Wednesday, July 15, 2009

Untuk Saya Bahasa Melayu itu Bahasa Strategik Untuk Perubahan

Daripada tulisan Tukar Tiub

Untuk saya Bahasa Melayu ini adalah bahasa stratejik untuk perubahan.

Perubahan gagal berlaku. Ruang demokrasi masih sempit dalam negara kita ini. Kegagalan ini terjadi kerana para pemikir, pengerak orang ramai, aktivis badan-badan Ngo tidak menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa stratejik untuk mengembangkan pandangan molok-molok yang ada dalam fikrah mereka.

Mereka berkelintau di sekitar Lembah Klang. Mereka bercakap , berseminar dan menulis kertas kerja yang mereka rayakan sesama sendiri. Pandangan dan fikrah mereka amat maju dan cukup baik. Tetapi pandangan ini tidak pernah sampai kepada orang ramai. Justeru tidak ada sesiapa pun yang dapat memahami apa yang cuba mereka sampaikan.

Mereka hanya pancut atas perut. Tidak melahirkan benih perubahan.

Tetapi kenapa kita gila-gila hendak mengajar bahasa Inggeris – seharus – warga dalam negara majmuk ini wajib terlebih awal mengetahui bahasa di sebelah rumah mereka. Kenapa anak Malayu tidak diajar bahasa Mandrin dan Tamil dari awal lagi? Sama seperti anak Cina/India belajar bahasa Melayu.

Ini lebih masuk akal untuk kita lebih mengenali dan merayakan kehidupan satu sama lain. Jika ada manusia Melayu yang menolak pembelajaran bahasa yang bukan bahasa ibuandanya maka inilah contoh manusia Melayu sombong bodoh.

Biasanya mereka ini akan berkumpul dengan slogan Hidup Melayu ! Tetapi nama persatuan mereka dalam Bahasa Inggeris

No comments: