatan bangsa dan tanah air di segala bidang, samada di peringkat tempatan mahupun global.

6 – Meletakkan “manhaj al-jihadi as-shahih” (sistem jihad yang benar) yang dapat membezakan antara jihad melawan penjajahan ke atas negara melalui penentangan bersenjata dan jihad dengan cara damai. Mujahadah untuk memperbaiki sistem pemerintahan nasional yang rosak dan korup melalui nasihat, bimbingan dan arahan serta pembetulan konsep serta sentiasa turut serta secara aktif dalam bebragai kegiatan dan aktiviti; samada sosial, ekonomi dan politik yang jauh dari tindakan kekerasan dan mengangkat senjata serta menyebarkan kedamaian di tengah-tengah masyarakat.

7 – Meletakkan carta-carta peraturan untuk kelengkapan struktur, persiapan rancangan, mengenalpasti strategi, pengambilan keputusan, pengembangan mekanisma, mengendalikan gerak kerja, penilaian pencapaian tujuan, memantau aktiviti dan perubahan serta memperbaiki kesalahan di bawah naungan ukhuwah, mahabbah (cinta), tsiqah (rasa percaya diri) dan indhibat (disiplin).

Selain dari itu, Ikhwanul Muslimin sentiasa melakukan :

1. Kajian semula terhadap sistem dan peraturan mereka dari masa ke semasa.

2. Mendiskusikan apa yang mesti diperbaiki dari suatu kesalahan lalu diluruskan.

3. Menyemak orang yang memberikan nasihat di samping mencintai mereka.

4. Berusaha memperolehi manfaat dari para pengkritik dan penentang dakwah mereka.

5. Tidak pernah berhenti berusaha untuk meninjau berbagai perkembangan pada sikap dan pendapat sesuai dengan suasana baru yang mereka hadapi dan dari berbagai sikap dan idea-idea ini ditanggapi secara fleksibel selagi tidak ada pertentangan dengan tsawabit (unsur-unsur tetap) serta prinsip-prinsip yang mereka yakini.

Mereka memahami bahwa Ikhwanul Muslimin akan tetap berjalan baik selama mana ia menerima nasihat dan saranan dan semoga Allah swt merahmati Umar bin Al-Khattab yang telah mendoakan orang yang menunjukkan aib dirinya, beliau berkata:

“Semoga Allah merahmati orang yang menunjukkan aib diriku”.

Dakwah Ikhwanul Muslimin Adalah Dakwah Bagi Menyelamatkan Umat Tercinta

Melalui mimbar ini, tidaklah salah jika saya katakan :

Sesungguhnya dakwah Ikhwanul Muslimin jika difahami oleh umat, ia merupakan sebahagian dari usaha penyelamat, baik dalam manhajnya yang jika diikuti oleh sesuatu bangsa merupakan suatu keuntungan dan dalam perjuangan mereka jika mahu dibantu merupakan harapan dan bahwa mereka sentiasa berjuang untuk berada dalam perjalanan yang mereka tempuh demi memberikan perkhidmatan bagi agama dan bangsa mereka, insya Allah, tidak gentar terhadap orang yang menyakiti dan memencilkan mereka, sampai Allah memberikan kepada bangsa ini dan dunia dalam meraih kebahagiaan melalui kebaikan yang mereka tebarkan.

Oleh kerana itu, saya merasakan amat sesuai jika saya dapat mengingatkan bangsa dan yang merasa mendapat amanah pada dakwah kami lebih-lebih lagi mereka yang ragu dan bersikap skeptikal terhadap prinsip-prinsip dan nasionalisma kami bahwa ketika kami terlibat di atasnya, seperti yang diungkapkan oleh Imam syahid Hasan Al-Banna dalam Risalah “dakwatuna” ketika ia berkata:

” Kami ingin agar umat mengetahui bahwa mereka lebih kami cintai daripada diri kami sendiri. Sungguh, jiwa-jiwa kami ini senang gugur sebagai penebus bagi kehormatan mereka, jika memang tebusan itu yang diperlukan atau melayang untuk membayar kejayaan, kemuliaan, agama dan cita-cita mereka, jika memang mencukupi.

Tidak ada yang membawa kami bersikap seperti itu kepada mereka, kecuali kerana kasih sayang yang telah menambat hati kami, menguasai perasaan kami, menghilangkan perasan mengantuk kami dan mengalirkan air mata kami. Sungguh, kami benar-benar sedih melihat apa yang menimpa dan terjadi pada umat ini, sementara kita hanya sanggup menyerah pada kehinaan, keridhaan pada kerendahan dan pasrah pada keputusasaan.

Sungguh kami bekerja di jalan Allah untuk kemaslahatan bagi seluruh manusia lebih banyak dari apa yang kami lakukan untuk kepentingan diri kami. Kami adalah milik kamu semua wahai saudara-saudara tercinta, bukan untuk orang lain. Sesaat pun kami tidak akan pernah menjadi musuh kamu.

Kami tidak merasa berjasa dengan sesuatupun dan tidak pula menganggap diri ini lebih utama. Kami hanya meyakini akan firman Allah swt :

“….Sebenarnya Allah, dialah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjuki kamu kepada keimanan jika kamu adalah orang-orang yang benar.” (QS Al-Hujurat : 17)

Kami sering berangan-angan (andaikata angan-angan itu bermanfaat) bahwa hati kami terbuka di hadapan mata dan telinga umat ini, sehingga saudara-saudara kami dapat melihat sendiri. Adakah mereka melihat sesuatu dalam hati kami, selain menginginkan kebaikan untuk mereka, rasa kasih sayang terhadap mereka serta rela mati untuk kemaslahatan mereka?

Apakah mereka menemui dalam hati kami selain kepedihan mendalam atas apa yang kita alami?

Namun cukuplah bagi kami bahwa Allah swt mengetahui itu semua. Hanya Dia-lah yang menjamin dukungan yang tepat agar kami sentiasa berada dalam kebenaran. Di tangan-Nya-lah berada semua kendalian dan kunci hati. Siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tiada yang dapat menyesatkannya. Dan siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tiada yang dapat menunjukinya. Cukuplah Allah bagi kami. Dialah sebaik-baik tempat bergantung. Bukankah Allah yang mencukupi seluruh hanba-Nya?”

Masa Depan Yang Cerah Bagi Dakwah Yang Dipikul Oleh Ikhwanul Muslimin

Wahai Ikhwanul Muslimin, ketahuilah bahwa masa depan yang cerah adalah bagi jamaah, dakwah dan agama kamu.. Perkara ini adalah disebabkan oleh beberapa alasan berikut:

1. Allah berjanji kepada mereka yang gigih dan ikhlas berjuang untuk agama mereka


“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahwa Dia sungguh- sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan aku”. (QS An-Nuur : 55)

dan firman Allah swt lagi :

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa, (iaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan. Dan Allah tidak akan memungkiri janji-Nya.” (QS Al-Hajj : 40 - 41)

2. Bahwa projek peradaban dalam rangka melakukan reformasi peradaban yang kamu pikul telah menunjukkan realiti sejarah dan realiti fikiran, dan dalam kenyataannya lebih bermanfaat bagi umat manusia dan menjadi penyelamat dari kehancuran, kerana itu ia memegang rahsia penerusan hidup; walabagaimana keadaan dan situasi serantau dan dunianya.

“Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tidak ada harganya; Adapun yang memberi manfaat kepada manusia, Maka ia tetap di bumi”. (QS Ar-Ra’d : 17)

3. Bahwa projek kebangkitan dan penyelamat yang kamu tetap berpegang teguh padanya telah banyak mengalirkan darah suci dari para syuhada’, pejuang dakwah ini, dimulai dari Imam Syahid Hasan Al-Banna dan mujahid Asy-syahid Izzuddin Al-Qassam, kemudian diteruskan dengan mengalirnya darah para syuhada pejuang dakwah yang berada di penjara kezaliman seperti : Muhammad Farghali, Abdul Qadir Audah, Muhammad Yusuf Hawasy, Ibrahim Tayyib, Hindawi Duwair, Mahmud Abdul Latif, Sayyid Quthb, Abdul Fattah Ismail, Kamal As-Sananiry, Abdullah Azzam, dan lain-lainnya.

Dan di akhir-akhir ini syahidnya para syuhada’ di bumi Palestin yang tercinta seperti: Ahmad Yaasin, Abdul Aziz Rantisi, Solah Shahadah, Fathi Asy-Syiqaqi, Yahya Ayyash , Nizar Rayyan, Said Siyam dan para pahlawan lainnya dari para pejuang dan pasukan penentang serta puluhan ribu warga yang tetap bersabar dan bertahan serta teguh di Palestin yang sedang mengalami berbagai jenis ketidakadilan dan dijerumuskan di dalam penjara ketidakadilan dan kezaliman atau di bawah kongkongan tawanan di penjara dan mereka yang telah menorehkan sejarah terbaik akan keteguhan jamaah Ikhwanul Muslimin melalui beberapa dekad jihad dan dakwah di Mesir, Palestin dan lain-lain.

Inilah darah dan pengorbanan yang tidak akan hilang dan sia-sia Insya Allah, dan kamu telah melihat buahnya berupa beralihnya perhatian umat terhadap dakwah kamu serta berkumpulnya mereka dalam dakwah kamu, memberikan dokongan yang penuh untuk projek kamu sampai akhirnya dakwah ini menjadi bahan perbincangan dan perhatian umat dan memenuhi pendengaran dan penglihatan puluhan negara-negara Arab dan Islam.

4. Bahwa dakwah dan jamaah kamu mampu menyatukan sejumlah besar dari para insan terbaik dan elit dari kalangan para intelek, ilmuwan, ahli akademik, ahli ekonomi, ahli politik dan profesional yang jujur dan tulus serta sangat sedikit kelompok yang mampu menandingi jamaah seperti ini (samada secara kuantiti atau kualiti) dari berbagai kelompok lain atau dakwah lain di dunia ini, terlepas dari semua tekanan yang diperlakukan oleh rejim-rejim otoritarian dan korup, maka ini semua menandakan bahwa dakwah kamu merupakan kunci masa depan insyaAllah.

5. Bahwa projek kebangkitan dan reformasi mampu menggabungkan antara keaslian dan pembaharuan, kelenturan dan kesan positif, kerana sentiasa menjaga dan memelihara simbol-simbol suci dan unsur-unsur tetap dalam syari’ah yang tidak pernah ragu dalam menangani semua idea-idea baru yang bermanfaat dan sejahtera, slogannya adalah hadits Nabi saw :

“Kata-kata hikmah merupakan sesuatu yang hilang dari orang yang beriman, di mana ia berada maka ia lebih berhak mendapatkannya.” (HR Tirmizi dan Ibnu Majah).

Jadi kita wahai Ikhwanul Muslimin sentiasa mencari hikmah dengan penuh kesungguhan dan ketulusan sepertimana seseorang yang sedang mencari sesuatu yang hilang oleh kerana terlepas darinya dan jika menemuinya maka akan lebih bersemangat untuk memanfaat dan melaksanakannya.

Begitu pula Ikhwanul Muslimin tidak akan pernah lengah sedikitpun dalam menyebarkan kebenaran demi kesejahteraan bangsa dan umat serta tidak akan pernah terlambat dalam menerima kebenaran dan kembali kepadanya lalu menjunjung tinggi kebenaran tersebut, dan itu merupakan penyebab yang paling utama dalam menuju kejayaan dan kekuatan mereka.

6. Bahwa mereka yang kamu hadapi dengan penentangan dari rejim-rejim yang menekan dan pemerintahan yang korup dan jahat tidak akan mampu berdiri di tanah yang kukuh kerana :

a. Mereka tidak memiliki unsur-unsur yang kukuh sepertimana kemuliaan kamu dan kelapangan dada serta kebersihan tangan kamu dan tidak akan mendapatkan penerimaan yang hakiki dari suatu bangsa, sehingga mereka berusaha melindungi dan mempertahankan kedudukan mereka dengan tongkat kekerasan dan kediktatoran.



b. Mereka tidak memiliki kemampuan untuk menghalang kamu melalui ideologi dan politik serta kesetiaan kamu kepada bangsa.



c. Mereka tidak memiliki jalan penyelesaian lainnya dalam menghadapi kerja kamu kecuali dengan menangkap dan berusaha menggagalkan projek kamu, memecahbelahkan antara kamu dengan umat sehingga membuatkan kamu dan umat terasing dan berusaha dengan kuat untuk menghancurkan agama kamu serta memutarbelitkan jihad kamu.



Namun itu semua telah membuktikan bahwa segala usaha yang mereka lakukan tidak mampu diwujudkan kecuali semakin meningkat persatuan barisan kamu, memperteguh prinsip-prinsip kamu dan menambah rasa cinta rakyat dan bangsa kamu.

Hal ini sepertimana yang diungkapkan oleh Abu Tayyib al-Mutanabbi :

“Jika datang kepada saya orang yang mencela # Maka itu merupakan kesaksian akan kesempurnaan saya”

7. Bahwa projek Ikhwanul Muslimin adalah projek untuk melakukan kebangkitan dan reformasi yang bertujuan untuk memerdekakan negara Arab dan Islam dari berbagai bentuk kekuasaan asing di semua bidang seperti ekonomi, politik, budaya, kerohanian dan pembebasan tanah Arab dan Islam dari kongkongan penjajahan.

Oleh kerana itulah projek mereka terfokus pada melakukan penentangan terhadap projek Zionis Amerika yang melakukan penentangan terhadap Ikhwanul Muslimin dan menyelewengkan wajah mereka yang bersih serta memerangi projek Islam sebagai tujuan mereka.

Sebenarnya projek mereka hari demi hari mulai menampakkan kelemahan dan hilang kekuatannya serta mengikis keyakinan pendukungnya dan bahkan mulai terhakis pula (akibat sikap mereka yang salah) pada setiap harinya populariti mereka di hadapan bangsa dan masyarakat mereka sendiri dan mulai beralih kepada projek peradaban Islam yang terus menarik perhatian dan meningkatnya penerimaan dan dukungan yang luar biasa dari umat yang mendambakan kemerdekaan dan kemuliaan, terutama pemuda yang memiliki jiwa semangat.

“Dan Sesungguhnya kamu akan mengetahui (kebenaran) berita Al Quran setelah beberapa waktu lagi”. (QS Shaad : 88)

Wahai Ikhwan Marilah Bekerja Kuat

Oleh kerana itu, saya menyeru kepada Ikhwanul Muslimin untuk tetap berpegang teguh pada dakwah dan prinsip kamu dan genggamlah dengan erat dan jangan ragu-ragu atau takut meskipun :

1. Harus berhadapan dengan tindakan sewenang-wenangnya bagi kemerdekaan dan kebebasan kamu.

2. Berhadapan dengan peperangan yang tidak seimbang atas kamu.

3. Diskriminasi secara keji atas hak kamu dalam mencari rezeki.

4. Putarbelit yang jahat atas dakwah dan simbol-simbol kamu.



Itu semua merupakan cukai di atas jalan dakwah yang mesti kamu bayar dan tanda kemenangan sudah dekat mengalahkan segala bentuk ketidakadilan dan kezaliman insya Allah.

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, Padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. Jika kamu (pada perang Uhud) mendapat luka, Maka Sesungguhnya kaum (kafir) itupun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) supaya sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada’. dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim”. (QS Ali Imran :139-140)

Hadapilah masa depan yang ada di tangan kamu dengan iman yang teguh dan tenaga kerohanian, material dan moral yang agung dan dengan apa yang kamu miliki dari berbagai unsur keberkatan, baik dari laki-laki mahupun wanita, pemuda mahupun pemudinya, bersatulah dalam kasih sayang kerana Allah, ukhuwah Islam dan kesetiaan terhadap manhaj yang bijaksana tanpa mengenal rasa putus asa, tidak ada keluhan dan tidak terlambat dalam mempersembahkan pengorbanan demi agama dan bangsa mereka.

Ketika ini saya ingin mengumumkan kepada kamu dan kepada dunia keinginan saya untuk mewujudkan apa yang telah saya janjikan kepada kamu iaitu melepaskan jawatan dan kedudukan saya sebagai qiyadah kepada darah segar dan jiwa baru yang penuh bertenaga kerana saya yakin bahwa jamaah yang memiliki banyak tenaga dan keahlian sangat layak mencapai dan mewujudkan harapan dan pilihan yang terbaik anasirnya insya Allah.

Jangan takut akan suatu perubahan kerana di dalamnya ada keberkatan yang mulia, berhati-hatilah dari bersekutu atau berhenti melakukan pembaharuan darah segar; kerana itu akan mengganggu tenaga dan potensi serta menunda perjalanan menuju tujuan yang dicita-citakan.

Adapun kepada ikhwan tercinta yang berada di sebalik penjara dan tembok penindasan dan ketidakadilan, di sebalik pengadilan tentera yang zalim atau dalam penangkapan yang tidak bertamadun dan jahat atau dalam peristiwa-peristiwa palsu dan lemah yang ditujukan kepada mereka, saya sampaikan kepada mereka salam dan penghargaan yang tulus kerana kesabaran dan keteguhan mereka, sebagaimana saya sampaikan kepada ayah, ibu, isteri dan anak-anak mereka dan saya berharap dan memohon, semoga Allah memberikan kebebasan dan kemerdekaan segera dan untuk dakwah sebuah kemenangan yang dekat.

Menuju Kesatuan Dan Kekuatan Islam, Nasionalisma Dan Patriotisma Bangsa

Ikhwanul Muslimin sedar sepenuhnya bahwa mereka tidak akan mampu secara bersendirian mewujudkan harapan bangsa dalam bentuk kebangkitan dan reformasi.
Mereka tidak melihat diri mereka kecuali sebagai salah satu komponen penting yang memiliki tugas dan jamaah yang besar dan setia dari berbagai komponen dan kekuatan penting lainnya, bahwa kemenangan tidak akan tercapai kecuali dengan menyeragamkan potensi dan menyatukan kekuatan.

Oleh sebab itulah mereka terus membentangkan tangan mereka menjangkau setiap orang yang memiliki kesetiaan dan kejujuran dari semua sisi dan arah; samada dari kalangan yang bersimpati, ahli politik dan para intelek untuk turut serta dan bekerjasama dalam amal-amal demi kemaslahatan bangsa.

Dengan wujudnya mereka-mereka yang ikhlas dari semua pihak dan juga dari Ikhwanul Muslimin, telah tersedia berbagai aktiviti dan agenda yang sedang menunggu berlakunya genggaman tangan dengan tangan lainnya dalam satu kesatuan dan berpadunya kekuatan dan potensi dengan kekuatan dan potensi lainnya, sebagai usaha untuk memberikan kebaikan dan manfaat untuk semua, dan kami telah melakukannya, maka apakah kamu juga telah melakukannya?

Saya akan ulangi kandungan ungkapan yang sentiasa dilontarkan oleh Ikhwanul Muslimin:

Kami adalah jamaah Ikhwanul Muslimin yang tidak bekerja secara mutlak untuk menjatuhkan seseorang (individu) atau mengurangkan peranannya, sebagaimana kami juga menolak orang lain yang bekerja dengan penuh kekuatan untuk menjatuhkan kami atau menghadkan aktiviti kami.

Kami melihat dengan penuh kejujuran dan ketulusan bahwa negeri yang mulia ini yang kita jadikan sebagai bahtera bagi semua orang yang sangat memerlukan adanya usaha dari semua pihak dengan menampakkan wawasan yang berbagai untuk menyelamatkan bahtera ini dari tenggelam serta memastikan ianya di bawah naungan demokrasi yang bersih dan syura yang bijaksana berdasarkan prinsip rakan perkongsian di antara anak-anak bangsa; bukan prinsip untuk saling mengalahkan dan menjatuhkan seseorang atau dengan mengorbankannya untuk kepentingan orang lain.

Adapun mereka yang terus menentang dan memusuhi kami, enggan bekerjasama kecuali memusuhi dan memfitnah atas kami dan memandang kami dengan penuh kecurigaan dan ketidakpercayaan atau dengan pandangan yang angkuh penuh kesombongan, tidak ada yang dapat kami sampaikan kepada mereka kecuali

“Bagi Kami amal-amal Kami dan bagimu amal-amalmu, Kesejahteraan atas dirimu, Kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil”. (QS Al-Qashash : 55)

dan kami doakan untuk mereka seperti yang pernah dilantunkan oleh Nabi saw dalam doanya :

“Ya Allah, Ampunilah kaumku, kerana mereka belum memahami”. (Muttafaq alaih)

Ucapan Terimakasih Dan Penghargaan

Sungguh, saya telah diberikan amanah tanggungjawab menjadi qiyadah pada jamaah yang penuh berkat ini selama enam tahun, penuh dengan peristiwa dan kerja dan di samping saya ini ramai para Ikhwan anggota Maktab Irsyad yang mulia, dan mereka adalah sebaik-baik pemberi dokongan dan sandaran bagi saya dan bagi dakwah yang penuh berkat ini.

a. Di antara mereka ada yang berhasil menunaikan tugasnya dengan baik dan sempurna hingga meninggal dunia dan kami memohon kepada Allah semoga mereka kelak dinaungi rahmat Allah.

b. Di antara mereka ada yang masih tertahan di tangan kezaliman dan berada di sebalik tembok penjara.

c. Di antara mereka ada juga yang terus menerus berhadapan dengan penindasan, penyiksaan dan penahanan secara berulang.

Namun meskipun demikian, mereka tidak pernah merasa lemah dan lesu, apalagi ragu-ragu untuk melaksanakan tugas, berkorban masa dan waktu istirehat serta jiwa mereka, semoga mereka mendapat pahala dan ganjaran yang besar dan berganda dari Allah dan saya ucapkan terima kasih yang tulus dan penghargaan dan saya berharap semoga Allah memberikan limpahan rahmat dan taufiq untuk kebaikan dakwah dan bangsa.

Saya juga ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada para Ikhwan yang mulia para mas’ul jamaah ini samada yang berada di dalam dan di luar negara yang :

1. Teguh dalam keimanan.

2. Teguh dalam dakwah.

3. Amanah dalam menunaikan tugas risalah.



Saya memohon kepada Allah semoga memberikan kepada dakwah dan para pemikulnya ganjaran dan pahala yang terbaik.

Akhir sekali yang ingin saya sampaikan adalah bahwa seluruh manusia pasti melakukan kesalahan dan kekeliruan dan saya bukanlah manusia terbaik di dalamnya dan semua anak cucu Adam pasti melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah yang mahu bertaubat (mengakui kesalahannya) .

Oleh kerana itu, saya memohon semoga Allah menerima amal saya, memaafkan dan mengampuni kesalahan saya dan mengakhiri hidup saya dengan pengakhiran yang baik seperti para hamba-hamba- Nya yang soleh, dan akhir dari doa kami adalah segala puji hanya untuk Allah.

Allahu Akbar Walillahilhamd

Solawat dan salam semoga sentiasa tercurah kepada Nabi Muhammad saw beserta keluarga dan para sahabat semua.

Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh

Muhammad Mahdi Akif
Mantan Mursyid Am Ikhwanul Muslimin ketujuh

Susunan

WAS

Sumber : Ikhwan webnetonline

Tuesday, January 26, 2010

Perutusan sulung Mursyid Ikhwan Muslimin ke-8, Dr. Mohammed Badee’


Perutusan sulung Mursyid Ikhwan Muslimin ke-8, Dr. Mohammed Badee’
Posted by: ustazrahim on: January 20, 2010 dari http://ismapenang.wordpress.com/

In: Isu Semasa dan FikrahComments Off

Dr. Mohammed Badee’(kiri) bersama Ustaz Mahdi Akef

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam bagi Rasulullah, para sahabatnya dan semua yang mengikutinya.

Ikhwah dan akhawat yang dimuliakan,
Saya dahulukan dengan sapaan Islam yang mulia: Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Dengan kehendak Allah, saya mengambil tanggungjawab yang besar ini, yang telah Allah tetapkan untuk saya, dan dengan permintaan dari gerakan Ikhwan Muslimin (IM) yang saya sahut dengan sokongan dari Allah. Dengan sokongan anggota IM, saya berharap untuk mencapai tujuan-tujuan besar yang kami curahkan seluruh tenaga kami, semata-mata kerana Allah.

Ikhwah dan akhawat,
Saya dahulukan ucapan saya dengan memberi penghormatan kepada guru kita, abang, dan ketua kita yang mulia Ustaz Muhammad Mahdi Akef, Mursyid Am IM yang ketujuh, seorang yang tegas, berdedikasi dan bersemangat tinggi yang telah mengetuai perjalanan pergerakan ini di tengah-tengah ribut dan badai dan telah melepasi segala rintangan, yang mana telah menghasilkan model dan contoh yang baik dan unik kepada semua pemimpin dan pegawai tinggi di dalam kerajaan, pertubuhan dan parti, dengan memenuhi janjinya untuk menyerahkan kepimpinan selepas hanya satu penggal.

Tiada kata-kata mampu menggambarkan perasaan kami kepada pemimpin hebat yang juga murabbi kami dan kami hanya boleh mengucapkan ”Semoga Allah membalas jasa anda dengan balasan sebaiknya dan Allah anugerahkan dengan pahala para Siddiqin”.

Kami ucapkan kepada ikhwah dan akhawat yang dikasihi di seluruh dunia, alangkah baiknya sekiranya anda berada bersama-sama kami semasa peristiwa besar ini berlaku, namun ianya tidak berlaku oleh kerana pelbagai sebab yang di luar kawalan kita, namun kami tetap merasakan kehadiran ruh anda yang sedang mengukir senyuman dan getaran yang jujur dan ikhlas.

Kepada mereka yang kami kasihi yang menghuni penjara kezaliman dan penindasan hanya kerana menegaskan bahawa Allah tuhan kami dan kerana mengangkat maruah, kehormatan dan kemajuan negara mereka, kami berikan sanjungan dan hormat kepada mereka di atas kesabaran, ketabahan dan pengorbanan, yang mana kami yakini tidak sia-sia. Kami doakan hati nurani para penzalim dan penindas sekalian akan tersentuh dan anda berpeluang untuk kembali bersama-sama menyokong usaha kita, semoga Allah merahmati dan melindungi anda semua.

Ikhwah dan akhawat,
Sepertimana yang diketahui semua, matlamat utama Ikhwan Muslimun (IM) ialah perubahan yang menyeluruh dan lengkap, yang akan membetulkan segala kerosakan menerusi islah dan perubahan. ”Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki (islah) sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah” (Hud: 88) dan dengan kerjasama semua punca-punca kuasa dan mereka yang mempunyai semangat tinggi yang tulus terhadap agama dan negaranya.

IM percaya Allah telah meletakkan semua asas yang perlu untuk pembangunan dan kebajikan negara dalam ajaran Islam; maka Islam mestilah menjadi sumber rujukan dan titik tolak bagi pembaharuan, yang dimulakan dengan proses tarbiyah dan melatih disiplin individu muslim, diikuti dengan pembentukan keluarga dan masyarakat muslim dengan mengukuhkan mereka, seterusnya dengan membawa keadilan dan berjihad untuk memerdekakan negara dari segala bentuk penguasaan asing atau penjajahan intelektual, spiritual dan kebudayaan serta penjajahan ekonomi, politik dan ketenteraan. Seterusnya membawa negara ke arah kemajuan, kemakmuran dan meletakkan negara di persada dunia.

Dengan kefahaman Islam yang komprehensif ini, IM telah digambarkan sebagai pergerakan dakwah salafi, pengamal sunnah (toriqah sunniyah), hakikat sufi (haqiqah sufiyyah), parti politik (hai’ah siyasiyah), kumpulan sukan (jamaah riyadhiyyah), persatuan kebudayaan dan ilmiyah (rabitah ilmiyyah thaqafiyyah), dan syarikat perekonomian (syirkah iqtisodiyyah) dan idealisma sosial (fikrah ijtima’iyyah), sepertimana yang telah disebut di dalam Al-Quran: ”Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan” (Al-Qasas:77).

IM memahami bahawa Quran dan Sunnah merangkumi semua peraturan, yang digunapakai dalam segenap aspek kehidupan dan ummah ini perlu memilih yang terbaik untuknya berdasarkan peraturan ini, di mana alternatif dan pilihan fikah boleh berubah mengikut adat kebiasaan, masa dan tempat.

Ikhwah dan akhawat,
Walaupun idea, matlamat dan objektif kami adalah jelas, banyak pihak cuba untuk menggambarkan kami dengan gambaran yang lain, meletakkan matlamat dan objektif yang berbeza terhadap kami; oleh kerana itu, kami selalu memperkenalkan kembali diri kami, prinsip dan pendirian kami terhadap isu semasa.

Saya ingin menyatakan kepada mereka yang mendokong kesatuan jamaah, bahawa mereka yang bekerja untuk Tuhan mereka, agama dan negara haruslah bekerja sebagai satu unit, walaupun memiliki perbezaan pandangan. Mereka yang mengatakan bahawa perbezaan pandangan akan menyebabkan perpecahan atau memberi kesan kepada ukhuwwah, sebenarnya tidak benar-benar memahami IM. Anggota IM telah berjanji dengan Allah untuk bekerja keras demi Allah sebagai satu unit seperti sebuah binaan yang tersusun.

IM bergerak berdasarkan peraturan dan disiplin, yang sentiasa diperbaharui dan diperkemas tanpa melanggar prinsip-prinsip yang asas, dan dalam hal ini IM sentiasa menerima nasihat dan pandangan semua pihak kerana mereka mengikut pepatah ”Allah merahmati mereka yang menunjukkan kekurangan kami”.

Ikhwah dan akhawat,
Saya mahu menyorot dan menekankan beberapa perkara berikut:

• Kami adalah satu Jamaah dari umat Islam dan bukan Jamaatul Muslimin, kerana satu kumpulan tidak boleh memonopoli Islam. Dan alhamdulillah, IM sangat popular di semua negara Arab dan negara Islam kerana pendiriannya yang sederhana yang berpaksikan Qur’an dan Sunnah.

• Dakwah dan pergerakan kami adalah bersangkutan dan saling bersandar antara satu sama lain. Pergerakan kami adalah berdasarkan dakwah kami dan motto kami seperti yang telah disebutkan dalam Qur’an: ”Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu.” (al-Hasyr: 10)

• Kami percaya dengan proses islah secara berperingkat, yang mana ini boleh dicapai dengan perjuangan yang damai dan mengikut lunas undang-undang berdasarkan pujukan dan dialog dan sekali-kali bukan melalui paksaan. Maka kami menolak keganasan dan segala bentuknya samada di pihak kerajaan mahupun individu, daripada organisasi atau institusi.

• IM percaya bahawa sistem undang-undang perlu memberi ruang kepada kebebasan individu, syura atau demokrasi, mendapatkan kedaulatan kuasa dari suara rakyat, mengenalpasti kuasa dan pemisahan antaranya, kerana inilah sistem yang paling hampir dengan Islam dan IM tidak akan menerima alternatif yang lain. Dengan perspektif ini, mereka mengambil bahagian dalam politik negara dan menuntut perubahan sistem politik melalui jalan yang sedia ada dan aman seperti melalui parlimen dan kerja kemasyarakatan yang mereka anggap sebagai satu kewajipan sepertimana kefahaman mereka terhadap agama mereka dan ketulusan mereka terhadap ummah.

• Berkenaan pendirian kami terhadap rejim Mesir, kami menekankan bahawa IM tidak pernah menjadi musuh kepada rejim, walaupun rejim selalu memberi sekatan ke atas mereka, merampas wang mereka dan sering menangkap pemimpin-pemimpin mereka. Walaubagaimanapun IM tidak pernah sedikitpun mengurangkan usaha menentang dasar-dasar yang mendatangkan kerosakan dari segala sudut dan terus menerus memberi pandangan dan nasihat untuk mengharungi krisis yang berterusan ini, yang disebabkan oleh rejim ini. IM membesarkan anak-anak bangsa dengan memberi nilai akhlak, moral dan sentiasa membantu orang lain, yang mana semuanya memberi manfaat kepada ummah, rakyat dan institusi negara.

• IM menekankan bahawa pendirian mereka terhadap apa jua sistem adalah berdasarkan mendokong yang baik dan menolak yang buruk, maka mereka tidak menolak sesuatu semata-mata kerana tidak sukakannya.

• Kepada saudara Kristian kami di dunia Arab dan dunia Islam, pendirian kami sangat jelas bahawa mereka adalah rakan kongsi dan peserta dalam membina tamadun ummah, rakan sekerja kami dalam mempertahankannya, rakan karib dalam pembangunannya, maka berurusan dan bekerjasama dengan mereka adalah satu kewajipan dalam Islam. ”Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil” (al-Mumtahanah: 8).

• IM percaya bahawa kerakyatan sesuatu negara adalah berdasarkan kerjasama dan kesaksamaan dalam hak dan tanggungjawab, kecuali dalam hal peribadi, yang mana mengikut kepercayaan masing-masing.

• IM menolak dengan keras dan mengutuk segala bentuk keganasan atas dasar agama yang sering terjadi dan menyatakan penolakan terhadap peristiwa yang menyakitkan ini, kerana penganut Kristian dan Muslim adalah satu komuniti dari segi struktur sosial dan budayanya. IM juga menyeru untuk diadakan perbincangan yang telus berkenaan sebab di sebalik ketegangan ini dan mencari penyelesaian untuk menghilangkan sensitiviti keagamaan dan mengembalikan negara menjadi satu unit.

• Berkenaan isu wanita, IM telah dengan jelas selama ini memperjuangkan hak-hak wanita dalam bidang ekonomi, sosial dan politik. ”Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya” (at-Taubah: 71). Kami menyeru wanita muslim untuk memainkan peranan mereka dan sentiasa mengambil tahu isu semasa kerana ini akan memberi manfaat kepada ummah Islam dan Arab.

• Syura (atau demokrasi) adalah wasilah asas kami, kami bersungguh-sungguh melaksanakannya dan mengukuhkannya. Semua institusi dalam pergerakan ini meletakkan syura dan demokrasi sebagai asasnya, bermula dari majlis di peringkat cawangan sehingga pejabat Maktab Irsyad sendiri. IM menekankan bahawa syura atau demokrasi tidak menghilangkan suara pandangan pihak yang lain, dan mengambil pendapat majoriti sebagai keputusan untuk semua.

• Berkaitan dengan Islam, kerajaan, parti politik, intelektual dan elit budaya, IM percaya bahawa setiap orang harus mengambil bahagian dalam pembangunan dan pembaharuan dan menolak sebarang usaha meminggirkan individu atau persatuan mahupun peranan mereka. Mereka menerima kepelbagaian parti dan kebebasan untuk membentuk sebarang parti tanpa sekatan selagimana ianya masih dalam rangka perlembagaan negara. Mereka percaya dengan peralihan kuasa di antara parti dan kumpulan menerusi pilihanraya yang bebas dan adil kerana negara ini adalah milik bersama dan pembaharuan adalah tanggungjawab setiap individu.

• IM meletakkan isu Palestin sebagai satu keutamaannya dan menganggap isu ini adalah yang terpenting bagi ummah. Kesucian bumi Palestin dan kedudukan Masjid Aqsa di hati kita mengukur tahap kesetiaan kita kepada Islam dan bangsa Arab. IM tidak mengurangkan sedikitpun usaha untuk mengetengahkan isu ini agar ianya menjadi isu utama sistem pemerintahan dan ummah sehingga Palestin merdeka, InsyaAllah.

• IM bersungguh-sungguh menyokong negara Arab dan Islam serta menyokong pendirian mereka yang adil dan isu-isu penting mereka. IM tidak teragak-agak untuk menghulurkan nasihat kepada semua badan dan persatuan Arab atau Islam samada dalam bentuk yang rasmi mahupun secara umum. Mereka juga tidak pernah berhenti berkorban demi Ummah ketika mana diperlukan. Mereka menyeru negara Arab dan Islam untuk bersatu dan bekerjasama menentang projek penjajahan, hegemoni barat dan zionis, sepertimana mereka menyeru untuk kesatuan ummah dan menyelesaikan permasalahan di dalam dan di antara negara Arab dan Islam menerusi dialog dan bukan dengan senjata. Kami mengingatkan saudara kami di Yaman, Sudan, Somalia, Iraq, Lebanon, Afganistan dan Pakistan, bahawa satu-satunya jalan untuk memastikan keselamatan dan keamanan rakyat mereka adalah dengan berdialog dan bersetuju mengenai apakah jalan yang terbaik buat mereka.

• Pendirian kami terhadap sistem global yang dikuasai USA dan barat adalah sangat jelas. Kami tidak bermusuh dengan negara-negara barat, tetapi kami menentang sistem ini kerana ia menuntut demokrasi dan kebebasan untuk rakyatnya manakala menafikannya buat kami. Negara-negara barat menggunakan kekuatan ekonomi untuk mempengaruhi dan mengawal negara kami. Negara Zionis menuntut penghapusan dan penggantian nilai, budaya dan identiti Islam dengan nilai barat, yang mana akan merosakkan iman dan akhlak di negara kami. Kami menyeru ummah untuk bersatu menghadapi Zionis dan projek barat dan mengatasi segala perbezaan ideologi, menghentikan perkauman, dan menolak segala bentuk serangan atau penjajahan terhadap negara Arab atau Islam.

• Kami menuntut sistem global ini diubah menjadi adil dan benar dan terus bekerja ke arah keamanan dan kerjasama di antara bangsa-bangsa dunia dan menyebarkan nilai kebebasan dan keadilan di seluruh dunia. Seperti mana disebut di dalam hadis: ”Setiap kamu adalah anak cucu Nabi Adam, dan Adam dicipta dari tanah” (Hadis riwayat Al-Bazzar). Juga firman Allah: ”Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)” (al-Hujurat: 13). Juga hadis: ”Kaum Arab tidaklah lebih mulia dari yang lain dan begitu juga sebaliknya, orang yang berkulit hitam tidaklah lebih mulia dari yang berkulit putih dan begitu juga sebaliknya, kecuali dalam ketaqwaan” (Hadis riwayat At-Tabarani).

Ikhwah dan akhawat,
Kita melihat masa depan dengan penuh harapan dan keprihatinan.

Harapan adalah slogan hidup mukmin yang benar. Dan ia merupakan bekalan di perjalanan yang panjang, maka kita terus beramal dengan segenap harapan. Kasih sayang dan ukhuwwah merupakan wasilah ikhwan menghadapi kesusahan. Sesungguhnya berputus asa bukanlah sifat mukmin dan berdiam diri bukanlah kualiti seorang mujahid. Keprihatinan kami adalah sama seperti rakyat Mesir, bangsa Arab dan muslim; umat manusia keseluruhannya juga berkongsi keprihatinan yang sama tentang masa depan dunia, yang diancam konflik, wabak dan penyakit, dan para saintis merasa kasihan terhadap dunia kerana pemanasan global, kemarau dan penggurunan. Keprihatinan kami juga terhadap masa depan dunia yang ditadbir dengan polisi kuasa besar yang ingin memimpin dunia secara unilateral selama dua dekad, di mana mereka menyangka mampu mengawal dunia. Namun, mereka dikejutkan dengan darah yang mengalir dan jasad yang bergelimpangan di sebahagian dunia Islam termasuk Afganistan, Iraq, Sudan, Somalia, Lebanon dan Palestin di tambah dengan krisis ekonomi yang tidak putus-putus serta manusia yang hidup dalam kerisauan dan rasa cemas terhadap masa depan mereka dan anak-anak mereka.

Ikhwah dan akhawat,
Rakyat Mesir, bangsa Arab, Muslim dan manusia sejagat meletakkan harapan yang sangat besar kepada anda, anda –dengan izin Allah- mampu untuk menggalas tanggungjawab ini; sejarah telah membuktikan berulang kali tentang kesabaran, ketabahan, ketetapan pendirian dan keberhasilan anda walaupun banyak khabar angin yang tersebar tentang anda.

Tawarkan kepada dunia; Islam yang sebenar, Islam yang membawa toleransi dan kesederhanaan, Islam yang menghormati kepelbagaian beragama, Islam yang menggalakkan saling mengenali dan bekerjasama untuk kebaikan manusia.

Laluilah semua jalan dan gunakan semua wasilah untuk menyampaikan dakwah Islam kepada manusia dan bersungguh-sungguhlah; ”Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujah-hujah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh” (al-Furqan: 52).

Tetaplah berjihad dengan pernyataan-pernyataan, penulisan, pidato, lagu, filem dan drama, dan semua jenis seni yang terarah dan cara yang suci agar kebenaran Islam terserlah dan menolak segala bentuk syubhat. Slogan kita terdapat dalam ayat suci: ”Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk” (an-Nahl: 125). Dan firman Allah lagi: ”Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (al-Ankabut: 46)

Didiklah diri anda dengan nilai dan etika yang murni, jadilah contoh buat masyarakat. Pimpinlah mereka ke jalan Allah dengan menjadi contoh yang baik dan dengan akhlak yang mantap. bekerjasamalah dengan semua pihak dalam membentuk peribadi dan menanam akhlak yang mulia.

Bekerjasamalah dengan mereka yang bekerja untuk kebaikan dan taqwa, bahkan bantulah sesiapa sahaja yang membawa kebenaran, mempertahankan iman dan memerangi kekafiran dan atheisme.

Perbetulkan dirimu dan rumahtanggamu, bersegeralah membuat kebaikan untuk membaiki masyarakat. Perhatikan nasib mereka yang ditindas di merata-rata tempat dan kembalikan hak mereka.
Kembalilah kepada Qur’an yang mulia dan Sunnah Rasulullah yang dijunjung, sirah kehidupan Rasulullah dan dan kehidupan manusia-manusia agung yang lain. Pelajari ia dan dapatkan pengajaran darinya dan perbaiki perjalanan kehidupanmu sentiasa dan sedarlah bahawa Allah sentiasa memerhatikan amalmu dan bukan pada zahirmu. Pertolongan Allah sentiasa menanti, dan ianya amat dekat; ”Dengan kemenangan yang diberi Allah. Dia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.” (ar-Rum: 5)

”Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.” (at-Taubah: 105)

Dr. Mohammed Badee’,

Thursday, January 21, 2010

Apabila Tukar Tiub Berbicara tentang dah habis pun

KAH KAH KAH.. KAH KAH KAH..

woit…NAK BUAT PEMBANGUNAN APA KE JADAH…kah kah kah..

woit…NAIK TANGGA … TERPIJAK TAIK…. kah kah kah…

kah kah kah… BUKA PEJABAT… TAIK JATUH… kah kah kah..

kah kah kah… BUKA LACI… TAIK TERKUMPUL… kah kah kah…

woit….LIMA PULUH TAHUN TAIK KERING GEROMBOLAN BERSEPAH SEPAH…. kah kah kah..

woit…TANAH ORANG KAMPONG KENA REMBAT…. kah kah kah…

woit…DI SELANGOR GERAN TANAH BERTINDEH TINDEH…SATU TANAH SEPULUH TUAN…kah kah kah…

kah kah kah... DI KUALA LUMPUR TANAH OARNG KAMPONG KENA REMBAT...kah kah kah

kah kah kah…DI SELABGOR..GEROMBOLAN SUDAH JUAL GERAN ATAS ANGIN…kah kah kah..

woit… BUKAN SAHAJA KEEWANGAN NEGERI HILANG… FAIL FAIL PUN HILANG… kah kah kah…

Habis Habis

woit… HABIS SATU GUNUNG DI BAHAM LIM GO TONG… kah kah kah..

woit… HABIS SATU BUKIT DIBAHAM VINCENT TAN… kah kah kah..

woit… HABIS SATU SENTUL DI BAHAM…FRANCIS YEOH… kah kah kah..

woit... HABIS SATU TAMAN BAGI ANANDA...kah kah kah

woit... SATU PELABUHAN BAGI PADA TIONG...kah kah kah

woit.. HENTIKAN TANAH DI RAMPAS CUKONG…kah kah kah….

woit… LIMA PULUH TAHUN… MANA DIA BANDAR MELAYU….kah kah kah..

woit… LIMA PULUH TAHUN MANA DIA PEKAN MELAYU….kah kah kah..

woit… CAKAP KETUANAN MELAYU…. kah kah kah..

kah kah kah…LIMA PULUH TAHUN IALAH KETUANAN CUKONG…. kah kah kah…

woit... CUKUPLAA... JANGAN JADI BARUA CUKONG...kah kah kah..]

woit... HENTIKAN LAA MENIPU MELAYU...kah kah kah

Wednesday, January 20, 2010

Mursyid 'Am Ikhwanul Muslimin ke 8

Assalamualaikum,

Di tengah-tengah kehadiran begitu ramainya wartawan dan media massa, Dr.Muhammad Mahdi Akif, Mursyid 'Am Ikhwanul Muslimin ke 7 dengan rasminya mengumumkan bahwa penggantinya adalah Dr.Muhammad Badi' Abdul Majid Sami menjadi Mursyid 'Am Ikhwan yang ke 8 pada hari Sabtu, 16 Januari, 2010 yang lalu.

Pemilihan pucuk pimpinan Ikhwan ini sempat dilanda
sedikit "kekecohan" yang merisaukan ramai orang setelah wakil dari Mursyid 'Am mengundurkan diri dari pencalonan dan ada kalangan yang menganggap berlakunya ketirisan dalam pemilihan dewan majlis Syura Ikhwan.

Namun dengan sikap bijak Mahdi Akif, suasana tidak tenteram yang berlaku itu mampu diatasi dengan segera sehingga pemilihan Mursyid 'Am ke 8 Ikhwan dapat berjalan dengan sempurna.

Mahdi Akif dalam kata-kata sambutannya pada sidang akhbar tersebut mengumumkan dengan secara rasminya pengganti beliau yang akan menjadi nakhoda kepada jamaah Islam yang terbesar ini.

Ia juga menyatakan bahwa Ikhwanul Muslimin di bawah kepimpinan Muhammad Badi' memiliki pentas yang jelas dalam melakukan reformasi dan pembaikan yang terus menerus terhadap manhaj dan peraturannya serta sikap dalam mengembangkan pandangan Ikhwan yang sesuai dengan keadaan yang dihadapi dari berbagai sikap dan pandangan-pandangan serta memiliki sikap kelenturan yang tidak bertentangan dengan "tsawabit"(perkara- perkara yang tetap) dan tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip asas yang diyakini oleh jamaah dan Ikhwan akan tetap berjalan dalam koridor yang benar selama mana prinsip saling nasihat menasihati terus diterapkan di dalam jamaah.

Beliau juga menyeru kepada jamaah Ikhwanul Muslimin untuk tetap berpegang teguh pada prinsip dan dakwah mereka serta menggenggamnya erat-erat (seperti orang yang sedang menggigit dengan gigi gerahamnya), tidak ragu-ragu atau mundur ketika berhadapan dengan penindasan dan kezaliman yang mengekang kebebasan mereka terhadap sikap yang tidak adil ke atas mereka, pembatasan atas ruang kerja dan mata pencarian mereka serta putar belit yang keji terhadap dakwah dan simbol-simbol mereka.

Sementara itu, Dr. Muhammad Badi' yang secara rasminya menjadi pengganti Akif sebagai Mursyid 'Am Ikhwanul Muslimin ke 8 menyatakan seperti berikut :

"Saya ingin berterima kasih kepada guru (murabbi) kami, saudara tua kami serta pemimpin unggul, Dr.Muhammad Mahdi Akif sebagai Mursyid 'Am Ikhwan ke 7 iaitu seorang yang tabah, berdedikasi serta bersemangat tinggi yang telah memimpin kapal besar Ikhwan di tengah-tengah badai dan kesulitan serta mampu mengatasi halangan-halangan yang ada serta telah menampilkan model unik dan cemerlang ini untuk semua pemimpin termasuk pemimpin kanan kerajaan, persatuan-persatuan dan badan-badan yang lain.

Dia juga telah menunaikan janjinya dengan menyerahkan tampuk kepimpinan setelah hanya memimpin untuk satu penggal.

Tidak ada yang mampu saya ucapkan untuk mengungkapkan rasa cinta yang ada di hati ini untuk memberikan penghargaan sebesar-besarnya atas amanah ini, selain ucapan "Jazakallah Khairan wa atsaba bifadhlihi tsawaba shiddiqin" (Semoga Allah memberikan balasan terbaik dan memberikan ganjaran melalui kurnia-Nya dengan pahala orang-orang yang shiddiqin)."

Beliau juga mengisyaratkan bahwa Ikhwanul Muslimin meyakini adanya tahap-tahap dalam melakukan reformasi dan perkara tersebut tidak dapat dicapai kecuali dengan cara damai dan mengikut garis undang-undang yang berdasarkan pada dialog dengan cara meyakinkan tanpa ada paksaan dan oleh kerana itu mereka menolak segala bentuk kekerasan dan mengutuk semua jenis kekerasan samada yang dilakukan oleh pemerintah, orang perseorangan, kelompok atau lembaga.

Beliau juga menegaskan bahwa Ikhwanul Muslimin selamanya tidak akan menjadi penentang rejim yang berkuasa, meskipun pemerintah sentiasa melakukan diskriminasi terhadap mereka, menyita harta dan mata pencarian mereka serta terus menerus melakukan penangkapan terhadap ahli mereka.

Di sisi lain, Ikhwanul Muslimin juga tidak akan pernah berhenti dari membongkarkan amalan rasuah dan kerosakan moral yang berlaku dalam segala bidang, begitu juga mereka tidak akan pernah terlambat dalam memberikan saranan, nasihat mahupun kritikan bagi kepentingan bangsa dan negara dan akhirnya mereka akan berusaha bagi membina putera dan puteri bangsa untuk memiliki akhlak mulia serta bermanfaat bagi orang lain dan semua ini adalah untuk kepentingan tanah air, warganegara serta institusi-institusi negara.

Berikut adalah profil Mursyid Am Ikhwanul Muslimin Kelapan :

Beliau dikenali sebagai seorang tokoh Ikhwan yang sangat tabah, teguh dalam pendirian, memiliki keyakinan yang kukuh terhadap cita-cita serta memiliki pandangan-pandangan yang banyak diadaptasikan dari pemikiran Sayyid Qutb.

Nama: Muhammad Badi' Abdul Majid Sami.

Tarikh dan tempat lahir: 7 Ogos 1943 di Mahallah Al Kubra.

Status Perkahwinan: Beliau adalah suami dari Sayyidah Sumaiyah Asy Shinawi mantan pengetua sekolah dakwah Islam di Bani Suef yang juga anak kepada Haji Muhammad Ali Asy Shinawi seorang juruterbang dari generasi pertama jamaah Ikhwanul Muslimin yang telah dijatuhkan hukuman mati pada tahun 1954 oleh bekas presiden Jamal Abdul Nasir namun kemudiannya diringankan menjadi hukuman penjara seumur hidup.

Jumlah Anak: Beliau memiliki 3 orang anak.

1. Ammar (Jurutera komputer)
2. Bilal (Ahli radiologi)
3. Dhuha (Ahli farmasi)

Jumlah Cucu: Beliau mempunyai 4 orang cucu iaitu: Ru'a, Habib, Iyad dan Tamim.

Latar Belakang Pendidikan Dan Penglibatan Iktisas:

1. Ijazah Sarjana Muda Sains Veterinar – Kaherah pada tahun 1965.

2. Pensyarah Fakulti Sains Veterinar – Assyut pada tahun 1965.

3. Sarjana Perubatan Veterinar dan seorang guru pembantu pada tahun 1977 di Universiti Az Zaqazig.

4. Doktor Falsafah Perubatan Veterinar dan guru dari tahun 1979 di Universiti Az Zaqazig.

5. Profesor Madya Fakulti Sains Veterinar pada tahun 1983 – Universiti Az Zaqazig.

6. Ahli Sains Veterinar di Institut Veterinar di Sana'a 1982-1986.

7. Profesor Sains Veterinar di Universiti Kaherah pada tahun 1987 – cawangan Bani Suef.

8. Ketua Jabatan Patologi, Fakulti Sains Veterinar di Bani Suef pada tahun 1990 selama dua penggal.

9. Wakil dekan program lepasan sarjana Universiti Bani Suef Fakulti Sains Veterinar pada tahun 1993 untuk satu penggal.

10. Menjadi penyelia kepada 15 thesis Master dan 12 disertasi kedoktoran (PhD) dan puluhan kertas penyelidikan ilmiah di bidang pengkhususannya.

Pekerjaan Sekarang:

1. Profesor tetap di Jabatan Patologi, Fakulti Sains Veterinar, Universiti Bani Suef.

Aktiviti Kesatuan Sekerja:

1. Setiausaha Agung Kesatuan Sekerja Sains Veterinar untuk dua sesi.

2. Bendahari Kesatuan Sekerja Iktisas Perubatan untuk satu sesi.

Kegiatan Sosial Dan Ilmiah:

1. Anggota Majlis Tertinggi Persatuan Kebajikan Islam di Mahalla al-Kubra.

2. Ahli Lembaga Kelab Pekerja, Universiti Kaherah selama 10 tahun dan penyelia kelab cawangan di Bani Suef.

3. Naib Pengerusi Lembaga dan Persatuan Dakwah Islamiyah di Bani Suef pada tahun 1996.

4. Pengerusi Persatuan Perumahan Pekerja dan Pembantu Universiti Bani Suef.

5. Pengerusi Lembaga Pengarah Pentadbiran Patologi dan Klinikal peringkat negara.

6. Pengerusi Jurnal Penyelidikan Perubatan Veterinar, Fakulti Sains Veterinar – Bani Suef selama 9 tahun.

7. Pengerusi Pusat Perkhidmatan, Fakulti Sains Veterinar lingkungan – Bani Suef.

8. Pengasas Institut Sains Veterinar di Republik Arab Yaman, Sana'a, selama 4 tahun dari 1982-1986 serta membangunkan penternakan unggas dan haiwan peribadi. Selain itu terlibat dengan penterjemahan kurikulum pembelajaran untuk bahasa Arab serta ikut serta dalam mendirikan sebuah muzium ilmiah dan bidang-bidang ilmiah lainnya di institut Sains Veterinar.

Penglibatan Dakwah:

1. Anggota pejabat pentadbiran (Maktab Idari) di Mahallah Al Kubra tahun 1975 .

2. Ketua (mas'ul) pejabat pentadbiran Mahallah Al Kubra tahun 1977.

3. Ketua (mas'ul) Biro Tarbiyah di Ar Rabithah, Yaman pada tahun 1982-1986.

4. Anggota pejabat pentadbiran Bani Suef pada tahun 1986.

5. Ketua (mas'ul) pejabat pentadbiran Bani Suef pada tahun 1990.

6. Ketua (mas'ul ) Tarbiyah Mesir pada tahun 1994.

7. Anggota Maktab Irsyad sejak tahun 1996.

8. Anggota Maktab Irsyad antarabangsa serta penyelia biro tarbiyah pada tahun 2007.

Pengalaman Bersama Jamaah:

1. Pengalaman pertama :

Di penjara pada tahun 1965 bersama ustaz Sayyid Qutb dan anggota Ikhwanul Muslimin lainnya serta dihukum 15 tahun penjara di mana dia menghabiskan waktu di penjara selama 9 tahun dan keluar pada tanggal 4 April, 1974 lalu kembali bekerja di Universiti Assyut dan kemudiannya dipindahkan ke Universiti Az Zaqazig dan selepas itu ia terbang ke Yaman lalu kembali dari sana dan mengajar di Universiti Bani Suef.

2. Pengalaman kedua :

Di penjara selama 75 hari dalam isu Persatuan Dakwah Islamiyah di Bani Suef pada tahun 1998, di mana ia menjadi pemangku pengerusi di Bani Suef setelah penangkapan Haji Hasan Jaudah rahimahullah.

3. Pengalaman ketiga :

Masalah anggota kesatuan sekerja pada tahun 1999; di mana mahkamah tentera telah menjatuhkan hukuman lima tahun penjara di mana beliau menghabiskan waktu 3 tahun sembilan bulan lalu keluar pada awal tahun 2003.

4. Pengalaman keempat :

Pada musim Pilihanraya Perbandaran pada bulan April 2008, beliau dipenjarakan selama satu bulan.

Tulisan Dan Karya Dalam Bidang Dakwah:

1. Artikel dan Hadits dalam laman web (ikhwanonline. com) dan lain-lain.

2. Tulisan dan renungan Al-Quran (tadabbur) yang diterbitkan dalam bentuk jurnal di dalam majalah Al Mujtama'.

3. Penilaian dan penyampaian buku "Memahami Konsep Dakwah".

Nama Dr Muhammad Badi' termasuk salah seorang dari 100 tokoh Saintis Arab di dunia dalam Ensiklopedia Ilmiah Arab yang diterbitkan oleh Badan Penerangan Mesir pada tahun 1999.

Penglibatannya secara intensif dalam bidang Sains Veterinar telah meletakkan dirinya menjadi orang yang paling mendalami di bidang ini dan reputasi seperti ini sangat jarang berlaku kepada seseorang.

Sehingga kini pun ia terus menggeluti bidang ini walaupun di tengah-tengah kesibukannya menjadi pemimpin gerakan Islam terbesar di dunia. Inilah pelajaran yang menarik bagi seorang tokoh pergerakan Islam dengan latar belakang Sains dan bukan ilmu-ilmu syariah.

WAS
Sumber: Ikhwan webnetonline

Monday, January 18, 2010

Bagaimana Tanah Melayu tergadai

Di salin daripada tukartiub.blogspot.com

YTL TERIKAT DENGAN PERJANJIAN - melayaua

Syarikat pemaju, Yeoh Tiong Lay (YTL) tidak boleh membangunkan apa jua jenis pembangunan komersial lain di kawasan yang telah diperuntukkan untuk pembangunan rumah kos rendah di Kampung Railway, Sentul.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk M. Saravanan berkata, ini kerana syarat menetapkan sebahagian kecil kawasan pembangunan perumahan adalah untuk rumah kos rendah dan sederhana.

“Sudah termaktub dalam perjanjian iaitu setiap pembangunan khususnya melibatkan pihak swasta, 30 peratus daripada kawasan untuk pembinaan rumah kos rendah dan sederhana.

“Oleh sebab itu, mana-mana pemaju termasuk YTL harus mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan.

“Mereka tidak boleh membuat pembangunan komersial yang lain selain daripada perumahan kos rendah,” tegasnya.

Sebelum ini, penduduk Kampung Railway dan sekitar Sentul mendakwa, YTL menerusi anak syarikatnya Sentul Raya Sdn. Bhd. telah berjanji pada 1994 untuk membina 3,000 unit rumah kos rendah dan sederhana, dua buah dewan serbaguna serta sebuah padang bola di satu kawasan di Sentul.

Perjanjian itu, kata mereka, termaktub dalam surat dan pelan projek bertarikh 6 Oktober 1994 yang ditandatangani oleh Pengarah Eksekutif Sentul Raya ketika itu, K. Tharmalingam.

Dalam pada itu, Saravanan memaklumkan bahawa pihaknya telah mendapat surat daripada YTL yang menyatakan kesediaan mereka untuk berbincang bagi menyelesaikan masalah tersebut.

“YTL perlu mengutamakan perjanjian tersebut iaitu membina rumah kos rendah untuk penduduk-penduduk di sana.

“Selain itu, kebajikan mereka (penduduk) juga perlu dijaga memandangkan sebahagian besar di antara mereka telah menetap selama 60 tahun di kawasan berkenaan,” katanya lagi.

Tambah Saravanan lagi, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak akan menukar syarat-syarat yang telah ditandatangani pada 1994 itu.

Bagaimanapun, harga penjualan rumah yang pada asalnya sekitar RM25,000 akan dinaikkan kepada RM40,000 seunit.

“Kami juga mengambil kira akan kos pembangunan sekarang memandangkan harga bahan mentah juga berbeza jika dibandingkan dengan harganya sekitar 16 tahun dahulu.

“Saya percaya masalah ini akan selesai dengan segera dan nasib penduduk-penduduk di sana akan terbela selepas saya dan YTL berbincang dalam masa terdekat ini,” ujarnya lagi.

nota:
lihat inilah cara cukong merembat tanah.
inilah mondus operandi yang mereka lakukan

pertama : cari tanah kerajaan
kedua: cari melayu untuk jadi kaki sogok – kalau boleh jadikan pengerusi
ketiga: buat kertas kerja dan cadangan
keempat: dalam cadangan katakan akan disediakan juga rumah rumah murah, padang bola, rumah ibadah.
kelima: melayu kaki sogok akan bergebang tentang projek cukong ini – untung untung dapat amoi
keenam : menteri luluskan – perjanjian dibuat – fulus masuk
ketujuh : dirikan kondo.
kelapan : lambatkan membuat rumah rumah murah, padang bola, tempat ibadat – rembat tanah tanah ini juga
kesembilan : minta batal perjanjian buat rumah murah untuk rakyat
kesepuluh : hairan ke? ini trik lama... trik para cukong tipu melayu kah kah kah

nota:
inilah caranya kenapa semua kota kota dan pekan pekan dalam negara
kita ini dimiliki oleh cukong cukong – inilah caranya.

nota:
akan lingkup penjara pudu
akan lingkup jalan peel
akan lingkup tanah tanah kerajaan di sekitar dewan bahasa
akan lingkup opis stesen keretapi dsebelah masjid negara
akan lingkup kawasan perumahan saan peng
sedang lingkup tanah disebelah muzium negara ( sedang dipangar sekarang)

nota:
ketuanan melayu berdegar degar
tanah melayu tinggal saekar kah kah kah

Tuesday, January 12, 2010

The next 100 years

The next 100 years
George Friedman

Published 27 August 2009

Japan and Turkey form an alliance to attack the US. Poland becomes America’s closest ally. Mexico makes a bid for global supremacy, and a third world war takes place in space. Sounds strange? It could all happen. . .

In 1492, Columbus sailed west. In 1991, the Soviet Union collapsed. These two events bracketed the European age. Once, Mayans lived unaware that there were Mongols, who were unaware there were Zulus. From the 15th century onwards, European powers collectively overwhelmed the world, creating the first truly global geopolitical system in human history, to the point where the fate of Australian Aborigines was determined by British policy in Ireland and the price of bread in France turned on the weather in Minnesota.

Europe simultaneously waged a 500-year-long civil war of increasing savagery, until the continent tore itself apart in the 20th century and lost its hold on the world. After the collapse of the Soviet Union, there was no longer a single European nation that could be considered a global power of the first rank.

Another unprecedented event took place a decade or so earlier. For 500 years, whoever controlled the North Atlantic controlled Europe's access to the world and, with it, global trade. By 1980, the geography of trade had shifted, so that the Atlantic and Pacific were equally important, and any power that had direct access to both oceans had profound advantages. North America became the pivot of the global system, and whatever power dominated North America became its centre of gravity. That power is, of course, the United States.

It is geography combined with the ability to exploit it that matters. The US is secure from attack on land or sea. It is vulnerable to terrorist attack but, outside of a nuclear exchange, faces no existential threat in the sense that Britain and France did in 1940-41, or Germany and Japan did in 1944-45. Part of its advantage is that, alone among the combatants, the US actually profited from the Second World War, emerging with a thoroughly modernised industrial base. But this itself can be traced to the country's core geography. The fertility of the land between the Appa­lachians and the Rocky Mountains, and the configuration of the country's river system, drove an economic system in the 19th century that helped fund an economy which today constitutes between 25 and 30 per cent of global economic activity, depending on how you value the dollar.

Just as important, perhaps, is that while the population density of Japan is about 365 people per square kilometre and that of most European states between 100 and 300 per square kilometre, the US population density, excluding Alaska, is about 34 people per square kilometre. The US has room to grow and it manages immigration well. Its population is not expected to decline. It is the pre-eminent power not because of the morality of the regime, the virtue of its people or the esteem in which it is held, but because of Europe's failures and changes in global trade patterns.

This is a geopolitical reading of history. Geo­politics argues that it is geography which defines power, and that military, economic and political power are different parts of a single system. Geopolitics tends not to take policies or politicians very seriously, seeing them as trapped in reality. The finest statesman ruling Iceland will not dominate the world; the stupidest ruling ancient Rome could not undermine its power.

Economists talk about an invisible hand - a concept, if not a term, they have borrowed from Machiavelli. Geopolitics applies the concept of the invisible hand to the behaviour of nations and other international actors. Geopolitics and economics both hold that the players are rational and will pursue their self-interest, if not flawlessly, then at least not randomly.

Think of a chess game. On the surface, it appears that each player has 20 potential opening moves. In fact, there are many fewer, because most of these moves are so bad that they would quickly lead to defeat. The better you are at chess, the more clearly you see your options, and the fewer moves you regard as being available: the better the player, the more predictable the move. The grandmaster plays with absolute predictable precision - until that one brilliant, unexpected stroke.

Geopolitics assumes two things: first, that human beings organise themselves into units larger than families and that they have a natural loyalty to the things they were born into, the people and the places; second, that the character of a nation is determined to a great extent by geography, as is the relationship between nations. We use the term "geography" broadly. It includes the physical characteristics of a location, but it goes beyond that to look at the effects of a place on individuals and communities. These are the foundation of geopolitical forecasting.

Opinion and reputation have little to do with national power. Whether the US president is loathed or admired is of some minor immediate import, but the fundamentals of power are overarching. Nor do passing events have much to do with national power, no matter how significant they appear at that moment. The recent financial crisis mattered, but it did not change the basic geometry of international power. The concept of American decline is casually tossed about, but for America to decline, some other power must surpass it. There are no candidates.

Consider China, most often mentioned as the challenger to the US. Han China is surrounded by four buffer states, Manchuria, Inner Mongolia, Xinjiang and Tibet. Without these buffers, the borders of China move inward and China becomes vulnerable. With these four buffers in place, China is secure - but as a landlocked island, bounded by mountainous jungle, the Himalayas, the steppes of central Asia and the Siberian wasteland. China is blocked in all directions but the sea.

The vast majority of China's population lives within a thousand miles of the Pacific coast. Beyond this line, water supply will not support large populations. Most industrial development has taken place within a hundred miles of the coast. Consider the following numbers, culled from official Chinese statistics. About 65 million Chinese people live in households with more than $20,000 a year in income. Around 165 million make between $2,000 and $20,000 a year. Most of these live within 100 miles of the coast. About 400 million Chinese have household ­incomes between $1,000 and $2,000 a year, while about 670 million have household incomes of less than $1,000 a year. China is a land of extra­ordinary poverty. Mao made the Long March to raise an army of desperate peasants to rectify this sort of extreme imbalance. The imbalance is there again, a volcano beneath the current regime.

China would have to triple the size of its economy - and the US would have to stand still - if China were to pull even with the US in GDP. Militarily, China is impotent. Its army is a domestic security force, its ability to project power blocked by natural barriers. Its navy exists mostly on paper and could not possibly pose a serious threat to the US. Casual assertions of China surpassing the US geopolitically ignore fundamental, overwhelming realities. China could conceivably overcome its problems, but it would require most of the century to overcome problems of this magnitude.

Europe, if it ever coalesced into a unified economic and military power, could certainly challenge the US. However, as we have seen during the recent financial crisis, nationalism continues to divide the continent, even if exhaustion has made that nationalism less virulent. The idea of Europe becoming a multinational state with a truly integrated economic decision-making system - and with a global military force under joint command - is as distant a dream as that of China becoming a global power.

This is not an Americentric view of the world. The world is Americentric. The US marshals the economic resources of North America, controls the world's oceans and space, projects force where it wishes - wisely or not. The US is to the world what Britain once was to Europe. Both nations depended on control of the sea to secure their interests. Both nations understood that the best way to retain control of the sea was to prevent other nations from building navies. Both understood that the best way to do that was to maintain a balance of power in which potential challengers spent their resources fighting each other on land, rather than building fleets that could challenge their control of the sea.

The US is doing this globally. Its primary goal is always to prevent the emergence of a single power that can dominate Eurasia and the European peninsula. With the Soviet Union's collapse, China's limits and the EU's divisions, there is currently no threat of this. So the US has moved to a secondary goal, which is to block the emergence of any regional hegemon that could, in the long term, grow into something more dangerous. The US does what it can to disrupt the re-emergence of Russian national power while building relations with bordering countries such as Poland and Turkey. It encourages unrest in China's border regions, using the ideology of human rights as justification. It conducts direct or surrogate wars on a seemingly random basis, from Somalia to Serbia, from Iraq to Afghanistan.

Many of these wars appear to go badly. However, success is measured not by the pacification of a country, but by its disruption. To the extent that the Eurasian land mass is disrupted, to the extent that there is perpetual unrest and disunion from the Atlantic to the Pacific, the US has carried out its mission. Iraq is paradigmatic. The US intervention resulted in a civil war. What appeared to be a failure was, in fact, a satisfactory outcome. Subjectively, we would think George W Bush and his critics were unaware of this. But that is the point of geopolitics. The imperatives generate ideologies (a democratic Iraq) and misconceptions (weapons of mass destruction). These, however, are shadows on the wall. It is the geopolitical imperatives, not the rhetoric, that must be understood in order to make sense of what is going on.

Thus, the question is how these geopolitical and strategic realities shape the rest of the century. Eurasia, broadly understood, is being hollowed out. China is far weaker than it appears and is threatened with internal instability. The Europeans are divided by old national patterns that prevent them from moving in a uniform direction. Russia is using the window of opportunity presented by the US absorption in disrupting the Islamic world to reclaim its sphere of influence in the former Soviet Union, but its underlying weakness will reassert itself over the next generation.

New powers will emerge. In the 19th century, Germany, Italy and Japan began to emerge as great powers, while in the 20th century global powers such as Britain and France declined to secondary status. Each century, a new constellation of powers forms that might strike observers at the beginning of the century as unthinkable. Let us therefore think about the unthinkable.

The United States conducts an incautious foreign policy. The relative power of the US is such that it has a margin of error far beyond that of the countries it confronts. It also has a strategic disruptive imperative, based on geopolitical interests. This will make the planet an uncomfortable place, particular for rising powers.

There is another dimension built into US foreign policy - using subordinate regional powers as surrogates, exchanging their willingness to incur risks from a major power opposed to the US for substantial benefits. These range from strategic guarantees and support against smaller neighbours to trade advantages and technology transfers. The recovery of West Germany and Japan during the cold war are classic examples of this. There are three nations that are already major or emerging regional powers that will be important to the US in dealing with Russia in the next decade or so: Japan, Turkey and Poland.

Japan is already a great power. It is the world's second-largest economy, with a far more stable distribution of income and social structure than China. It has east Asia's largest navy - one that China would like to have - and an army larger than Britain's (since the Second World War, both Japan's "army" and "navy" have officially been non-aggressive "self-defence forces"). It has not been a dynamic country, militarily or economically, but dynamism comes and goes. It is the fundamentals of national power, relative to other countries, that matter in the long run.

Turkey is now the world's 17th-largest economy and the largest Islamic economy. Its military is the most capable in the region and is also probably the strongest in Europe, apart from the British armed forces. Its influence is already felt in the Caucasus, the Balkans, central Asia and the Arab world. Most important, it is historically the leader in the Muslim world, and its bridge to the rest of the world. Over the centuries, when the Muslim world has been united, this has happened under Turkish power; the past century has been the aberration. If Russia weakens, Turkey emerges as the dominant power in the region, including the eastern Mediterranean; Turkey is an established naval power. It has also been historically pragmatic in its foreign policies.

Poland has the 18th-largest economy in the world, the largest among the former Soviet satellites and the eighth-largest in Europe. It is a vital strategic asset for the US. In the emerging competition between the US and Russia, Poland represents the geographical frontier between Europe and Russia and the geographical foundation of any attempt to defend the Baltics. Given the US strategic imperative to block Eurasian hegemons and Europe's unease with the US, the US-Polish relationship becomes critical. In 2008 the US signed a deal with Poland to instal missiles in the Baltic Sea as part of Washington's European missile defence shield, ostensibly to protect against "rogue states". The shield is not about Iran, but about Poland as a US ally - from the American and the Russian points of view.

To gauge what it means for a country to be a strategic asset of a global power, consider the case of South Korea. Any suggestion in 1950 that it would become a major industrial power by the end of the century would have been greeted with disbelief. Yet that is what Korea became. Like Israel, South Korea formed a strategic relationship with the US that was transformative. And both South Korea and Israel started with a much weaker base in 1950 than Poland has today.

Russia cannot survive its economic and demographic problems indefinitely. China must face its endemic social problems. So, imagine an unstable, fragmented Eurasia. On its rim are three powers - Japan to the east, Turkey to the south and Poland to the west. Each will have been a US protégé during the Russian interregnum, but by mid-century the US tendency to turn on allies and make allies of former enemies will be in play, not out of caprice but out of geopolitical necessity.

Two of the three major powers will be maritime powers. By far the most important will be Japan, whose dependence on the importation of virtually all raw materials forces it to secure its sea lanes. Turkey will have a lesser but very real interest in being a naval power in the eastern Mediterranean, and as its power in the Muslim world rises it will develop a relationship with Egypt that will jeopardise the Suez Canal and, beyond it, the Arabian Sea. Poland, locked between Russia and Germany, and far more under US control than the other two, will be a land power.

US strategy considers any great power with significant maritime capabilities a threat; it will have solved one problem - the Russian problem - by generating another. Imagining a Japanese-Turkish alliance is strange but no stranger than a Japanese-German alliance in 1939. Both countries will be under tremendous pressure from the established power. Both will have an interest in overthrowing the global regime the US has imposed. The risk of not acting will be greater than the risk of acting. That is the basis of war.

Imagining the war requires that we extrapolate technology. For the US, space is already the enabler of its military machine. Communications, navigation and intelligence are already space-based. Any great power challenging the US must destroy US space-based assets. That means that, by the middle of the century, the US will have created substantial defences for those assets. But if the US can be rendered deaf, dumb and blind, a coalition of Turkey and Japan could force the US to make strategic concessions.

War depends on surprise, and this surprise will have to focus on the destruction of US space forces. If this sounds preposterous, then imagine how the thought of a thousand bomber raids in the Second World War would have sounded in 1900. The distance travelled technologically between 1900 and 1945 was much greater than the one I am suggesting by 2050. There are no breakthroughs required here, only developments of what already exists.

It is difficult to imagine an American defeat in this war, although not major setbacks. The sheer weight of power that the US and its Polish ally can throw against the Japanese and Turks will be overwhelming. The enemy will be trying to deny the US what it already has, space power, without being able to replace it. The US will win in a war where the stakes will be the world, but the cost will be much less than the bloody slaughters of Europe's world wars. Space does not contain millions of soldiers in trenches. War becomes more humane.

The ultimate prize is North America. Until the middle of the 19th century, there were two contenders for domination - Washington and Mexico City. After the American conquest of northern Mexico in the 1840s, Washington dominated North America and Mexico City ruled a weak and divided country. It remained this way for 150 years. It will not remain this way for another hundred. Today, Mexico is the world's 13th-largest economy. It is unstable due to its drug wars, but it is difficult to imagine those wars continuing for the rest of the century. The heirs of today's gangsters will be on the board of art museums soon enough.

Mexico has become a nation of more than 100 million people with a trillion-dollar economy. When you look at a map of the borderland between the United States and Mexico, you see a huge flow of drug money to the south and the flow of population northward. Many areas of northern Mexico that the US seized are now being repopulated by Mexicans moving northward - US citizens, or legal aliens, or illegal aliens. The political border and the cultural border are diverging.

Until after the middle of the century, the US will not respond. It will have concerns elsewhere and demographic shifts in the US will place a premium on encouraging Mexican migration northward. It will be after the mid-century systemic war that the new reality will emerge. Mexico will be a prosperous, powerful nation with a substantial part of its population living in the American south-west, in territory that Mexicans regard as their own.

The 500 years of European domination of the international system did not guarantee who would be the dominant European power. Nor is there any guarantee who will be the dominant power in North America. One can imagine scenarios in which the US fragments, in which Mexico becomes an equal power, or in which the US retains primacy for centuries, or an outside power makes a play. North America is the prize.

In due course, the geopolitical order will shift again, and the American epoch will end. Perhaps even sooner, the power of the US will wane. But not yet, and not in this century.

George Friedman is the founder of the private intelligence corporation Stratfor. His book The Next 100 Years is published by Allison & Busby (£14.99)

http://www.stratfor.com/