Tuesday, May 31, 2011

German Menutup semua Logi Tenaga Nuklear pada tahun 2022.

Kuasa ekonomi Eropah, German mengumumkan untuk menutup keseluruhan logi tenaga nuklear sepanjang 11 tahun akan datang. Strategi ini dirangka setelah melihat apa yang berlaku
di Fukushima, Jepun.

Chancellor Angela Merkel berkata transfomasi kepada lebih menggunakan solar, angin dan hidroelektrik juga sebagai peta-jalan kepada negara-negara lain. German sekarang ini mempunyai 17 Logi Nuklear. Merkel yang mempunyai Ph D dalam fizik berkata, Negara industri yang sangat maju teknologinya Jepun kelihatan tidak berdaya ketika berhadapan dengan kemalangan di Fukushima menyebabkan beliau memikirkan kembali akan risiko teknologi itu.

Friday, May 27, 2011

Nama Calon Bertanding pada Jun Ini pada Muktamar Tahunan PAS ke-57

Berikut adalah senarai calon yang bertanding Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sesi 2011-2013:

PRESIDEN

1. Abdul Hadi Awang, YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji



TIMBALAN PRESIDEN

1. Mohamad Sabu, Hj

2. Nasharudin Mat Isa, YB

3. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’



NAIB PRESIDEN

1. Husam Musa , YB Dato’

2. Idris Haji Ahmad, Ustaz

3. Mahfuz Omar, YB Dato’

4. Mohd Amar Abdullah, YB Dato’

5. Nizar Jamaluddin, YB Dato’ Seri

6. Salahuddin Ayub, YB



AHLI JAWATANKUASA KERJA

1. Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz

2. Abdul Ghani Shamsuddin, Ustaz

3. Abdul Wahid Endut, YB Hj

4. Abu Bakar Chik, Dato’ Ustaz ,

5. Ahmad Sabki Yusof,

6. Aiman Athirah Al-Jundi

7. Amiruddin Hamzah, YB Ir.

8. Apandi Mohamad, Hj

9. Asmuni Awi, Hj

10. Azizan Abdul Razak, YB Dato’ Seri Ustaz,

11. Azman Shapawi, Ustaz

12. Dzulkefly Ahmad, YB Dr

13. Halimah Ali, YB Dr.

14. Hamzah Abdullah,

15. Hamzah Jaafar, Dr.

16. Hanipa Maidin, Hj

17. Hassan Ali, YB Dato’ Dr.

18. Hishamuddin Sulaiman, (Sabah)

19. Iskandar Abdul Samad, YB

20. Kamal Ashaari, Ustaz

21. Kamarudin Jaffar, YB Dato’

22. Khalid Abd Samad, YB Hj.

23. Khalil Idham Lim, YB

24. Lo’Lo Dato Ghazali, YB Dr.

25. Mahfodz Mohamed, Dato’ Dr.

26. Mazlan Aliman,

27. Misbahul Munir Masduki , Ustaz

28. Mohamad Nor Mohamad, Hj.

29. Mohamad Taufek Abdul Ghani, YB

30. Mohd Amar Abdullah, YB Dato' Ustaz

31. Mohd Anuar Tahir, Hj

32. Mohd Firdaus Jaafar, YB

33. Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr.

34. Mohd Nasir Mustafa,

35. Mohd Salleh Man, Yb Ustaz

36. Mohd Zainuddin Mohd Yusof, YB Haji

37. Mohd Zuhdi Marzuki, Dr

38. Muhammad Husin, YB

39. Mujahid Yusof Rawa, YB Dr.

40. Mumtaz bt. Mohd Nawi, YB

41. Nik Abduh Nik Abdul Aziz,

42. Nik Zawawi Nik Salleh, Ustaz

43. Norazli Musa, Ustaz Hj.

44. Normala Sudirman,

45. Nuridah Salleh, Ustazah

46. Razman Zakaria,

47. Riduan Mohd Nor, Ustaz,

48. Rosidi Hussin

49. Sa’ari Sungib, YB Hj.

50. Siti Mariah Mahmud, YB Dr.

51. Suhaizan Kaiat,

52. Wan Hasrina Wan Hassan,

53. Zulkefly Muhamad Omar, Hj

Tuesday, May 24, 2011

Setengah pihak beranggapan negara kita akan menjadi 'Zimbabwe in different name' - Betul ke?

dari http://ariffandaspan.blogspot.com/2011/05/setengah-pihak-beranggapan-negara-kita.html

Rakyat yang telah bersara dan yang tidak ada pendapatan bakal membayar cukai GST yang akan diperkenalkan oleh kerajaan tidak lama lagi. Yang akan menerima ‘compensation’ dari kenaikan harga barangan melalui GST ialah Syarikat Korporat dan individu yang mempunyai gaji pendapatan tetap dengan pengurangan cukai-cukai pendapatan untuk mereka.

Bagi ramai yang tidak lagi mempunyai pendapatan termasuk diri saya, akan membayar kos barangan dengan harga lebih mahal kerana ada elemen GST yang dimasukan ke dalam harga barangan yang dijual dan dibeli. Bagi mereka yang sedang bekerja dan mempunyai gaji serta elaun tidak akan merasakan kenaikan itu kerana mereka akan diberikan rabate terhadap cukai pendapatan mereka.

Pihak yang seperti saya dan ramai lagi rakyat, kami akan hanya mengalami membeli harga barangan yang tinggi tanpa mendapat apa pengecualian yang lain. Ramai pemimpin telah memberikan nasihat supaya belajar mengubah cara hidup dan tidak membazir dalam menghadapi kenaikan harga barang makanan serta barangan dan perkhidmatan. Ramai pemimpin kita menasihati rakyat supaya tidak membazir dan berbelanja mengikut kemampuan.

Di sini saya ingin memberikan nasihat juga kepada pemimpin-pemimpin besar kita bahawa ramai di antara yang ramai di bawah ini tidak pun mempunyai pendapatan untuk dijimatkan. Hanya mereka yang ada pendapatan sahaja yang boleh berjimat, Tetapi kepada mereka-mereka yang tidak berpendapatan, apa kah yang hendak jimatkan? Bagaimana hendak menjimatkan perkara yang tidak ada?

Khairy Jamaludin telah meminta kerajaan supaya tidak mengambil tindakan mengurangkan susidi dalam keadaan sekarang ini. Ramai mengharapkan agar apa yang di sarankan oleh ketua Pemuda itu di ambil perhatian dan tentunya pandangan beliau itu adalah pandangan ramai rakyat yang tidak bernasib baik yang tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi.

Membayar cukai adalah wajib, seperti wajibnya mati. Dengan pengenalan GST ini kita akan membayar cukai setiap masa dan tidak boleh lari darinya walaupun sedikit. Kita bayar sahajalah cukai ini kerana tanpanya pemimpin kita tidak akan mampu memilihara negara kerana pimpinan kita adalah pimpinan yang sangat mahal untuk diberikan tugas mentadbir kita semua.

Dulu kita ingat setelah rakyat tidak lagi mendapat kemudahan pelajaran percuma seperti banyak negara maju tidak mengapa kerana kita tidak akan dicukai sebegitu banyak. Tetapi sekarang sudahlah pembiayaan pelajaran dan kemudahan perubatan begitu tinggi, kita dicukai kiri dan kanan.

Saya bukannya orang pandai tetapi saya tahu orang yang tidak mempunyai pendapatan atau pendapatan yang kecil memang mangsa yang terawal apabila GST ini dilaksanakan. Kita tidak ada ‘income tax’ untuk dikurangkan. Kita juga tidak ada syarikat korporat untuk mendapatkan rebat ‘corporate tax’ yang bakal didapati’ oleh mereka yang tergulung ke dalam masyarakat korporat.

Lepas satu, satu masalah dibebankan kepada kita yang kurang berbasib baik ini. Waktu rakyat sedang dihimpit oleh kenaikan harga barangan waktu ini jugalah kerajaan hendak kurangkan subsidi. Waktu ini jugalah kerajaan hendak mengenakan GST. Nampaknya terpaksalah ramai di antara kita mendengar nasihat pemimpin supaya menukar gaya hidup kita dengan keadaan yang mendatang.

Baliklah kita ke kampong, tanam sayur dan jadikan sayur sebagai menu utama makanan kita. Kalau di kampong kita boleh berpakaian yang serba serbi ‘simple’. Jangan lagi menghisap rokok dan gantikanlah rokok itu dengan rokok daun untuk menghilangkan gian merokok. Jangan pula sayur yang kita tanam sendiri itu pun dikenakan cukai GST pula. Tetapi kalau hendak dicukai juga, cukailah. Tidak siapa yang boleh lari dari cukai seperti kita tidak dapat lari dari malikilmaut apabila sampai waktunya nanti.

Yang ramai terlibat ini adalah kaum kita Melayu dan kita tengoklah nanti samada cita-cita Najib untuk menjadikan rakyat Malaysia sebagai rakyat berpendapatan tinggi sehingga US dollar 15,000/tahun menjelang tahun 2020 nanti akan tercapai dengan lari dari membayar GST apabila di laksanakan nanti.

Kita tidak boleh mengadu dan mengkritik tentang isu ini, nanti dikatakannya kita terpengaruh dengan hasutan pembangkang. Oleh itu kita terima sajalah apa yang di lakukan oleh pemimpin yang pandai-pandai di atas itu.

Masing-masing mempunyai nasib masing-masing. Kalau kita layak balik ke kampong sahaja kita balik kampong. Kalau nasib seseorang itu membolehkan pergi berulang alik ke Timur Tengah, London dan New York dengan menggunakan wang rakyat lakukanlah. Kalau dah ditakdirkan untuk mencium tangan orang lain untuk hidup ciumlah tangan sesiapa pun sepuas hati. Tentukanlah cara hidup masing-masing.

Kadangkala tidak boleh dipersalahkan banyak pihak yang merasakan negara ini akan menjadi ‘Zimbabwe in different name’.

Friday, May 20, 2011

Kes Berat Tertinggal nama

KUALA LUMPUR(harakah)18 Mei: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) mendapat pencalonan yang banyak dan layak bertanding AJK PAS Pusat pada muktamar kali ini tetapi namanya tertinggal dalam senarai yang diedarkan semalam.

Menurut pegawai JK Pemilihan PAS Pusat, nama Dr Dzulkefly tertinggal dalam senarai tersebut akibat salah faham.

"Nama dia ada, cuma tertinggal dalam senarai yang kita edarkan. Dia dapat banyak pencalonan," kata pegawai berkenaan.

Ia berlaku apabila nama beliau bertukar dengan seorang lagi calon yang bernama sama tetapi dieja dengan cara berlainan.

Tuesday, May 17, 2011

Calon-Calon Untuk Di Pilih Di Muktamar

dari http://greenboc.blogspot.com/2011/05/pemilihan-pas-mengapa-tiada-ketelusan.html

KUALA LUMPUR, 17 Mei: Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengekalkan jawatan presiden PAS tanpa bertanding, manakala enam orang dicalonkan untuk bertanding timbalan presiden dan 14 lagi untuk jawatan naib presiden.

Manakala 82 orang lagi dicalonkan untuk bertanding jawatan ahli jawatankuasa PAS pusat.

Demikian dimaklumkan Pengerusi jawatankuasa pemilihan ialah Pengarah jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman pada sidang medi di ibu pejabat PAS, jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Bagi jawatan timbalan presiden, enam orang yang dicalonkan termasuklah penyandangnya, Nasharudin Mat Isa. Lima lagi yang dicalonkan ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, naib-naib presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan Salahuddin Ayub,ahli jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Keenam-enam mereka turut dicalonkan untuk bertanding jawatan naib presiden bersama lapan yang lain iaitu:

1.Idris Haji Ahmad (ketua penerangan)
2.Mahfuz Omar (naib presiden)
3.Mazlan Aliman (ajk PAS Pusat)
4.Datuk Mohd Amar Abdullah (exco kerajaan kelantan)
5.Mohd Hatta Md Ramli (bendahari)
6.Mujahid Haji Yusof Rawa (AJK PAS Pusat)
7.Nik Zawawi Nik Salleh (ketua peneranagn Dewan Ulamak)
8.Datuk Seri Nizar Jamaluddin (AJK PAS Pusat)

Mengikut perlembagaan Pas, seseorang itu hanya memerlukan dua pencalonan sahaja untuk melayakkan diri bertanding jawatan parti termasuk jawatan tertinggi iaitu Presiden dan Timbalan Presiden.

Pertandingan bagi jawatan AJK pusat adalah untuk 18 kerusi, manakala enam lagi kerusi AJK dilantik oleh parti.

Berikut ialah 82 calon untuk AJK PAS Pusat:

1. Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz
2. Abdul Ghani Shamsuddin, Ustaz
3. Abdul Halim Abdul Rahman, Dato’ Ustaz
4. Abdul Rani Osman, YB Dr. Hj
5. Abdul Wahid Endut, YB Hj
6. Abu Bakar Chik, Dato’ Ustaz ,
7. Abu Bakar Hussein, Ustaz
8. Adly Zahari,
9. Ahmad Sabki Yusof,
10. Aiman Athirah Al-Jundi
11. Amiruddin Hamzah, YB Ir.
12. Anuar Tan Abdullah, Dato’ Hj
13. Asmuni Awi, Hj
14. Azizan Abdul Razak, YB Dato’ Seri Ustaz,
15. Azman Shapawi, Ustaz
16. Halimah Ali, YB Dr.
17. Hamzah Abdullah,
18. Hamzah Jaafar, Dr.
19. Hanipa Maidin, Hj
20. Hashim Jasin, YB Ustaz
21. Hassan Ali, YB Dato’ Dr.
22. Hayati Othman, YB Dr.
23. Husam Musa, YB Dato’
24. Idris Ahmad, Ustaz
25. Iskandar Abdul Samad, YB
26. Kamarudin Jaffar, YB Dato’
27. Khairuddin Dato’ Abdul Malek, Dr.,
28. Khalid Abd Samad, YB Hj.
29. Khalil Idham Lim, YB
30. Lo’Lo Dato Ghazali, YB Dr.
31. Mahfodz Mohamed, Dato’ Dr.
32. Mahfuz Omar, YB Dato’
33. Mazlan Aliman,
34. Misbahul Munir Masduki , Ustaz
35. Mohamad Abdullah, (Sabah)
36. Mohamad Nor Mohamad, Hj.
37. Mohamad Sabu, Hj.
38. Mohd Anuar Tahir, Hj
39. Mohd Apandi Mohamed, Hj.
40. Mohd Firdaus Jaafar, YB
41. Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr.
42. Mohd Nasir Mustafa,
43. Mohd Nasir Zakaria, YB,
44. Mohd Nizar Jamaluddin, YB Ir. Dato’ Seri
45. Mujahid Yusof Rawa, YB Dr.
46. Mumtaz bt. Mohd Nawi, YB
47. Mustafa Ali, Dato’
48. Najihatusolehah Ahmad, Dr.
49. Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz
50. Nasuruddin Hj Daud, Dato’ Ustaz Hj
51. Nik Abduh Nik Abdul Aziz,
52. Nik Mohd Amar Abdullah, YB Dato’ Ustaz
53. Nik Zawawi Nik Salleh, Ustaz
54. Norazli Musa, Ustaz Hj.
55. Normala Sudirman,
56. Nuridah Salleh, Ustazah
57. Phahrolrazi Zawawi, YB Ir. Dato’ Hj
58. Razman Zakaria,
59. Riduan Mohd Nor, Ustaz,
60. Rosidi Hussin
61. Sa’ari Sungib, YB Hj.
62. Salahudin Ayub, YB,
63. Salleh Man, YB Ustaz
64. Sallehen Mukhyi, Ustaz
65. Shafie Abu Bakar, YB Dr.
66. Siti Mariah Mahmud, YB Dr.
67. Siti Zailah Yusoff, YB
68. Suhaizan Kaiyat,
69. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, YB Dr.
70. Taib Azamuddin Md Taib, YB Dato’
71. Takiyuddin Hassan, YB Dato’
72. Taufek Ghani, YB
73. Wan Abd Rahim Wan Abdullah, YB Dato’
74. Wan Hasrina Wan Hassan,
75. Wan Nik Wan Yusof,
76. Wan Ubaidah Wan Omar, YB
77. Yusof Embong, Ustaz Hj.
78. Zainuddin Yusof, YB Hj
79. Zaki Ibrahim, YB
80. Zuhdi Marzuki, Dr.
81. Zulkefly Muhamad Omar, Hj
82. Zulkifly Ahmad, Hj (Johor)

Manakala bagi jawatan pengerusi tetap, terdapat tiga pencalonan iaitu Abu Kassim Abdullah, Hussin Ismail dan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah.

Bagi jawatan timbalan pengerusi tetap pula terdapat lima pencalonan iaitu:

1. Hussin Ismail
2. Ishak Surin
3. Misbahul Munir
4. Nasuruddin Daud, YB
5. Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, YB Dato’

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali pada sidang media sama berkata, surat tawaran akan dihantar kepada semua calon untuk mendapatkan pengesahan mereka samaada menerima pencalonan tersebut atau tidak.

"Jadi mustahil kalau ada yang kata mereka tak tahu layak bertanding," katanya.

Tarikh tutup untuk membuat pengesahan adalah pada 26 Mei ini.

Pencalonan bagi jawatan utama parti ditutup pada 15 Mei lalu.

Katanya, PAS mempunyai 176 kawasan di seluruh negara dan 152 daripadanya menghantar pencalonan bagi jawatan utama namun enam borang ditolak menjadikan 146 pencalonan diterima.

Seramai 1100 perwakilan akan menghadiri muktamar parti itu bermula 1 hingga Jun depan. -HD

Wednesday, May 11, 2011

Mengelola Persetujuan Ramai

Mengelola pendangan orang ramai bagi mendapat persetujuan orang ramai sangat penting terutamanya bagi pemimpin negara demokrasi. Pada akhirnya persetujuan orang ramai itu diharap dapat membantu memberi undi semasa pilihan raya atau menambahkan lagi penyokong-penyokong. Dengan itu dasar pemimpin itu akan dipersetujui dan parti mereka dapat memerintah.

Contoh yang mudah. Lihat kes-kes kenaikan harga barang; gula dan petrol. Pihak kerajaan akan memberikan jawapan yang agak standart tidak banyak berubah dan telah digunakan berkali-kali. Rakyak Malaysia banyak gunakan gula. Gula punca kegemokkan. Pada sisi lain kerajaan terpaksa mengurangkan subsidi. Wang daripada penjimatan subsidi itu boleh digunakan untuk tujuan-tujuan pembangunan yang lain. Kemudian kerajaan akan bandingkan harga gula di Malaysia dengan harga gula di Negara-negara Jiran. Kesimpulan yang pihak kerajaan buat ialah harga gula masih disubsidi dan antara yang termuruh di rantau ini.

Begitu juga apabila kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak. Orang ramai diberitahu kerajaan tidak dapat berbuat apa-apa kerana subsidi yang terpaksa ditanggung agar besar dan akan memberi kesan kepada pembangunan-pembangunan yang telah dirancang. Alasan satu lagi yang standart harga minyak Malaysia masih yang termurah di dunia.

Pihak pemimpin pembangkang pula akan mengelolakan pandangan umum kenaikan harga gula dan minyak ini menyusahkan orang ramai yang sedia susah sekarang ini. Kenaikan harga gula dan minyak ini akan memberi kesan secara langsung atau tidak langsung kepada barang dan perkhidmatan-perkhidmatan yang lain. Harga makanan dan pengangkutan akan naik. Semua ini akan membebankan rakyat.Satu pertanyaan wang penjimatan subsidi itu dibelanjakan di mana ?

Dalam scenario politik demokrasi. Kita dapat lihat dengan jelas apa yang dikatakan oleh parti politik kerajaan dan juga parti politik pembangkang dalam satu-satu isu. Yang sebenarnya kedua-dua pihak sedang berusaha untuk mendapat persetujuan orang ramai yang parti mereka sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah rakyat. Atau menunjukkan diri mereka. Kami pemimpin.

Tuesday, May 3, 2011

Pelantikan Soekarno sebagai Presiden

Kemiskinan dan Kemiskinan Bandar - Poverty and Urban Poverty

From: confluence-divergence.blogspot.com
[Source: Blogger's personal research, 2006]

KONSEP KEMISKINAN

Kita tidak akan dapat mengatasi masalah kemiskinan jika kita tidak mengetahui konsep kemiskinan, mengenalpasti siapa yang miskin dan mengetahui punca kemiskinan. Ukuran kemiskinan adalah merupakan satu perkara yang subjektif dan tidak lari dari pertimbangan nilai. Tidak ada satu pun definasi kemiskinan yang boleh dikatakan neutral (Abu Sufian: 1998)

Kemiskinan sebenarnya adalah satu konsep yang sukar ditakrif dan diukur. Ada satu pendapat, bahawa kemiskinan itu wujud hanya dalam fikiran; maksudnya seseorang itu adalah miskin apabila ia merasakan atau memkirkan dirinya miskin. Ini tentu terlalu subjektif dan boleh menafikan keadaan sebenar di dalam masyarakat di mana wujud orang yang berharta serta hidup senang lenang berbanding dengan orang lain yang tidak ada apa-apa dan hidup dalam kesempitan. Oleh sebab wujudnya keadaan berbeza dalam masyarakat ini maka ada pula pendapat yang menyatakan bahawa kemiskinan bererti satu keaddaan kekurangan (Husin Ali : 1983).

Yang dimaksudkan dengan kekurangan di sini adalag kekurangan daripada mendapatkan beberapa keperluan hidup. Menurut Dr. Syed Husin Ali terdapat dua keperluan hidup bagi manusia moden iaitu keperluan asasi (iaitu makanan, tempat tinggal dan pakaian) serta keperluan sosial (seperti pendidikan, perubatan, bekalan api dan air serta kenderaan). Sesetengah orang mampu mendapatkan segala keperluan ini dengan memuaskan, manakala tidak bagi segelintir pihak. Mereka yang tidak mampu atau tidak berkebolehan mandapatkan seluruh keperluan itu adalah dianggap miskin. Kemiskinan mereka tidak seberapa teruk jika mereka mampu mendapatkan keperluan asasi dan hanya tidak mampu untuk mendapatkan keperluan sosial. Keadaan miskin kronik adalah apabila mereka tidak mampu untukmendapatkan keperluan asasi. Kemampuan untuk memenuhi keperluan hidup samaada keperluan asasi atau sosial biasanya diukur dengan pendapatan.

Kemiskinan juga dilihat sebagai adalah satu masalah pelbagai dimensi. Takrifan yang biasa digunakan ialah kemiskinan sebagai satu masalah sosioekonomi. Ukuran yang biasa digunakan ialah pendapatan yang rendah, mengakibatkan kesusahan, ketidakmampuan seseorang memenuhi keperluan hidup.

Secara mudah, Bank Dunia mendefinasikan kemiskinan sebagai peminggiran dari kesempurnaan hidup. Menurut badan dunia tersebut, kemiskinan, secara tradisinya diertikan sebagai peminggiran material yang berkait rapat dengan kekurangan pendapatan dan kekurangan penggunaan (low consumption) dimana kedua-dua faktor ini selari dengan kekurangan zat makanan dan keadaan hidup yang daif. Bank Dunia berpendapat bahawa definasi kemiskinan yanh lebih tepat dan diterima ramai adalah kemiskinan yang berkait dengan kemiskinan kemanusian yang difaktori oleh tahap kesihatan dan pendidikan yang rendah. Bagi Bank Dunia, tahap kesihatan dan pendidikan yang rendah merupakan faktor dan juga akibat daripada kemiskinan.

Altimir (1982), merumuskan bahawa konsep kemiskinan yang bersifat normatif itu membuatkannya amat bergantung kepada sistem nilai dan tujuan politik yang digunakan ketika meneliti masalah kemiskinan. Secara umumnua konsep kemiskinan boleh dibahagikan kepada dua iaitu kemiskinan mutlak dan kemiskinan relatif.

Definasi secara umum tentang kemiskinan dapat dilihat daripada definasi klasik yang dibuat oleh Booth (disebut dalam Holman, 1978: 3) yang mengatakan bahawa;

‘miskin boleh dihuraikan sebagi seseorang yang hidup dalam keadaan yang sudah untuk memenuhi keperluan-keperluan hidup yang mencukupi’.

Sementara itu Rowntree (disebut dalam Holman, 1978:5) yang mengkaji masalah kemiskinan di York, London mendefinasikan kemiskinan sebagai “ketidak cukupan memenuhi keperluan asas di peringkat secukup hidup untuk mempertahankan kecekapan fizikal”.

Kemiskinan juga dilihat dari sudut biologi, iaitu keperluan asas yang mencukupi untuk meneruskan hidup dan ini dilihat dari segi pendapatan seseorang. Sekiranya seseorang itu tidak memperolehi pendapatan yang dapat memenuhi keperluan asas yang utama, atau tidak dapat makanan yang mempunyai zat yang diperlukan untuk kesihatan badan dan tidak dapat memenuhi dan mengekalkan kecekapan fizikal maka ia dianggap miskin (Ungku Aziz, 1964)

Sementara itu Ishak Shaari (1996:3) pula medefinasikan kemiskinan sebagai:

“satu keadaan apabila sesebah isirumah tidak memperoleh pendapatan yang cukup bagi menampung sejumlah perbelanjaan untuk keperluan asas yang minimum seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan keperluan asas bukan makanan…”

Kemiskinan mutlak adalah merupakan satu konsep yang menggunakan ukuran piwaian bagi membuat perbandingan tentang keperluan asasi manusia. Pendekatan yang biasa digunakan ialah dari segi pemakanan atau pendekatan biologi yang menjelaskan hubungan antara keperluan minimum bagi mengekalkan kecekapan fizikal atau bagi memenuhi keperluan asas manusia.

Kamal Salih (1983) pula mendefinasikan kemiskinan sebagai:
(a) golongan yang tidak mempunyai keupayaan pendapatan.
(b) golongan yang tidak mempunyai kesampaian kepada sumber-sumber kuasa sosial seperti kuasa bersuara, kuasa politik, pemilikan punca-punca pengeluaran, pendidikan dan sebagainya.
(c) golongan yang todak menikmati keperluan asas seperti perlindungan, perumakahan, pendidikan asas, kesihatan, peerjaan dan sebagainya yang mencukupi mengikut ukuran secukup hidup sesebuah masyarakat.

Konsep keperluan asasi haruslah haruslah mengandungi dua unsur penting; pertama. Keperluan minimum isirumah yang biasanya diperolehi melalui perbelanjaan penggunaan seperti makanan, pakaian dan keperluan rumahtangga yang lain, dan kedua, perkhidmatan penting seperti bekalan air, elektrik, pengangkutan awam, kesihatan, pendidikan dan lain-lain.

Kemiskinan mutlak di Malaysia diukur dengan menggunakan perbandingan antara pendapatan kumpulan isirumah dengan satu tahap yang dipanggil pendapatan garis kemiskinan (PGK). PGK ini ditentukan berasaskan kepada taraf hidup penduduk negara ini. PGK merupakan satu jumlah pendapatan minimum untk membolehkan sesebuah isirumah, secara purata, menampung keperluan makanan, pakaianan dan perbelanjaan asas seperti sewa, bahan api dan tenaga, pengangkutan dan perhubungan , kesihatan dan rekreasi. Sementara darjah kemiskinan pula dibahagikan berdasarkantingkat pendapatan yang diterima dengan PGK. Pendapatam di bawah dari PGK dikatana sebagai miskin sementara individu yang menerima pendapatan kurang separuh dari PGK dikatakan sebagai termiskin atau miskin tegar.

Konsep kemiskinan relatif pula mempunyai hubungkait dengan ketaksamaan dalam agihan pendapatan dimana penilaian terhadap kebajikan seseorang adalah juga bergantung kepada kebajikan oranglain yang dijadikan sebagai perbandingan.

Kedua-dua konsep kemiskinan ini mempunyai implikasi politik yang tersendiri. Kemiskinan mutlak mempunyai hubungan dengan konsep keperluan asasi, manakala kemiskinan relatif mempunyai hubungan dengan agihan penapatan. Dengan kata lain, konsep kemiskinan relatif mempunyai kebaikan dari segi rujukan terhadap ketaksamaan ekonomi dan sosial dalam masyarakat (Abu Sufian: 1998).

EVOLUSI KAJIAN KEMISKINAN – DARI RELATIF KE MUTLAK DI MALAYSIA

Pada zaman penjajah Inggeris, kemiskinan tidak ketara kerana tidak ada usaha langsung dari pihak penjajah untuk mengetahui atau mengambil berat terhadap kebajikan rakyat (Abu Asmara : 1983).

Walau bagaimanapun, dalam usaha-usaha mereka mencari maklumat mengani tanah, adat istiadat bangsa Melayu dan seumpamanya dengan tujuan memetas kekayaaan negeri untuk kepentingan negara asal mereka , England, maka dengan tidak secara langsung menunjukkan bahawa kemiskinan wujud pada masa itu (Maxwell : 1954 ; Mils : 1953).

Pentadbir-pentadbir Inggeris seperti Firth, Parkinson dan Swift memutuskan bahawa kemiskinan bangsa Melayu adalah disebabkan oleh sikap malas, kepercayaan kolot, pegangan kepada Agama Islam, sistem kekeluargaan dan sikap berserah kepada nasib (Parkinson; 1967; Firfth : 1966).

Kesimpulan ‘ethnocentric’ tersebut yang dibuat tanpa pengajian teliti kebih-lebih lagi kaedah saintifik merupakan pandangan yang tidak berbeza daripada kacamata seorang luar yang mempunyai tujuan-tujuan tertentu (Abu Asmara : 1983). Kesimpulan diatas, terutamnay oleh Parkinson telah dikecam hebat oleh pakar-pakar ekonomi kemudiannya termasuklah Professor Ungku Aziz (Ungku Aziz : 1965; Wilder : 1968). Umpamanya Ungku Aziz menganggap pandangan sterotaip tersebut sebagai mitos dan alasan bagi kegagalan penjajah membawa pembangunan di Tanah Melayu.

Ramai cerdik pandai di negara kita bersetuju bahawa Bapak Kemiskinan Malaysia ialah ZA’BA atau Zainal Abidin bin Mohamed keranabeliau merupakan diantara orang yang pertama yang berani menulis mengenai kemiskinan Bangsa Melayu. Ini telah dikeluarkan dalam Malay Mail pada tahun 1923. Menurut Za’aba, kemiskinan dikalangan bangsa Melayu di zaman penjajah adalah disebabkan oleh dua faktor iaitu kemiskinan kebendaan dan kemiskian kerohanian. Faktor utama yang menyebabkan kemiskinan kebendaan ialah kurangnya peluang pekerjaan (Ungku Aziz : 1975).


Lima puluh tahun kemudian, Ungku Aziz telah mengkaji kemiskinan bangsa Melayu secara teliti dan saintifik dan membuat kesimpulan bahawa kemiskinan itu adalah suatu fenomena luar bandar. Kemiskinan bererti pendapatan rendah dan jurang perbezaan pendapatan yang tinggi di dalam taburan pendapatan penduduk luar bandar seperti: jurang perbezaan pendapatan diantara pekebun kecil getah, petani, nelayan dengan kaum pemodal atau kapitalis seperti orang tengah, tuan tanah, pekedai, pembeli getah, pemborong dan seumpamanya.

Menurut Ungku Aziz, terdapat tiga faktor yang menyebabkan kemiskinan iaitu: 1) daya pengeluaran yang rendah, 2) pemerasan dan 3) keabaian (Ungku Aziz : 1975). Akibat daripada kemiskinan adalah terikat dengan hutang, pemecahan tanah dan kekurangan makanan baik dari segi kandungan mahu pun dari segi kuantiti makanan.

Berikutan daripadanya ahli-ahli ekonomi dan pelajar-pelajar yang mempelajari tentang kemiskinan telah menggunakan teori Ungku Aziz didalam kajian-kajian dan penganalisaan mereka. Diantaranya termasuklah L.L. Lean, L.L.H Lee, S. Anand dan lain-lainya walaupun pengkhususan mereka lebih kepada taburan pendapatan penduduk di Malaysia (Lean : 1971; Lee : 1977; Anand : 1978).

Oleh itu, jelas bahawa definisi kemiskina yang diutarakan oleh Ungku Aziz dan pengikutnya adalah dari segi dudut relatif. Ini mungkin menimbulkan kesusahan bagi kerajaan mempraktiskan konsep kemiskinan Ungku Aziz didalam usaha mereka menggubal dasar-dasar pembangunan negara (Abu Asmara : 1983).

Faktor pertama ialah kemiskian sentiasa wujud danini membawa implikasi bahawa projek pembasmian kemiskinan tidak membawa kesan, Keduanya adalah kesusahan untuk mengukur darjah kemiskinan dari segi bilangan, peratus dan seumpamanya. Seterusnya kemiskinan di negara-negara membangun leboh merupakan masalah kebuluran, kekurangan zat makanan dan kuantiti makanan daripada masalah perbandingan dianatara satu keluargan dengan keluarga yang lain (Abu Asmara : 1983).

Maka sebagai alternatif, sudut mutlak atau ‘absolute’ lebioh berkesan dar segi dasar dan keutamaan rancangan pembangunan.

Bermula dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB), pengukuran kemiskinan di Malaysia adalah berasakan konsep kemiskinan mutlak (absolute poverty). Pengukuran ini merupakan satu peringkat perbelajaran minimum yang dikenali sebagai Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK). PGK adalah paras pendapatan bulanan bagi memenuhi keperluan asas sesebuah keluarga. Ia mengandungi tiga komponen utama iaitu:-
a). Makanan;
b). Pakaian dan alas kaki; dan
c). bukan-makanan seperti sewa, bahan api dan tenaga, pengangkutan dan perhubungan, kesihatan, pendidikan dan rekreasi.

Paras PGK ini dikemaskini setiap tahun berdasarkan Indeks Harga Pengguna (Consumer Price Index – CPI) bagi mengambilkira perubahan harga. Petunjuk PGK bagi tahun 2002 untuk sesebuah keluarga di Semenanjung Malaysia adalah RM529 sebulan, Sabah RM690 sebulan dan Sarawak RM600 sebulan. Tidak ada PGK berasingan ditetapkan bagi kawasan bandar dan luar bandar.


KEMISKINAN BANDAR

Kemiskinan bandar boleh dilihat sebagai fenomena yang melibatkan pelbagai dimensi dan tidak hanya dari sudut pendapatan atau kewangan (Bank Dunia), dan melibatkan:

(i) Kurang akses untuk mendapatkan pinjaman bagi menjalankan aktiviti ekonomi
(ii) Kurang peluang pekerjaan dan kesukaran mendapat kerja dan pendapatan tetap
(iii) Tahap pendidikan dan kesihatan yang rendah
(iv) Tidak mampu memiliki/membeli rumah
(v) Kemudahan untuk rekreasi dan hidup bermasyarakat yang rendah
(vi) Keadaan persekitaran hidup yang tidak sihat dan kualiti kemudahan asas/awam yang rendah

Salah satu faktor penyebab adalah peningkatan wanita sebagai ketua rumah, [single parent] dan ini telah ditunjukkan di dalam RMK8 di mana berlakunya peningkatan wanita sebagai ketua-rumah sebanyak 16.9%. Yayayan Strategik Sosial telah membuat satu kajian dalam tahun 2000 mengenai setinggan ke atas 3,844 keluarga di Kuala Lumpur dan telah mendapati bahawa seramai 530 keluarga atau 13.8% daripada sampel kajian adalah keluarga yang diketuai oleh wanita.

Pembentukan kemiskinan bandar di Malaysia, sepertimana di kebanyakan negera-negara dunia ke Tiga, berkemungkinan ada kaitan dengan penjajahan koloni sejak abad ke enam belas. Bentuk dan fungsi pembangunan bandar serta isu-isu yang berkaitan seperti kemiskinan, ketidak seimbangan dan penganguran boleh di lihat sebagai akibat daripada sejarah proses pengintegrasian kepada sistem kapitalis dunia (Yusof : 1989).

Beberapa kajian yang dijalankan di peringkat pusat bandar dalam tahun-tahun 90an mendapati bahawa punca kemiskinan adalah disebabkan pelbagai faktor. Faktor-faktor termasuk taraf pendidikan dan tahap kemahiran yang rendah, saiz isi rumah yang besar, kekurangan peluang-peluang pekerjaan dan pendapatan yang rendah serta kekurangan akses kepada kemudahan-kemudahan asas. Ini bererti bahawa beberapa program perlu dilaksanakan secara bersepadu bagi menangani masalah kemiskinan di bandar secara berkesan (KPLB : 2005).

Jamilah Ariffin (2002) telah memberikan ciri-ciri golongan miskin bandar seperti berikut: -
(a) Golongan miskin bandar terpaksa membeli hampir kesemua keperluan makanan dan keperluan asasinya yang lain dan oleh sebab itu amat terdedah dan rapuh dengan impak pembuangan kerja dan penganguran
(b) Hidup dalam komuniti yang sesak serta kekurangan sistem kumbahan yang teratur dan mencukupi mengakibatkan mudah dan cepatnya penyebaran wabak penyakit
(c) Pemilikan tempat kediaman dan berteduh amatlah kritikal dan penting bagi golongan miskin bandar. Namun akibat daripada kesempitan hidup, jurang pendapatan yang tinggi, kos tanah dan rumah yang melambung naik ; mereka langsung tidak mampu memiliki rumah sendiri
(d) Akibat daripada peningkatan harga barang pengguna serta pendapatan yang rendah, golongan miskin bandar terpaksa memilih barangan makanan yang murah yang mana kebanyakannya mengandungi kadar lemak dan karbohidra yang tinggi. Di samping itu, akibat daripada lamanya masa yang terpaksa di lalui semasa pergi dan pulang dari temat kerja , golongan miskin bandar juga kera[ bergantung kepada diet makanan segera dan kurang berkhasiatt berbanding golongan miskin desa yang boleh mencari alternatif makanan kampaung yang berkhasiat. Akibat dari semua ini, keluarga golongan miskin bandar dilihat sebagi rapuh kepada penyakit
(e) Kesempitan hidup dan kurangnya peluang telah membuatkan ketidakseragaman susun atur sosial dan penyakit sosial masyarakat

Menurut Unit Perancang Ekonomi Malaysia, kemiskinan bandar di Malaysia bolehlah digolongankan sebagai mereka yang tidak mempunyai sumber pendapatan (menganggur) dan mereka yang terlibat di dalam sektor tradisi bandar yang kurang produktif seperti peniaga kecil-kecilan, pemilik gerai, pembantu rumah serta aktiviti-aktiviti ekonomi lain yang tidak memerlukan skil dan latihan yang tinggi (HALIPAH : 2002).

Manakala, berdasarkan kepada kajian yang telah dijalankan oleh Fong Chan Onn di empat kawasan bandar yang meliputi Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kota Bharu dan Johor Bharu, beberapa ciri-ciri golongan miskin bandar telah ditemui seperti berikut (Chan : 1984): -
v Tahap pendidikan yang rendah;
v Ketiadaan peluang pekerjaan;
v Saiz keluargan yang besar; dan
v Teringgir dari kemudahan dan fasiliti awam / sosial.

Kamal Sallih pula, berdasarkan kajian kemiskinan bandar di Kuala Lumpur, (Kamal Sallih : 1979) mengkategorikan golongan miskin bandar sebagai mereka yang: -

v Bekerja sendiri di sektor perkhdmatan (seperti pemilik gerai, pembaik kasut, penjaga kereta);
v Pekerja-Tidak-Mahir di sektor perkilangan, pembinaan dan perkhidmatan;
v Migran baru yang membuat kerja-kerja kasual;
v Pekerja mahir yang berkerja sendiri (seperti penggunting rambut, tukang kayu);
v Berumur atau kurang upaya (seeprti cacat) dna tidak berada di dalam aktiviti pekerjaan; dan
v Golongan jalanan (seperti peminta sedekah).

Golongan seperti yang disebutkan di atas kebiasaanya menetap di kawasan yang berpendapatan rendah dan pinggiran bandar seperti kawasan setinggan, kampung baru serta kawasan Rizab Melayu (Ahmad Jaafar et al : 1979). Namun, berdasarkan kepada kajian Osman Rani dan Abdul Majid Salleh, insiden kemiskinan melayu di kawasan Rizab Melayu agak rendah berbanding dengan insiden kemiskinan bagi seluruh kawasan setinggan di Kuala Lumpur (Osman Rani dan Abdul Majid Salleh : 1989). Sungguhpun begitu, Osman Rani menegaskan bahawa golongan ini masih lagi kekurangan dari segi pendidikan, harta serta kemudahan awam.

Kajian kemiskinan bandar di Malaysia pada awalnya lebih merujuk kepada bandar Kuala Lumpur dari segi geografi dan bangsa Melayu dari segi etnik. Manakala kajian kemiskinan bandar di Kuala Lumpur pula lebih merujuk kepada masalah setinggan (Lim : 1976, Chan : 1977, Ishak Shaari : 1977 dan Pirie : 1979) serta masalah perumahan (Wegelin : 1975, Toh : 1977, Sen : 1979,).

Berdasarkan kajian yang di lakukan oleh Abdul Halim Ali dan Ishak Shaari, mengenai Insiden Kemiskinan Bandar dan Luar Bandar, dari tahun 1970 ke 1987 (Abd Halim & Ishak Shaari : 1989), mereka mandapati pertambahan peratusan isi rumah miskin yang menetap di kawasan bandar di Semenanjung Malaysia daripada 10.8 peratus dalam tahun 1970 ke 17.0 peratus pada tahun 1987. Ini menunjukkan peningkatan isi rumah miskian di Malaysian dan akan menjadi masalah sosial dan eknomi yang serius terutama apabila pemfokusan polisi negara lebih menjurus kepada pembangunan sektor industri.

Penemuan yang sama telah di buat oleh Zainal Aznam apabila beliau mengenengahkan peralihan konsentrasi penempatan golongan miskin di Semenjuang Malaysia sejak tahun 1970-an di mana, di samping peningkatan kepadatan penduduk di negeri-negeri miskin iaitu Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu talah meningkat daripada 42.3 peratus pada tahun 1976 kepada 44.0 peratus dalam tahun 1987, kepadatan penduduk di neger-negeri yang mempunyai pembandaran tinggi seperti Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah Persekutuan juga meningkat dari 14.3 peratus dalam tahun 1976 ke 16.7 peratus pada tahun 1987 (Zainal Aznam : 1989).

Salah satu isu di dalam kemiskinan bandar di Malaysia ialah peningkatan Wanita sebagai ketua isi rumah miskin. Berdasarkan statistik National Information Technology Council of Malaysia, pada tahun 2000 sahaja terdapat 895,000 ribu orang wanita yang menjadi penyara ekonomi keluarga. Jumlah ini merupakan satu peningkatan yang tinggi jika dibandingkan dengan satu kajian lain pada tahun 1994 yang menunjukkan jumklah 650,000 orang wanita.

Jamilah Ariffin (2002) telah mengenengahkan ketidakseimbangan kajian di dalam peranan wanita dan ekonomi serta kemiskinan di Malaysia. Disamping berkongsi kekecewaan beliau terhadap kurangnya penekanan terhadapperanan wanita, Jamilah juga telah mengenengahkan bahawa, setelah sekian lama, isu ini hanya ditimbulkan di dalam RMK 8.
Menurut Jamilah Ariffin (2002), isi rumah miskin serta diketuai oleh wanita adalah dikategorikan sebagai antara golongan yang termiskin kerana: -

(a) Lazimnya, sekalipun wanita adalah penjana utama pendapatan ekonomi kelaurga, mereka mandapat pulangan yang kurang daripada ketua keluarga lelaki. Majikan, terutama sekali di sektor swasta, selalunya menganggap wanita, sekalipun mereka adalah ketua keluarga, sebagai pencari pendapatan sampingan keluarga dan bukannya pencari pendapatan utama keluarga. Ini sering kali berla di sektor kolar biru dan perkhidmatan
(b) Mereka tidak mampu untuk mengembeleng tenaga dan masa untuk peranan mereka sebagai pencari nafkah utama keluarga sekalipun tenaga danmasa itu amat perlu untuk membolehkan mereka menjejaki tangga perjawatan pekerjaan mereka. Ini kerana mereka terpaksa memikul beban lain untuk menjaga kebajikan dan pendidikan anak-anak, makan dan minum serta pakaian serta kebersihan anak-anak dan kelaurga, menjaga hal ehwal rumah, menjaga hal ehwal kebajikan dan keperluan perubatan ahli kelaurga yang sakit. Bagi mereka yang bercerai, mereka juga harus melalui dogma perasaan dan tekanan emosi yang mengganggu.
(c) Bagi mereka yang sebelum ini menjadi suri rumah tangga sepenuh masa, kemasukan semula ke dalam sektor pekerjaan adalah suatu cabaran yang besar di sebabkan kekurangan kemahiran dan sumber produktif yang membolehkan mereka bersaing dengan lelaki mahupun wanita lain.

Manakala Yayasan Strategik Sosial (Jasmine Adaickalam : 2002), telah merumuskan beberapa isu berdasarkan kajian mikro yang telah mereka jalankan seperti berikut: -

(a) Pengukuran kemiskinan yang digunapakai sekarangtidak praktikal apabila di sampelkan ke atas gologan bandar yang menghadapi kos hidup yang tinggi berbanding mereka yang tinggal di desa.
(b) Kemiskinan tidak boleh di lihat dan di atasi sebagi isu terpencil. Ia harus mengambil kira dimensi ekonomi, emosi, psikologi, budaya, pendidikan, serta motovasi.
(c) Program pembasmian kemiskinan terhadap golongan wanita haruslah bersifat holistik dan mencakupi dimensi komuniti dan keluarga untuk memantapkan tanggungjawab sosial
(d) Masalah sosial seperti ketagihan alkohol, keganasan domestik serta samseng adalah manifestasi kemiskinan.