Saturday, August 10, 2024

 Ilham Dari Bangladesh Untuk Pakistan

Persekutuan Pelajar Pakistan (PSF) atau Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) telah mengeluarkan kata dua kepada Kerajaan Pakistan dan Tentera, menuntut pembebasan bekas Perdana Menteri Imran Khan selewat-lewatnya pada 30 Ogos. Seruan untuk bertindak ini dibuat susulan kejayaan "revolusi yang dipimpin oleh pelajar" di Bangladesh, yang nampaknya telah mengilhamkan sentimen serupa di kalangan belia Pakistan.
PSF telah memberi amaran bahawa kegagalan untuk memenuhi tuntutan mereka akan mengakibatkan protes di seluruh negara, menandakan peningkatan ketara dalam ketegangan politik yang berterusan dalam Pakistan.
Pengumuman itu dibuat pada 6 Ogos bahawa mereka akan mengadakan perhimpunan besar-besaran di Islamabad pada akhir bulan ini untuk menuntut pembebasannya. Satu perhimpunan besar telah berjaya diadakan di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, menandakan satu tahun sejak Khan dipenjarakan.
Pada hari Isnin, PTI mengadakan perhimpunan di daerah Swabi, di mana Ketua Menteri Khyber Pakhtunkhwa Ali Amin Gandapur, pengerusi parti Gohar Ali Khan, dan Setiausaha Agung Omar Ayub berucap kepada para hadirin. Ketua Menteri Gandapur mengisytiharkan bahawa bekas pemain kriket yang bertukar menjadi ahli politik, sebagai pemimpin parti terbesar negara, tidak boleh lagi dipenjarakan.
Dia mengumumkan rancangan untuk perhimpunan besar akan datang di D Chowk Islamabad, menegaskan bahawa tiada pihak berkuasa boleh menghalang mereka. "Khan berdiri teguh dengan apa yang dia percayai. Dia mengambil langkah untuk menjamin masa depan negara dan anak-anaknya," kata Gandapur.
Beliau menekankan dedikasi Khan untuk memastikan negara tidak tunduk kepada sesiapa, menekankan kepentingan kebebasan sebenar. "Jika kita tidak mencapai objektif ini, sejarah dan negara tidak akan memaafkan kita. Kami meninggikan suara dan berjanji untuk menyokong Khan sehingga titisan darah terakhir kita," tambahnya, lapor PTI.
Gandapur memberi jaminan kepada penyokong bahawa PTI akan menghapuskan keganasan jika mereka berkuasa dan mengkritik pegawai kerajaan semasa kerana memupuk pelanggaran undang-undang. "Kami akan berjuang sehingga kebebasan sebenar dicapai. Dalam mesyuarat hari ini, pandangan pengerusi Tehreek-e-Insaf (PTI) Pakistan menunjukkan beliau hanya memikirkan tentang negara," katanya.
Imran Khan, yang ditahan pada 5 Ogos tahun lalu, pada mulanya ditahan di Penjara Attock sebelum dipindahkan ke Penjara Adiala di Rawalpindi. Dia menghadapi lebih 200 kes dan telah disabitkan dalam beberapa kes.

No comments: