Thursday, September 3, 2009

Generasi Kita Yang Terpedaya

Ambilan daripada buku, Muhammad Ahmad ar-Rashid, Langkah Bermula - Pustaka Usrah, muka surat 68 - 73

Generasi Kita Yang Terpedaya

Beberapa generasi telah berlalu selepas zaman pemerintahan Umar. Islam didokong pada setengah dekad oleh pahlawan Islam, pimpinan-pimpinan Islam dan orang-orang yang soleh, sedangkan pada dekad yang lain, ia diselubungi kelekaan. Akibatnya, kita dapati umat Islam pada waktu itu ditakluki dan ditindas oleh perancangan Yahudi dan kerajaan-kerajaan kafir. kekayaan mereka dirampas, iman menjadi lemah, neraca kehidupannya bertukar dan hukum al-Quran dihindari. Mereka juga mendidik keturunan orang-orang Islam dengan ideologi yang bertentangan dengan Islam dengan berbagai-bagai nama dan pakaian yang mempesonakan.

Sekiranya masih berbaki iman dalam diri seorang muslim dan kesan-kesan keghairahan (sayangkan agama) yang menghalangnya keluar dari agamanya, mereka akan dikalahkan dengan berbagai-bagai kepalsuan dan diperdayakan dengan berbagai-bagai saduran. Akhirnya ramai yang terpedaya dan menjadi tawanan akibat serangan pemikiran oleh ahli politik, sasterawan dan orientalis yang tidak memahami atau mendalami ilmu-ilmu agama dan fiqh. Mereka memperalatkan dalil-dalil al-Quran dan hadis yang terlalu umum kadangkala dengan hadis-hadis palsu yang dimanipulasi untuk mencipta sistem politik dan ekonomi yang didakwa atau dilabel sebagai sistem Islam tanpa kawalan dari usul fiqh dan syarat-syarat ijtihad.

Oleh itu, tribulasi yang dihadapi oleh umat Islam pada hari ini tidak hanya terbatas dalam menghadapi pemimpin yang sesat sahaja. bahkan menjangkau hingga kepada persoalan tarbiah. Manhaj pendidikan dan pembelajaran, bangku-bangku universiti-universiti, akhbar-akhbar, majalah-majalah dan seluruh media massa digunakan untuk menghapuskan pemikiran dan nilai-nilai Islam diseluruh dunia Islam Hinggakan orang yang mindanya terperangkap dalam rencana jahiliah blok barat dan blok timur itu seronok dan merasa bangga kerana menyangka dirinya terlepas dari belenggu kekolotan dan kebekuan fikiran.

Orang Islam yang menderhaka kepada Allah pada hari ini adalah mangsa pendidikan yang mengekalkan mereka kepada dunia sepertimana yang dikehendaki oleh orang-orang yang fasik sejak mula lagi agar akhirnya, mereka dijadikan kuda tunggangan oleh para taghut tersebut.

Demikianlah perancangan jahiliah sejak dahulu lagi yang diwarisi oleh taghut yang baru dari taghut sebelumnya. Jika digariskan salasilahnya, ia akan sampai kepada Firaun

Firman Allah. S.W.T.

فَٱسۡتَخَفَّ قَوۡمَهُ ۥ فَأَطَاعُوهُ‌ۚ إِنَّهُمۡ كَانُواْ قَوۡمً۬ا فَـٰسِقِينَ 

"Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik." (Az Zukhruf : 54)

Ini merupakan satu tafsiran yang benar terhadap sejarah. Hanya orang-orang fasik sahaja yang boleh diperdayakan oleh Firaun (lama dan moden). Orang yang beriman kepada Allah tidak dapat diperdayakan oleh taghut dan tidak akan taat kepada pemerintahannya (1)

Begitulah cara Yahudi dan negara-negara kafir memahami dan menerima pakai taktik perdayaan Firaun.

"Mereka saling merancang dan merangka konspirasi untuk membuat kerosakan dan mengubah masyarakat supaya menjadi sampah saraf yang tenggelam di dalam lumpur noda dan kejahatan. Masyarakat akan sentiasa disebukkan dengan kepayahan mencari sesuap makanan. Akibatnya mereka menjadi penat dan letih sehingga mereka tiada kesedaran untuk mendengar nasihat dan petunjuk mahupun kembali kepada agama (2)

Demikianlah politik mereka. Taktik-taktik kotor dijalankan di mana aktiviti masjid diganti dengan majlis tari menari, mengantikan isteri-isteri dengan pelacur-pelacur, menyerang aqidah menggunakan guru-guru 'free-thinker' dan menewaskan seni keperwiraan dengan seni keseronokan (3). Melalui tarbiyah ini mereka telah mengubah helang rajawali menjadi burung yang ditambat sebagaimana yang diketakan oleh Iqbal.

"Demikianlah halus dan telitinya latihan yang telah digunakan oleh pemimpin-pemimpin yang sesat lagi menyesatkan.

Seni yang merampas kecantikan lenggok bunga sarwa (4)

ia menukar helang rajawali menjadi burung denak

mereka memperdayakan angkatan berkuda dengan nyanyian yang merdu

lalu membenamkan bahtera ke dasar laut

mereka tidurkan kita dengan irama dan lagu

dan memadamkan obor kita dengan tiupan nafasnya"(5)


Manusia pun beransur-ansur diresapi kehinaan tanpa disedari.


"Secara fitrah, manusia sebenarnya bencikan kehinaan dan kezaliman. Dengan berbagai-bagai situasi yang mengelilingi mereka, ditambah pula dengan berbagai peristiwa yang datang menyelubungi mereka dari semasa kesemasa, tanpa disedari mereka menerima penghinaan dan tunduk pada keadaan. Secara beransur mereka merasa tenang dan terbiasa di dalam kehinaan ibarat singa yang telah dijinakkan. namun, unsur kemuliaan masih berbaki di jiwa dan masih ada percikan bahang yang panas membara di dalam darah.

Apabila pendakwah-pendakwah penyeru kepada kemuliaan memanggil kepada kemerdekaan, membangunkan jiwa yang lena dan menggerakkan semangat yang nyenyak, maka berdenyutlah kemuliaan di dalam jiwa dan menyalalah bara di dalam sekam. Bangkitlah semula sifat kemanusiaan di dalam diri manusia, mereka tidak sekali=-kali menerima penghinaan. Mereka pun bangkit bejihad dan melihat segala apa yang dihadapinya di dalam jihad itu lebih ringan daripada diperhambakan, malah lebih baik daripada kehidupan kebinatangan.


Kehinaan yang menimpa manusia disebabkan oleh orang lain atau faktur luar, cepat sembuh dan mudah dihapuskan. Sebaliknya, jika kehinaan itu timbul dari dalam diri dan terbit dari hati, itu adalah penyakit yang sangat merbahaya dan merupakan kematian yang tidak disedari.

Oleh itu, golongan taghut yang zalim sengaja menerapkan kehinaan kepada rakyat melalui pendidikan yang hina dan asuhan tanpa tatasusila. Mereka membentuk para belia dengan perbagai taktik dan stategi yang bertujuan untuk mematikan hemah yang mulia dan memadamkan semangat juang agar kekuasaan sentiasa berada di tangan mereka yang zalim itu" (6)


Anak Singa diubah menjadi kijang yang pengecut.

Untuk melengkapkan konspirasi "penghinaan itu' taghut yang zalim telah menindas pendakwah Islam supaya sistem pendidikan, media massa dan wartawan dikuasai oleh ilmuan, sasterawan dan cendikiawan buatan. Melalui kuasa media, mereka mempropagandakan ilmu, sastera dan retorik al jahiliah Timur dan Barat. Mereka sadurkan rancangan mereka melalui berbagai-bagai pertubuhan yang pada zahirnya berbeza-beza. Mereka hiaskan dengan solekan yang memperdayakan generasi baru, pejuang-pejuang muda dan anak-anak singa supaya mereka berlembut dan tunduk kepada syahwat, mengikut hawa nafsu karam dalam gejala seks dan kemewahan hidup. Seterusnya mereka padamkan warisan umat Islam zaman gemilang yang bertamadun tinggi. Mereka hapuskan kisah-kisah para ulama kerana bimbang ia menjadi lampu yang terang benderang untuk generasi baru muslim dan menunjukkan jalan kerja mereka kepada mereka.

Kandungan madah penyair Islam Muhammad Iqbal Rahimullah membongkarkan taktik kotor mereka.

Zaman satu bangsa yang hina

tidak pernah sunyi dari ilmuan, sasterawan dan orang yang arif bijaksana

Mereka dipecahbelahkan dengan berbagai ideologi

tapi semua ideologi itu tertumpu kepada satu rencana:

Mereka ajar anak singa dengan kijang pada bicara zaman silam

Cita-cita mereka, mengembirakan hamba dengan penghambaan

Seluruh pengajaran mereka hanyalah penipuan cendekiawan (7)

Rancangan mereka benar-benar berjaya. Inilah simbol perancangan kaum Yahudi dan Kristian. Mereka asuh anak-anak singa Islam menjadi kijang yang pengecut. Mereka padamkan kisah singa-singa Islam dari kalangan para ulama, ahli zuhud dan pejuang Islam dari sejarah abad pertama Islam yang gemilang bagi umat yang berjuang ini.

Sistem pendidikan jahiliah dan taghut ciptaan Yahudi, Kristian dan materialisme itu telah melahirkan kijang-kijang yang pengecut. Mereka tidak lagi menerkam, sebaliknya melepaskan diri dari keazaman serta bersegera membolos diri dari tanggung jawab.

Inilah generasi baru putera-putera Islam.

Mereka itu adalah anak-anak singa yang bertukar menjadi kijang yang pengecut.

Sebenarnya mereka itu adalah putera-putera muslimin yang merdeka.

Mereka diperhambakan, lalu mereka bergembira.

Rancangan mereka terus berjalan sehingga kita dapati sesetengah orang yang ikhlas lebiih cenderung untuk beruzlah, mengasingkan diri dan takut berganding bahu bersama-sama umat Islam akibat pengaruh daripada kesan pendidikan tersebut. Ini jelas membuktikan keberkesanan rancangan mereka. Ini bukanlah suatu perkara yang menghairankan. Oleh kerana mereka telah berjaya menjauhkan ramai orang Islam dari Islam tentu lebih mudah bagi mereka untuk menjauhkan lebih ramai lagi orang Islam daripada sebahagian dari Islam. Mereka menyakinkan orang Islam dengan mengulang kenyataan mengasingkan diri (beruzlah) dan mereka-reka alasan untuk melarikan diri dari kepayahan berkerja dan berjihad.





1. Fi Zilal Al-Quran Juzu 9 m.s. 45

2. ibid m.s. 122

3. al_Rafi'i, Wahyu al-Kalam, Juzuk 2 m.s. 258

4. Sarwa; Sejenis pokok bunga untuk hiasan di taman bunga dan di kubur yang ditanam untuk melindungi pokok-pokok lain

5. Abdul Wahab Azam, Buku MUhammad Iqbal, m.s. 162

6. Abdul Wahab Azam, Al-Shawarid, m.s. 318

7. Muhammad Iqbal, Diwan Dharb al-Kalim m.s. 102

No comments: