Sunday, June 21, 2009

Degil dan istiqamah

Tok Guru Nik Aziz memberikan perbezaan dua perkataan ini dengan jelas. Kedua-dua perkataan ini menunjukkan sikap yang sama iaitu berpegang sesuatu atau mempertahankan sesuatu benda bermati-matian.

"Saya bukan berdegil tapi saya beristiqamah. Degil ertinya kita mempertahankan benda yang salah bermati-matian.Itu baru dinamakan degil. Dah tahu benda salah kita pertahankan juga. Itu degil namanya."

"Tapi bila kita pertahankan benda yang betul namanya istiqamah. Beristiqamah dipuji olehh Allah kerana Allah berjanji malaikat akan terus turun dari pihak yang beristiqamah."

Tanya diri kita sendiri dalam setiap perkara adakah kita beristiqamah atau degil. Mungkin ada perkara-perkara yang kita degil dan ada perkara-perkara yang kita istiqamah ?

Orang yang berjuang sering mengatakan mereka beristiqamah. Dalam perkara-perkara yang jelas berpegang kepada apa yang islam kehendaki adalah mudah melihat yang mana satu istiqamah atau degil. Dalam perkara-perkara lain selalunya bergantung kepada kelompok mana yang ia berpegang.

No comments: