Friday, February 27, 2009

Apa yang bahasa Inggeris Tak Boleh Buat

1. Bahasa Strategik

Tukar Tiub mengatakan : mengajukan pandangan bahawa Bahasa Melayu/Malaysia adalah Bahasa Stratejik untuk perubahan dalam negara Malaysia. Gagal menggunakan bahasa stratejik ini bermakna akan gagal untuk dicapai apa sahaja bentuk perubahan yang di cita-citakan oleh sesiapa sahaja.Apa sahaja pandangan yang baik-baik , cadangan yang molek-molek, tulisan yang hebat-hebat atau konsep yang bersinar cemerlang akan terus terpinggir kerana ianya TIDAK sampai kepada khalayak warga.

Warga TIDAK AMBIL POT kerana warga tidak memahaminya apa soh seh soh seh yang sedang dilabonkan, kendati pun soh seh soh seh ini adalah pandangan yang akan membawa kebaikan untuk warga sendiri. Justeru, ini adalah kerja sia

2. Tidak mampu memperkaya kreativiti

oleh : Malim Ghozali PK
Bahasa Inggeris tidak mampu memperkayakan kreativiti serta psikomotor para pelajar, rata-rata yang tidak mengerti bahasa tersebut, alih-alih pula diajr pula subjek-subjek sains dan matematik. RIngkasnya daripada aspek kognitif dan upaya membangunkan ilmu.

3. Bahasa Inggeris tidak boleh menjadi bahasa Penyatuan
oleh : Malim Ghozali PK

Bahasa Inggeris tidak boleh menyumbang sebagai bahasa penyatuan dinegara yang terdiri daripada berbilang kaum, seperti Malaysia. Lihat sahaja bagaimana peranan bahasa berjaya memikul tugas menyatupadukan rakyat di Indonesia, Thailand.

No comments: