Tuesday, August 25, 2009

Generasi pertama Mengusahakan, Generasi ketiga Menghabiskan

1. Dalam tulisan terbaharu, menurut Nobisha kekalahan BN di Permatang Pasir kerana tidak dapat keluar dan masih terikat menggunakan pendekatan product-oriented (calon, parti dan idealisme). Sedangkan calon yang mereka tonjol mempunyai masalah. BN juga belum bersedia menggunakan kaedah pemasaran iaitu memberi apa yang dikehendak oleh pengundi.

2. Nobisha juga menyatakan Dato' Seri Anwar Ibrahim adalah jenama politik. Dia sudah lama di situ dan sebati dengan pengundi Permatang Pasir. Ketiadaan jenama daripada BN yang boleh menandingi SDAI.

3. Nobisha juga mengatakan pendekatan Pakatan Rakyat sebelum dan selepas PRU12 ialah pertentangan kelas. Dalam politik pertentangan kelas, golongan bawahan akan sentiasa menang kerana mereka adalah kelompok majoriti

4. Saya menulis kembali beberapa pandangan Nobisah kerana merasakan kupasan pilihan raya beliau lakukan lebih terlihat seni dalam strategi yang memberi memenangkan kepada satu pihak dan kekalahan kepada pihak yang satu lagi.

5. Adakah PR akan terus menggunakan politik pertentangan kelas terutamanya menghidangkan gaya hidup elit BN dengan rumah mereka yang besar, harta yang bertimbun-timbun. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat menyebabkan orang ramai merasa marah, meluat dan merasakan BN tidak lagi bersama-sama merasai kesusahan dan denyut jantung rakyat marhein.

6. Saya merasakan elit BN sukar berubah kerana mereka ini adalah generasi ketiga atau keempat BN. Generasi pertama mengusahakan, generasi kedua memepertahankan dan generasi ketiga menghabiskan. Untuk mengubah cara hidup yang kelihatan mewah kepada yang sederhana bukan mudah.

7.Tambahan pula kebanyakan anak elit BN bukan membesar di dalam negara. Apa yang berlaku sekembali sahaja mereka ke dalam negara bapa mereka akan "parking" mereka sebagai ahli parti dan memberi laluan jawatan kepada mereka ini. Dengan berlalunya masa mereka kelihatan sebagai tokoh.

No comments: