Sunday, August 4, 2024

 Adakah Kamala akan menjadi Presiden Wanita Pertama Amerika

Pencalonan Kamala Harris sebagai calon presiden dari Parti Demokrat adalah pencalonan kedua seorang wanita untuk memimpin parti di negara yang belum pernah memilih wanita sebagai Presiden. Jika Kamala Harris terpilih pada pilihan raya November ini, beliau akan mencipta sejarah baru selepas wanita diberikan hak mengundi.
Walaupun Hillary Clinton kalah dalam pilihan raya presiden A.S. pada tahun 2016, beliau menerima hampir 3 juta undi lebih daripada pesaingnya, Donald Trump.
Ini tidak bermakna bahawa tiada stereotaip jantina atau serangan misoginis terhadap wanita dalam politik, tetapi penting untuk diakui bahawa masih ada halangan dalam pengundian wanita untuk jawatan presiden di A.S.
Laporan Pew Research 2023 mendapati bahawa 53% rakyat Amerika berpendapat masih terlalu sedikit wanita dalam jawatan politik tinggi di A.S.
Dalam musim pilihan raya yang disertai dengan perang di Ukraine, konflik di Timur Tengah, dan ketegangan dengan China, calon wanita menghadapi cabaran besar kerana pengundi mungkin ragu-ragu mengenai siapa yang layak menangani isu dasar luar yang kompleks.
"Fakta bahawa Kamala Harris adalah seorang wanita akan menjadi faktor penting dalam musim kempen ini," ujar pakar politik.
May be an image of 4 people, the Oval Office and text
Like
Comment
Send
Share

No comments: