Thursday, August 8, 2024

 Pemimpin Pelajar antara Yang angkat Sumpah

Muhammad Yunus telah mengangkat sumpah di Bangabhaban, istana presiden di hadapan Presiden Mohammad Shahabuddin. Pemimpin sementara Bangladesh yang baharu, ahli ekonomi pemenang Hadiah Keamanan Nobel Muhammad Yunus, telah merayu kepada rakan warga Bangladesh untuk "menyelamatkan negara daripada anarki".
Yunus, yang kembali ke Bangladesh dari Paris pada Khamis, menyeru agar dihentikan serangan terhadap penganut Hindu dan minoriti agama lain dan untuk memulihkan undang-undang dan ketenteraman, tiga hari selepas pemberontakan jalanan menggulingkan perdana menteri yang memerintah lama Sheikh Hasina. "Saya merayu kepada rakyat untuk menyelamatkan negara daripada anarki supaya kita dapat bergerak ke hadapan di atas jalan yang kita pilih," kata Yunus pada sidang media selepas tiba di Dhaka.
" Presiden Bangladesh Mohammed Shahabuddin membubarkan parlimen pada hari Selasa dan bersetuju dengan gesaan oleh penunjuk perasaan pelajar agar Yunus dinamakan ketua penasihat - jawatan yang setaraf dengan perdana menteri - kerajaan sementara yang akan memegang kuasa sehingga pilihan raya baharu diadakan.
Yunus yang berusia 84 tahun telah mengangkat sumpah pada petang Khamis. "Apa sahaja laluan yang ditunjukkan oleh pelajar kami, kami akan terus ke hadapan," katanya pada sidang media sebelum ini.
Yunus bersama-sama dengan 13 penasihat lagi dalam kerajaan sementara dan semua mereka mengangkat sumpah di hadapan presiden. Di antara 13 orang itu turut bersama-sama dua orang pemimpin pelajar yang mengetuai gerakan pelajar bagi menentang keputusan Mahkamah Agung yang kontroversi yang mengekalkan 30 peratus pekerjaan kerajaan untuk anak-cucu pejuang kemerdekaan semasa Bangladesh mendapat kemerdekaan daripada Pakistan pada tahun 1971.
Pemimpin pelajar Nahid Islam dan Asif Mahmud bersama-sama dengan kerajaan sementara yang turut mengangkat sumpah.
Profesor Madya kerajaan di Universiti Cornell yang pakar dalam mengkaji keganasan politik, Sabrina Karim, menyifatkan Isnin sebagai hari bersejarah bagi Bangladesh.
"Ini mungkin revolusi pertama yang diterajui Gen Z, yang berjaya.
Asif Mahmud ialah pembela hak asasi manusia terkemuka dan pelajar di Jabatan Bahasa di Universiti Dhaka. Beliau adalah salah seorang Penyelaras Kebangsaan Pergerakan Mahasiswa Menentang Diskriminasi, protes yang diketuai oleh pelajar yang muncul sebagai tindak balas kepada keputusan Mahkamah Agung Bangladesh pada Jun 2024. Keputusan ini mengembalikan sistem kuota yang kontroversi sebagai dasar yang dilihat ramai sebagai diskriminasi dan bermotifkan politik.
Pergerakan itu, yang dibantu oleh Mahmud untuk memimpin, mencabar sistem di mana 56 peratus pekerjaan kerajaan kelas pertama dan kedua di Bangladesh diperuntukkan melalui kuota. Protes menyeru pembaharuan untuk memastikan pengagihan pekerjaan yang lebih adil, tanpa pilih kasih politik yang telah dikaitkan dengan sistem semasa.
Pada 19 Julai 2024, Asif Mahmud didakwa diculik dan diseksa selama empat hari disoal siasat. Pengalaman pahitnya tidak berakhir di situ; pada 26 Julai, dia dibawa dari Hospital Gonoshasthaya Nagar di Dhanmondi oleh individu yang mendakwa daripada pelbagai agensi perisikan, termasuk Cawangan Detektif Polis Metropolitan Dhaka.
Pengalaman Mahmud menyerlahkan risiko yang dihadapi oleh mereka yang mencabar status quo di Bangladesh, kerana beliau terus berdiri sebagai simbol penentangan dalam memperjuangkan kesaksamaan dan keadilan di negara itu.
Seorang lagi Penyelaras gerakan pelajar ialah Nahid Islam, 26, yang menentang kuota dalam pekerjaan kerajaan, yang berubah menjadi kempen penyingkiran Hasina. Beliau disebut-sebut sebagai pemimpin gerakan pelajar itu.
Beliau menjadi terkenal di negara ini pada pertengahan Julai selepas polis menahannya dan beberapa pelajar Universiti Dhaka lain apabila protes itu bertukar kepada insiden mengorbankan nyawa.
Hampir 300 orang, kebanyakannya pelajar kolej dan universiti, terbunuh dalam masa beberapa minggu keganasan di seluruh negara, yang hanya reda apabila Hasina meletak jawatan dan melarikan diri ke negara jiran, India pada Isnin.
Nahid, yang bercakap tanpa beremosi namun tegas di khalayak ramai, berkata pelajar tidak akan menerima mana-mana kerajaan yang dipimpin atau disokong tentera dan mencadangkan pemenang Hadiah Nobel, Muhammad Yunus menjadi penasihat utama.
"Mana-mana kerajaan selain daripada yang kami cadangkan tidak akan diterima," katanya dalam catatan Facebook pada awal hari ini.
Pada Isnin, dengan diapit pemimpin pelajar lain, Nahid memberitahu wartawan: "Kami tidak akan mengkhianati darah yang ditumpahkan oleh para syuhada untuk matlamat kami."
"Kami akan mewujudkan Bangladesh demokratik baharu melalui janji kami mengenai keselamatan hidup, keadilan sosial dan landskap politik baharu."
Beliau berikrar untuk memastikan negara dengan penduduk 170 juta itu tidak akan kembali kepada apa yang disifatkan sebagai "pemerintahan Fasis" dan meminta rakan pelajar untuk melindungi minoriti Hindu serta tempat ibadat mereka.
Nahid yang dilahirkan di Dhaka pada 1998 sudah berkahwin dan mempunyai seorang adik lelaki, Nakib. Ayahnya ialah seorang guru, manakala ibunya seorang suri rumah.
"Beliau mempunyai stamina yang luar biasa dan sentiasa berkata negara perlu berubah," kata Nakib Islam, seorang pelajar geografi kepada Reuters.
"Beliau dibawa oleh polis, diseksa hingga tidak sedarkan diri dan kemudian dihumban ke jalan raya. Bagaimanapun, beliau terus berjuang. Kami mempunyai keyakinan yang beliau tidak akan berputus asa dan kami bangga dengannya."





No comments: