Wednesday, July 1, 2009

Ternak No Makan untuk orang Bukan Islam Yes.

Dap yang hanya menang satu kerusi di Kedah mengistiharkan nak keluar Pakatan Rakyat Kedah disebabkan pihak berkuasa meroboh tempat penyembelihan babi di Mergong. Kononnya kerajaan PAS tidak mengambil berat tentang orang China.

DAP dalam pengistiharan demikian telah lupa bahawa ianya parti berbilang kaum walaupun majoriti ahli partinya orang China dan memenangi kerusi di kawasan orang China. Dasar partinya adalah dasar berbilang kaum. Namun cara ia berpolitik, cara ia memainkan isu seolah-olah ia parti orang China sahaja. DAP seharusnya menghilangkan persepsi ianya parti untuk orang China sahaja sedangkan dasarnya jelas ianya parti berbilang kaum.

Dalam kes babi di Mergong itu jelas dan jelas sekali tempat pemyembelihan itu tidak berlesen duduk dalam kawasan majoriti orang Melayu. Dalam kes seselma Babi ysng sedang menular sekarang ini persepsi Babi yang sudah pun negatif ke atas orang Islam kian bertambah negatif disebabkan penyakit-penyakit yang disebabkan pembawaan oleh Babi itu.

Seharusnya Malaysia sebagai negara Islam yang mejoritinya orang Melayu Islam seharusnya boleh berkomporomi dengan orang Bukan Islam yang ingin makan babi sebagai makanan mereka. Namun adalah tidak bijak dalam keadaan babi itu jelas sebagai bawaan berbagai-bagai penyakit kita masih membiarkan haiwan itu diternak di Malaysia. Ternak No Makan untuk orang Bukan Islam Yes.

No comments: