Friday, February 27, 2009

Perkataan Pakistan & Sejarah Ringkas Kashmir

Terima kasih kapada Dr Azharuddin Mohamed Dali daripada Jabatan Sejarah UM kerana memberikan maklumat berikut.

Perkataan "Pakistan" dirujukan kepada "lima daerah" iaitu kawasan di utara India, Punjab, Afghanistan (sebahagian kawasannya), Kashmir, Sikh dan Baluchistan."

jika di sambungkan Pakistan bererti : Punjab (P) + Afhghanistan (a) + Kashmir (k) + Sind (s) + Baluchistan .. ...Menarik. Tetarik. Baru tahu .

Huruf "K" Kashmir tidak menyertai Pakistan. Makna Pakistan tidak lengkap.

Sejarah

Pada tahun 1947 Kashmir diperintahkan oleh seorang maharaja beragama Hindu bernama Hari Singh. Sungguh pun begitu masyarakat ketika itu adalah orang Muslim. Apabila menjelang kemerdekan, Mahaaja Singh mahu menyertai India tetapi majoriti rakyat mahu bergabung degan Pakistan.

Dalam keadaan kekacauan, Ingeris terdesak meninggalkan India tampa membuat sesuatu keputusan yang konkrit tentang Kashmir. Inggeris terpaksa melepaskan isu itu dalam keadaan India dan Pakistan berebutan untuk menguasai Kashmir.

Apabila berlaku permisahan India dan pakistan, Inggeris mengadakan satu pengistiharan yang dipanggil Line of Control (LOC) memisahkan dua kawasan itu.

Kawasan itu ialah Azad Kashmir yang ditadbirkan pakistan dan Jammu dan Kashmir yang di tadbirkan oeh India. Rakyat Kashmir di Azad ini tidak mempunyai banyak masalah kerana memang menyokong Pakistan, tetapi rakyat Jammu Kashmir yang majoriti Muslim memang bermasalah dengan India.

India pula mahu memastikan supaya tidak belaku masalah demogafi Hindu yang menjadi minoriti dan Islam tetap majoriti. Jesteru itu dibuat kuil supaya dapat menarik orang Hindu untuk menetap di jammu.

Nampaknya apa yang berlaku sangat mirip seperti apa yang berlaku di Palestin iaitu Yahudi merampas tanah dan menghalau penduduk dan membawa masuk Yahudi menduduki tanah Arab.

1 comment:

cbazmi said...

Membina kuil untuk menarik rakyat berugama hindu tinggal bersama orang muslim tak sama dengan kekejaman Israel yang merampas bumi serta membunuh penduduk Plastine untuk memperluaskan pendudukkan Zionis.
Sebenarnya Jewis adalah umpama syaitan yang bertopengkan manusia. Perilaku mereka tidak menunjukkan mereka bersifat manusia.