Tuesday, March 10, 2009

4 Persoalan Perlembagaan

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa Khas) mengumumkan empat persoalan berperlembagaan perlu ditentukan oleh Mahkamah Persekutuan dalam pertikaian undang-undang antara Datuk Sei Mohammad Nizar Jamaluddin dan Datuk Dr Zambry andul Kadir.

Persoalan itu yang dibacakan oleh Hakim Lau Bee Lam adalah seperti berikut:

1. Sama ada perkara Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak tidak memperkenankan permintaan bagi membubarkan Dewan Negeri Perak di bawah perkara 16 (6) di baca bersama dengan perkara 18 (2) (b) Undang-undang tubuh Negeri Perak boleh diadili ?

2. Sekirana jawapan kepada persoalan pertama adalah ya, persoalan seterusnya ialah sama ada perkara Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak tidak memberi perkenan itu sah di sisi undang-undang? .

3. Sama ada pelantikan Menteri Besar Perak yang baru di bawah Perkara 16 (2) (a) dibaca bersama perkara (18) 92) (a) Undang-undang tubuh Kerajaan Perak oleh Duli Yang Maha Mulis Sultan Perak boleh diadili ?

4. Sekiranya jawapan kepada persoalan di atas adalah ya, persoaan seterusnya ialah sama ada Menteri Besar yang baru diantik itu dilantik secara sah disisi undang-undang?

Empat soalan tersebut dirumuskan Peguam Kanan Persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said yang mewakili Pejabat Peguam Negara.

No comments: