Wednesday, July 24, 2024

 Ramai tokoh Dunia Yang Mengalukan Deklarasi Beijing

Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres mengalu-alukan Deklarasi Beijing sejurus selepas ia ditandatangani, dan menyatakan penghargaannya atas usaha diplomatik yang dilakukan oleh China dalam memudahkan proses itu.

Di Tanah air, Perdana Menteri Datuk Anwar Ibrahim Malaysia berkata, Deklarasi Beijing ternyata langkah yang amat penting terutamanya dalam mencapai hak dan kebebasan rakyat Palestin. Dan penhargaan buat Kerajaan Republik Rakyat China dalam memudah cara pertemuan dan perbincangan antara Fatah, Hamas dan 12 faksi lain yang membentuk perjuangan Palestin.

"Saya amat berharap bahawa deklarasi perpaduan ini benar-benar diterjemahkan di semua peringkat dengan jayanya, serta dalam menongkah tantangan di masa hadapan," katanya dalam hantaran di media sosial, hari ini.

Walaupun mendapat pengiktirafan luas daripada masyarakat antarabangsa mengenai kemajuan perdamaian yang besar ini, beberapa media Barat dan ahli politik tidak berputus asa untuk bercakap buruk mengenai perkembangan itu.

Reuters pada hari Selasa memetik penganalisis berkata perjanjian itu "terbukti sukar untuk dilaksanakan," dengan komplikasi termasuk permusuhan yang mendalam antara puak Palestin dan penentangan Barat terhadap Hamas yang mempunyai sebarang peranan dalam tadbir urus.

Ding Long, seorang profesor dengan Institut Pengajian Timur Tengah Universiti Pengajian Antarabangsa Shanghai, menyifatkan pencapaian itu sebagai mencari "penyebut biasa yang paling hebat." Melalui dialog perdamaian ini, semua puak Palestin mengiktiraf Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) sebagai satu-satunya wakil rakyat Palestin yang sah. Ini meletakkan asas untuk perpaduan dan kestabilan dalam Palestin,

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, masyarakat antarabangsa menjadi pesimis terhadap sebarang penyelesaian terhadap isu Palestin. "Negara luar tidak bersemangat, begitu juga negara Arab, malah di dalam Palestin, ada sedikit harapan," kata Ding. "Ia menyerlahkan keberanian politik China yang luar biasa dan usaha diplomatik dalam membuat mereka duduk bersama kali ini untuk berbual."

No comments: