Tuesday, March 31, 2009

Pilihan raya dan Pungutan Suara II

1. Timbalan Presiden PEKEMBAR Tan Sri Muhyiaddin Yassin meminta rakyat tidak menjadikan tiga pilihan raya kecil pada 7 April sebagai suatu "pungutan suara" penerimaan rakyat terhadap pimpinan baru PEKEMBAR dan Barisan Nasional oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

2. YAB DS Nizar berkata,"Pilihan raya yang ada di Bukit Gantang ini adalah pilihan raya untuk seluruh negara sebenarnya. Ia merupakan satu pungutan suara - referendum bagi menyatakan bahawa rakyat terutamanya Bukit Gantang negeri Perak, kita tidak mahu mana-mana pentadbiran dan pengurusan yang menafikan undang-undang."

3. PAS tidak menganggap pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang sebagai suatu referendum bagi mengiktiraf Kerajaan Negeri Perak sekarang jika Barisan Nasional menang kerana isu mengenai siapa yang menerajui kerajaan negeri akan diputuskan oleh mahkamah, kata Timbalan Pesuruhjaya Perak, Asmuni Awi kepada pemberita di Markas Induk Pas di Air Kuning.

4. Asmuni sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang berkata, bahawa jika Mohammad Nizar menang dengan majoriti besar, pilihan raya kecil itu perlu diakui sebagai satu referendum daripada rakyat. "Kalau setakat majoriti sama atau kurang sedikit, pada saya ini sama dengan pilihan raya yang lain tetapi kalau jumlah yang keluar mengundi tinggi dan majoritinya begitu besar sekali, kita nak terjemahkan sebagai apa, kalau bukan sebagai referendum rakyat," katanya.

No comments: