Wednesday, March 30, 2011

Mesen Doraemon untuk Orang Politik

Semalam anak saudara ku mengadu. Katanya adiknya mengatakan ia bodoh. Sambil meminta simpati untuk aku membelanya. Matanya memandang kepadaku seolah-olah menagih supaya aku menghukum adiknya. Aku hanya berkata dia ada mulut, dia akan bercakap apa sahaja yang disukainya. Mulut manusia tak boleh ditutup. Kita tak boleh kawal mulut orang lain. Kita hanya boleh mengawal diri sendiri, tidak diri orang lain.

Malangnya kita tidak ada mesen untuk mengawal tutur kata orang lain. Pepatah mengatakan, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padanya." Alangkah eloknya sekiranya kita boleh dapatkan mesen dari Doraemon. Suatu mesen yang apabila diletakkan kepada manusia. Manusia itu akan bercakap yang baik-baik sahaja. Tidak mengeji manusia lain. Tidak mengatakan sesuatu yang boleh mengecilkan hati. Tidak memburukkan orang lain dengan memberi gambaran hitam.

Malangnya mesen sedemikian tidak ada di alam nyata. Mulut manusia tidak boleh ditutup. Manusia suka bercakap untuk menghentam orang lain. Ada sahaja idea untuk mengatakan orang lain lebih lemah daripada daripadanya. Menunjukkan kelemahan orang lain sudah menjadi kepakaran yang dipelajari daripada zaman kanak-kanak lagi.

Mesen ini sekiranya ada boleh diberi percuma kepada ahli-ahli politik supaya nanti mereka hanya berkata yang baik-baik sahaja. Tidak pandai memburukkan lawan sahaja tetapi berusaha sebaiknya untuk negara. Tiada "Character assassination",yang ada "national building"

Walaupun ahli politik itu tahu "Fitnah lebih bahaya daripada pembunuhan.", "Haram dan Halal", "Dosa dan Pahala", "Surga dan Neraka". Mereka yang melakukan fitnah dalam keadaan sedar sebenarnya telah membelakangi ajaran mulia Rasulullah s.a.w. Mengenai Fitnah

Firman Allah s.w.t. "Hai orang-orang yang beriman! kalau datang kepada kamu orang fasik membawa berita, periksalah dengan saksama supaya kamu tidak mencelakakan suatu kaum dengan tidak diketahui, kemudian kamu menyesal atas perbuatan itu" (Ayat 6 : Surah Al-Hujurat)

Beberapa hadith Rasulullah s.a.w. mengenai fitnah :

1. "Tidak akan masuk syurga pembawa fitnah" (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

2. "Yang paling dikasihi oleh Allah di antara kamu adalah : mereka yang baik akhlak, yang merendahkan sayapnya (diri), yang suka dengan orang dan yang disukai orang. Manakala yang dimurkai oleh Allah adalah : mereka yang pergi membawa fitnah, yang menceraiberaikan di antara saudara dan mencaci orang yang tidak berslah akan kesalahannya" (Hadith riwayat At-Tabharani dan Abu Hurairah r.a.)

3. Abu Zhar Al-Ghiffari berkata, Rasullullah s.a.w. bersabda :"Barangsiapa menyiarkan terhadap orang muslim satu perkataan untuk memalukannya dengan tidak sebenarnya, nescaya dia akan diberi malu oleh Allah dalam neraka pada hari kiamat" (diriwayatkan oleh Ibnu Abid Dunya)

4. Abu Darda berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda "Laki-laki manapun yang menyiarkan terhadap seseorang satu perkataan di aman orang itu terlepas (tiada tersangkut dengan perkataan tersebut), untuk memalukannua di dunia, nescaya berhak Allah menghancurkan laki-laki itu pada hari kiamat dalam api neraka".

5. dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :"Sesungguhnya tatkala Allah menjadikan syurga, lalu berfirman kepada syurga itu :"Berbicaralah". Maka syurga itu berkata :"Berbahagialah siapa yang masuk kepadaku". Lalu Allah berfirman :"Demi KemuliaanKu dan KeagunganKu! Tidak akan menempati pada engkau 8 golongan manusia :-

a) orang yang selalu minum khamar
b) yang selalu berzina
c) yang qattaat (tukang fitnah)
d) yang mengetuai peperangan
e) pengawal penguasa
f) orang yang bertingkahlaku seperti wanita
g) orang yang berkata :"Atas diriku janji Allah, kalau aku tidak berbuat begitu dan begitu. Kemudian dia tidak menepati perkataannya itu". (Ihya Ulumuddin, Jilid 3)

6. Diriwayatkan Ka'bul Ahbar, bahawa kemarau telah menimpa kaum Bani Israil. Lalu Nabi Musa berdoa meminta hujan berulang-ulang. Tetapi tidak juga diturunkan hujan kepada mereka. Maka Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepada Musa :"Sesungguhnya Aku tidak menerima doa engkau dan doa orang-orang yang bersama engkau, di mana di kalangan engkau itu ada nammaam (pembawa fitnah), yang berkekalan buat fitnah". Maka Nabi Musa berdoa :"Wahai Tuhanku, siapakah orang itu? Tunjukkanlah, siapakah orang itu? Tunjukkanlah kepadaku pembuat fitnah itu, sehingga aku dapat mengeluarkannya dari kalangan kami". Tuhan berfirman :"Hai Musa! Aku melarang kamu dari namimah (Pembuat fitnah)". maka bertaubatlah mereka semua. Lalu diturunkan hujan kepada mereka.

7. Diriwayatkan dari Umar bin Abdul Aziz bahawa seorang laki-laki datang kepadanya menerangkan sesuatu tentang orang lain. Maka Umar berkata kepadanya: "kalau engkau mahu, maka kami akan memperhatikan tentang keadaanmu. Kalau engkau dusta, maka engkau termasuk orang yang disebut dalam ayat ini. "Kalau datang kepadamu orang fasik yang membawa berita, periksalah dengan saksama". Dan kalau engkau benar maka engkau termasuk orang yang disebut dalam ayat ini", "Suka mencela, berjalan membuat hasung dan fitnah". Kalau engkau kehendaki, nescaya kami memaafkan engkau. Lalu laki-laki itu berkata : "Maaf wahai Amirul Mukminin. Dan aku tidak akan mengulangi lagi untuk selama-lamanya."

8. Imam Al-Ghazali mengatakan bahawa tukang fitnah tidak dapat dipercayai kata-katanya dan tidak diterima sedekahnya. Sesungguhnya fitnah ditegakkan di atas kedustaan, kedengkian dan kemunafikan. Kesemua sifat ini adalah tungku dapur kehinaan.

Tuesday, March 29, 2011

New Video of an entire town being washed away in Japan

A smarter approach to the welfare state

A smarter approach to the welfare state
Written by Ross Harvey (February 2011)
Wednesday, 23 February 2011 19:06
ambil daripada http://www.adamsmith.org/think-piece/welfare/a-smarter-approach-to-the-welfare-state/

The welfare state is out of date. The principle of 'Free at the point of delivery' must be replaced by 'Paid for at the point of delivery', so that those who can afford to pay for their healthcare and children's education do so in proportion to their earnings. The result, argues Ross Harvey, would be huge savings as market efficiencies are introduced to moribund sectors, without leaving the country's poorest behind.

After the Second World War, few people had a bank account. They were about one third as rich, had ten years less life expectancy, penicillin was the most expensive drug and a hip operation wasn’t even the stuff of sci-fi yet. So the state had to contrive a cashless system for the nation’s welfare and ‘free at point of delivery’ was born. This required a bureaucracy that over the years has fed on itself and is now so large that there is no template for its management and its expense devours funds needed at the coalface. It is a property of technology that it replaces people but change is the only constant and the only serious alternative to wider mpoverishment.

The sacred formula ‘Free at point of delivery’ must be stood on its head to become the next big idea ‘Paid for at point of delivery’ – except for those whose income tax returns entitle them to get it for free. Whatever the cost, the amount you pay will depend upon last year’s income tax return.

"Smartcard" technology has recently made great strides. The French are experimenting with giving every individual a smartcard with their complete medical history on it. This, in the land of the grand projet, is surely a more practical approach than our own absurdly grand projet of a centralized computer database that has already cost billions and is, apparently, still nascent. Such a smartcard could link to Inland Revenue records of last year’s income tax return and so access a new reading every year. This is not a measure of net worth* as it entails no further intrusion than has already been undertaken to tax one.

Your income tax status would determine your contribution: low incomes, the old and the young would be free; high incomes would have to pay in full and most people would have to pay in part**. Nor need there be broad bands of subsidy as the technology allows a precise calculation to be made for each individual. The government would determine, each budget, what the thresholds for non-payment and full payment would be as well as the intermediate percentages that would be payable. A by-product of this system would be to blur the lines, over time, between public and private provision. R. Sutherland sent this to George Osborne's economic advisor, who is also a believer. Part of the value, he believes, is that by making transparent the value people get from public services, satisfaction would massively rise.

This same technology could also be used for education. Again with the pupil’s educational history and qualifications (initially blank but complete before one seeks employment) encoded on the card and with the same facility to link to the parents’ last year’s income tax return, they would be free to try to get their children into the schools of their choice with most people having to pay in part but again the low incomes are free and high ones pay in full. In theory, such a proposal would put ‘public schools’ on the same footing as ‘state schools’ but boarding is a separate expense for which only scholarship pupils from low income homes would be eligible. Even so, the sharp lines between private and public sector provision could become blurred. The aim is to achieve a practical means of increasing personal freedom, raising standards and using money more efficiently.

Competition for the best schools might require further screening. Failed schools would go to the wall and competition would raise standards overall so that in time nearly all neighbourhoods would have a decent school, perhaps entailing larger classes with better teachers. Good schools and good hospitals are created by leadership and example, qualities nourished by an open, competitive environment. Local authorities could retain the right to run schools and hospitals but not the right to be sole providers, though that may sometimes happen, faute de mieux.

I believe this scenario would be much cheaper to administer than vouchers that would require large-scale bureaucratic involvement rather than mere technology.

Advantages of this scheme

The state would have to run a fund to pay schools and hospitals what the smartcard determines individuals need not pay but the state would no longer run hospitals, doctors, nurses, teachers, schools or universities. The savings from dismantling the central and regional bureaucracies now in charge could be great enough to affect the entire income tax structure quite to the point where the threshold for paying income tax could be seriously raised. In a buoyant economy (when it returns) there is surely no better welfare than not taxing the least well off while confining handouts to the seriously disadvantaged. Under such a dispensation the workshy would have no system to ‘play’ and would have to think the unthinkable and do something.

Empowered people would be customers; either as patients or pupils, rather than supplicants in a queue for hospital treatment or serfs directed to where they must go to school. The individual would feel more self-respect and would have more responsibility and more choice. The state can concentrate on what it can do best – legislating and allocating and then leaving it to the market and modern technology to magic the money to where it is needed. Chronic disorders, medical or educational could be allowed for

The left would find it hard to rubbish as ‘uncaring’. It comes close to the spirit of the old Christian/Marxist adage “from each according to their ability, to each according to their need”- all this using only modern technology rather than state bureaucracy. The best professional talent and organisation will become more widely accessible and all will have fewer forms to fill and more time to do their jobs.

Many people have a fondness for steam engines but modern society, the modern economy and modern technology have made them redundant. Many retain a fondness for the old NHS but changes in society since its inauguration make it no less redundant than steam. The main obstacle to radical reform is redundant attitudes and perhaps the reluctance of people with power over our lives to let go of it.

They should be disobliged.

Monday, March 28, 2011

Gurindam Dua Belas Raja Ali Haji

INILAH GURINDAM DUA BELAS NAMANYA

Segala puji bagi Tuhan seru sekalian alam serta shalawatnya Nabi yang akhirul jaman serta keluarganya dan sahabatnya sekalian adanya. Amma ba’du daripada itu maka tatkala sampailah Hijratun Nabi 1263 Sanah kepada dua puluh tiga hari bulan Rajab hari Selasa mana telah ta’ali kepada kita yaitu Raja Ali Haji mengarang satu gurindam cara Melayu yaitu yang boleh juga jadi diambil faedah sedikit-sedikit daripada perkataannya itu pada orang yang ada menaruh akal maka adalah banyaknya gurindam itu hanya duabelas pasal di dalamnya.


Syahdan


Adalah beda antara gurindam dengan syair itu aku nyatakan pula bermula arti syair Melayu itu perkataan yang bersajak yang serupa dua berpasang pada akhirnya dan tiada berkehendak pada sempurna perkataan pada satu-satu pasangnya bersalahan dengan gurindam.


Adapun arti gurindam itu yaitu perkataan yang bersajak juga pada akhir pasangannya tetapi sempurna perkataannya dengan satu pasangannya sahaja jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi seperti jawab.


Bermula inilah rupanya syair. Dengarkan tuan suatu rencana Mengarang di dalam gundah gulana Barangkali gurindam kurang kena Tuan betulkan dengan sempurna


Inilah arti gurindam yang di bawah syatar ini Persamaan yang indah-indah Yaitu ilmu yang memberi faedah Aku hendak bertutur Akan gurindam yang beratur


INI GURINDAM PASAL YANG PERTAMA


Barang siapa tiada memegang agama ; Segala-gala tiada boleh dibilang nama


Barang siapa mengenal yang empat ; Maka yaitulah orang yang ma’rifat


Barang siapa mengenal Allah; Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah


Barang siapa mengenal diri; Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri


Barang siapa mengenal dunia ; Tahulah ia barang yang terpedaya


Barang siapa mengenal akhirat ; Tahulah ia dunia mudharat






INI GURINDAM PASAL YANG KEDUA


Barang siapa mengenal yang tersebut ; Tahulah ia makna takut


Barang siapa meninggalkan sembahyang ; Seperti rumah tiada bertiang


Barang siapa meninggalkan puasa ; Tidaklah mendapat dua termasa


Barang siapa meninggalkan zakat ; Tiadalah hartanya beroleh berkat


Barang siapa meninggalkan haji ; Tiadalah ia menyempurnakan janji






INI GURINDAM PASAL YANG KETIGA


Apabila terpelihara mata ; Sedikitlah cita-cita


Apabila terpelihara kuping ; Khabar yang jahat tiadalah damping


Apabila terpelihara lidah ; Niscaya dapat daripadanya faedah


Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan


Daripada segala berat dan ringan


Apabila perut terlalu penuh ; Keluarlah fi’il yang tidak senonoh


Anggota tengah hendaklah ingat


Di situlah banyak orang yang hilang semangat


Hendaklah peliharakan kaki


Daripada berjalan yang membawa rugi






INI GURINDAM PASAL YANG KEEMPAT


Hati itu kerajaan di dalam tubuh


Jikalau zalim segala anggota tubuh pun rubuh


Apabila dengki sudah bertanah ; Datanglah daripadanya beberapa anak panah


Mengumpat dan memuji hendaklah pikir ; Di situlah banyak orang yang tergelincir


Pekerjaan marah jangan dibela ; Nanti hilang akal di kepala


Jika sedikitpun berbuat bohong ; Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung


Tanda orang yang amat celaka ; Aib dirinya tiada ia sangka


Bakhil jangan diberi singgah ; Itulah perompak yang amat gagah


Barang siapa yang sudah besar ; Janganlah kelakuannya membuat kasar


Barang siapa perkataan kotor ; Mulutnya itu umpama ketor


Di manakah salah diri ; Jika tidak orang lain yang berperi


Pekerjaan takbur jangan direpih ; Sebelum mati didapat juga sepih






INI GURINDAM PASAL YANG KELIMA


Jika hendak mengenal orang berbangsa ; Lihat kepada budi dan bahasa


Jika hendak mengenal orang yang berbahagia ; Sangat memeliharakan yang sia-sia


Jika hendak mengenal orang mulia ; Lihatlah kepada kelakuan dia


Jika hendak mengenal orang yang berilmu ; Bertanya dan belajar tiadalah jemu


Jika hendak mengenal orang yang berakal ; Di dalam dunia mengambil bekal


Jika hendak mengenal orang yang baik perangai ; Lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai






INI GURINDAM PASAL YANG KEENAM


Cahari olehmu akan sahabat ; Yang boleh dijadikan obat


Cahari olehmu akan guru ; Yang boleh tahukan tiap seteru


Cahari olehmu akan isteri ; Yang boleh menyerahkan diri


Cahari olehmu akan kawan ; Pilih segala orang yang setiawan


Cahari olehmu akan abdi ; Yang ada baik sedikit budi






INI GURINDAM PASAL YANG KETUJUH


Apabila banyak berkata-kata ; Di situlah jalan masuk dusta


Apabila banyak berlebih-lebihan suka ; Itu tanda hampirkan duka


Apabila kita kurang siasat ; Itulah tanda pekerjaan hendak sesat


Apabila anak tidak dilatih ; Jika besar bapanya letih


Apabila banyak mencacat orang ; Itulah tanda dirinya kurang


Apabila orang yang banyak tidur ; Sia-sia sajalah umur


Apabila mendengar akan kabar ; Menerimanya itu hendaklah sabar


Apabila mendengar akan aduan ; Membicarakannya itu hendaklah cemburuan


Apabila perkataan yang lemah lembut ; Lekaslah segala orang mengikut


Apabila perkataan yang amat kasar; Lekaslah orang sekalian gusar


Apabila pekerjaan yang amat benar ; Tidak boleh orang berbuat onar






INI GURINDAM PASAL YANG KEDELAPAN


Barang siapa khianat akan dirinya ; Apalagi kepada lainnya ; Kepada dirinya ia aniaya


Orang itu jangan engkau percaya


Lidah suka membenarkan dirinya ; Daripada yang lain dapat kesalahannya


Daripada memuji diri hendaklah sabar ; Biar daripada orang datangnya kabar


Orang yang suka menampakkan jasa ; Setengah daripadanya syirik mengaku kuasa


Kejahatan diri disembunyikan ; Kebajikan diri diamkan


Ke’aiban orang jangan dibuka ; Ke’aiban diri hendaklah sangka






INI GURINDAM PASAL YANG KESEMBILAN


Tahu pekerjaan tak baik tetapi dikerjakan ; Bukannya manusia yaitulah syaitan


Kejahatan seorang perempuan tua ; Itulah iblis punya penggawa


Kepada segala hamba-hamba raja ; Di situlah syaitan tempatnya manja


Kebanyakan orang yang muda-muda ; Di situlah syaitan tempat bergoda


Perkumpulan laki-laki dengan perempuan ; Di situlah syaitan punya jamuan


Adapun orang tua(h) yang hemat ; Syaitan tak suka membuat sahabat


Jika orang muda kuat berguru ; Dengan syaitan jadi berseteru






INI GURINDAM PASAL YANG KESEPULUH


Dengan bapa jangan derhaka ; Supaya Allah tidak murka


Dengan ibu hendaklah hormat ; Supaya badan dapat selamat


Dengan anak janganlah lalai ; Supaya boleh naik ke tengah balai


Dengan kawan hendaklah adil ; Supaya tangannya jadi kapil






INI GURINDAM PASAL YANG KESEBELAS


Hendaklah berjasa ; Kepada yang sebangsa


Hendak jadi kepala ; Buang perangai yang cela


Hendaklah memegang amanat ; Buanglah khianat


Hendak marah ; Dahulukan hujjah


Hendak dimalui ; Jangan memalui


Hendak ramai ; Murahkan perangai






INI GURINDAM PASAL YANG KEDUABELAS


Raja mufakat dengan menteri ; Seperti kebun berpagarkan duri


Betul hati kepada raja ; Tanda jadi sebarang kerja


Hukum adil atas rakyat ; Tanda raja beroleh inayat


Kasihkan orang yang berilmu ; Tanda rahmat atas dirimu


Hormat akan orang yang pandai ; Tanda mengenal kasa dan cindai


Ingatkan dirinya mati ; Itulah asal berbuat bakti


Akhirat itu terlalu nyata ; Kepada hati yang tidak buta


*******


Tamatlah gurindam yang duabelas pasal yaitu karangan kita Raja Ali Haji pada tahun Hijrah Nabi kita seribu dua ratus enam puluh tiga kepada tiga likur hari bulan Rajab Selasa jam pukul lima Negeri Riau Pulau Penyengat

ambil dari http://temanteras.wordpress.com/futhuhat/inilah-gurindam-duabelas-namanya/

balik ke muka asal

Monday, March 21, 2011

30 Perkara yang kita perlu dan 30 yang tidak

30 Things We Need — and 30 We Don't
Tony Schwartz .. http://blogs.hbr.org/schwartz/2011/03/30-things-we-need-and-30-we-do.html

Do you have the feeling, as I do, that in the tsunami of everyday life, we're getting too much of stuff we don't need, and not enough of what we do? Herewith my first set of suggestions about how to redress the imbalance:









































































































We need LessWe need More
1. information1. Wisdom
2. Shallow billionaires2. Passionate teachers
3.Self-promotion3. Self-awareness
4.Multitasking 4. Control of our attention
5.Inequality5. Fairness
6. Sugar6. Lean protein
7. Action7. Reflection
8. Super sizes8. Smaller portions
9. Private jets9. High-speed trains
10.Calculation10. Passion
11.Experts11.Learners
12.Blaming12. Taking responsibility
13.Judgment13.Discernment
14.Texting14. Reading
15.Anger15. Empathy
16.Output16. Depth
17.Constructive criticism17. Thank-you notes
18.Possessions18. Meaning
19.Righteousness19. Doing the right thing
20.Answers20. Curiosity
21.Long hours21. Longer sleep
22.Complaining22. Gratitude
23.Sitting23. Moving
24.Selling24. Authenticity
25.Cynicisms 25. Realistic optimism
26.Self-indulgence26. Self-control
27.Speed27. Renewal
28.Emails28. Conversations
29.Winning29. Win-win
30.Immediate gratification30. Sacrifice