Tuesday, March 3, 2009

Kenyataan media DS Anwar di lobi Parlimen

Berikutan kemelut politik Perak, pendirian Pakatan rakyat (PR) ialah mengusulkan supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan. Hujah kuat kita sebab keadaan sekarang tidak terkawal, tidak ada kedudukan yang sah kerana ada percubaan untuk merampas kuasa dan kita cuba pertahankan.

Kemelut di Perak juga sebagai satu ujian kepada kewibaan dan ketelusan sistem pemerintahan kita tentang tanggungjawab pegawai-pegawai kerajaan. Adakah mereka itu menjadi orang suruhan dan alat UMNO ataupun mereka yang ikut peraturan yang sah.

Seluruh institusi sedang diperhatikan, ada tiga tunjang yang ada iaitu badan keakiman, perundangan dan eksekutif. Selama ini ada kesafahaman berdasarkan tunjang yang ditetapkan dalam Perlembagaan negara dan semua itu dirombak semata-mata untuk memperkuatkan kedudukan satu pihak.

Oleh yang demikian, kita ingin mengesa pimpinan UMNO dan BN untuk bertindak lebih rasional. Jangan mereka fikir mereka boleh guna kuasa seperti mana kuasa rakus pemuda UMNO cuba menyerang Karpal Singh dan begitu juga cara lain berselindung untuk menyulitkan keadaan di Perak.

....

S: Berkenaan dengan isu Perak, sidang tergempar, meluluskan usul untuk bubar DUN Perak yang diadakan ditempat letak kereta, adakah itu sah ?

J: Apa lagi yang boleh dilakukan. sekarang Setiausaha Dewan (Adullah Antong Sabri) itu mengatasi kuasa speaker .. saya nak tanya speaker Dewan Rakyat, Parlimen adakah Setiausaha Dewan boleh mengatasi keputusan beliau.

Itulah sebabnya saya katakan, ini adalah ujian kepada sistem pemerintahan negara kerana speaker telah dilantik dengan sah dan speaker mempunyai kuasa yang diyakini.

Mereka (BN) tidak mahu pilihan raya, tidak mahu sidang DUN, apa mereka mahu ? Mereka hanya mahu mendesak dan menindas dengan segala kuasa yang mereka ada.

S: Adakah sidang tersebut sah ?

Seperti yang kita lihat, ianya sah, sidang terbabit mempunyai agenda, Speaker telah memberi notis, dan mereka pula yang terpaksa berbuat kerana diusir secara tidak sah.

Siapa yang boleh halang seorang Speaker untuk masuk ke pejabatnya ? Siapa ? Anda beritahu

Oh merek kata, status Datuk Seri Nizar boleh dipersoalkan kerana Perak terdapat dua MB, kita ada MB sendiri dan mereka pun ada MB mereka sendiri tetapi siapa yang boleh mempersoalkan status speaker ? Kenapa halang speaker dari memasuki premisnya ? Boleh, mungkin kalau di negara ini...

No comments: