Tuesday, March 3, 2009

Makna Bola sepak

Menarik. Apabila penemuramah bartanya kepada seorang pegawai bola sepak Korea yang disiarkan di Astro hari ini (3 March 2009). Apa pandangan beliau tentang bolas sepak.
Bagi beliau, Bola sepak mengandungi 3 unsur. Pertama perang, kedua main chess dan ketiga seperti menari ballet.

Perang; kerana bola sepak melibatkan perlawanan. menyerang dan mempertahankan.

Main Chess; ia melibatkan strategi.

Menari ballet; memerlukan persembahan yang memukau.

Barulah aku faham sekarang, mengapa bermillion-million orang suka kepada bola. Tak main di padang pun, boleh menonton berjam-jam lamanya. Di rumah pula sanggup bangun pukul 2 atau 3 atau 4 pagi semata-mata untuk menonton perlawanan bola yang dianggap menarik.

Manusia suka melihat persembahan yang memukau ala ballet. Persembahan individu dan pasukan dengan taktik atau gerakan kaki, kepala dan badan seperti gerak kaki, gerak badan yang mempersembahkan apa yang kita namakan sebagai kecantikan atau gerak-gerak yang tidak diduga dalam larian pantas, gelecek bola, menanduk, melompat dan sebagainya.

Strategi yang menarik dengan menggunakan segala kekuatan dan kelemahan pemain. Tempat dan penonton juga dapat membantu dalam mencanai strategi yang sesuai.

Seperti perang sebelum perlawanan bermula bukalah menjadi suatu yang ganjil apabila pengurus bagi kedua-dua pasukan akan menggunakan psiwar bagi melemahkan semangat lawan dan menunjukkan kekuatan pasukannya.

Seperti perang ianya juga merupakan suatu industri seperti industri persenjataan yang nilainya berbillion-billion. Negara sanggup menghabiskan wang yang tidak terhingga asalkan dapat menjadi tuan rumah perlawanan bola sepak yang berprestag sepert Piala Dunia.

Sekarang ini bila aku melihat bola aku melihatnya seperti perang, penuh dengan strattegi dan persembahan yang memukau.

No comments: