Tuesday, August 6, 2024

 Shaikh Hasina mantan PM Bangladesh

Pada Ogos 2024, Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina melarikan diri ke India setelah berhadapan dengan protes besar-besaran yang mengakibatkan kematian beratus orang dan mencederakan Ribuan yang lain.
Protes ini bermula dengan isu kuota pekerjaan dalam perkhidmatan awam, yang kemudiannya berkembang menjadi tuntutan untuk meletakan jawatan dan keadilan bagi mereka yang terjejas oleh tindakan keras pihak berkuasa.
Hasina mendominasi politik Bangladesh sejak bapanya dibunuh lima puluh tahun dahulu. Anak kepada Shaikh Mujibur Rahman pendiri Bangladesh yang berpisah daripada Pakistan tahun 1971. Beliau telah mengetuai parti Liga Awami sejak itu.
Hasina mendapat kredit kerana pemulihan ekonomi Bangladesh yang luar biasa tetapi juga menghadapi kritikan kerana peningkatan kuasa besi dan defisit demokrasi yang semakin meningkat. Sejak empat tahun lalu, laporan rasuah besar-besaran dan kenaikan harga yang tidak terkawal telah mencetuskan kemarahan akar umbi. Pergolakan itu berpunca daripada pengangguran belia yang tinggi dan rasa tidak puas hati terhadap sistem kuota pekerjaan (56% kesemuanya, dengan 30% dikhaskan untuk keturunan pejuang kemerdekaan 1971). Dengan hampir 32 juta orang muda menganggur atau tidak berpendidikan dalam populasi 170 juta, isu itu menjadi titik tumpuan rasa tidak puas hati.
Kesombongan
Pergolakan protes anti-kuota yang akhirnya menjatuhkannya adalah kes klasik salah pengendalian. Ada yang mengatakan, berpunca daripada keangkuhannya yang semakin meningkat. Pada 2018, berikutan bantahan pelajar terhadap kuota yang luar biasa tinggi dalam pekerjaan kerajaan, kerajaan Hasina memutuskan untuk membatalkan kuota tersebut. Bagaimanapun, pada 5 Jun, Mahkamah Tinggi Bangladesh mengembalikan kuota, mencetuskan bantahan baharu. Daripada menangani kebimbangan pelajar, Hasina melepaskan herdikan lisan terhadap mereka yang mencadangkan. .
Komen Razakar yang kontroversi
Semasa sidang media pada 14 Julai, Hasina membuat kenyataan kontroversi merujuk kepada Razakars, yang meningkatkan bantahan pelajar. Ketika ditanya mengenai protes itu, beliau berkata, "Jika cucu pejuang kemerdekaan tidak mendapat (kuota) faedah, siapa yang akan mendapatnya? Cucu Razakars?" Istilah Razakar, yang bermaksud 'sukarelawan,' adalah suatu penghinaan di Bangladesh, merujuk kepada mereka yang menyokong tentera Pakistan semasa perang pembebasan Bangladesh dan mereka dituduh melakukan jenayah keji. Komen tersebut menimbulkan kemarahan pelajar yang membalas dengan laungan, "Tui ke? Ami ke? Razakar, Razakar!" siapa awak Siapakah saya? Razakar, Razakar!.
Rasuah dan nepotisme yang berleluasa
Dalam laporan Times of India, pengkritik mencadangkan tahun-tahun terakhir Hasina memegang jawatan dicemari oleh rasuah yang berleluasa, proses pilihan raya yang terjejas, dan peningkatan nepotisme. Kepimpinan kelas pertengahan Liga Awami secara beransur-ansur digantikan oleh ahli perniagaan yang terkenal kerana berdampingan dengan Hasina. Beberapa peminjam bank yang paling teruk di negara ini akhirnya menjadi penasihat atau menterinya. Tujuh belas ahli keluarga besarnya berada di parlimen.
PM Bangladesh yang digulingkan Sheikh Hasina, yang tiba di Pangkalan Tentera Udara dI Ghaziabad, Delhi pada Isnin, kekal di India di tengah-tengah laporan bahawa Amerika Syarikat telah membatalkan visanya dan UK menolak suakanya. Bagaimanapun AS mengalu-alukan penubuhan pentadbiran sementara di Bangladesh, UK menggesa siasatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berhubung insiden di Bangladesh sejak beberapa minggu lalu.
May be an image of 1 person and text

No comments: