Saturday, August 17, 2024


 

Kota Al Ghazali (1058,1111) lahir dan Gurunya Al Haramain


Lahir di kota Tus, Khusrasan. Bagi orang Greek kuno kota ini dikenali sebagai Susia juga dikenali sebagai Tusa. Sekarang ini ibu kota wilayah Razavi Khorasan, timur laut Iran, Iran. AL Ghazali dilahirkan semasa pemerintahan Abbasid.

Tus dianggap sebagai bandar yang menempatkan ramai tokoh saintifik termasuk Jabir b. Hayyan, Muhammad b. Aslam al-Tusi, Abu l-Qasim Ferdowsi, Nasir al-Din al-Tusi dan Muhammad al-Ghazali. Harun Ar-Rasyid lahir di Rayy pada tahun 766 dan wafat pada tanggal 23 Mac 809, di Tus, Khurasan dia dikebumikan di Sanabad berhampiran dengan kota ini.

Bandar ini telah rosak teruk dalam serangan Mongol dan Timurid di mana sejumlah besar orang terkorban. Kemudian kebanyakan orang berpindah untuk tinggal di Sanabad. Peristiwa ini membawa kepada peminggiran Tus.

Pada 471 H AL Ghazali ke Kota Nishapur dan belajar dengan Imam Haramain (419-478/1028-1085) iaitu Abdul Malik bin Abdullah bin Yususf bin Abdullah atau sering disebu dengan Imam Haramain al Juwaini. Beliau mengajar dan memberi fatwa hampir empat tahun di Makkah, sehingga diberi gelar kehormatan “Imam Al Haramain” (Imam dua kota suci, Makkah dan Madinah).

Imam Haramain diminta oleh perdana Menteri Nizham Al Mulk untuk menjadi Rektor Madrasah Nizhamiyah di Nishapur.
Pada tahun 475 H, al-Ghazali berusia 25 tahun, dia mulai menjadi pensyarah dii Universitas Nizhamiyah Niesabur yang dibimbing oleh gurunya Imam Haramain.

Dia dikebumikan di desa Thabran, kota Thus.

Imam Al-Ghazali meninggalkan banyak buku, dalam berbagai jenis ilmu forensik, dalam fikih dan prinsip-prinsip fikih, doktrin Islam, tasawuf, filsafat, dan menanggapi penyimpangan atau perbedaan.

Beberapa peneliti menyebutkan terdapat lebih dari 228 buku, termasuk buku cetak dan manuskrip.


No comments: